Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 6216 ggr
Lina Strindlund
0

för mkt linser = farligt?

Kan det vara dåligt att äta för mkt linser? Ibland kokar jag 3 dl (torra) och äter i princip alltihop själv… får man en över dos av järn och protein då? Detta skulle jag aldrig tänkt på för några år sedan då man snarare trodde man skulle få för LITE järn och protein av veganmat…knappast! Men hur mkt är FÖR MYCKET? 

Jag testade på www.cronometer.com och fick för höga värden. 

Vad anser ni?

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[snall]
4

Äter man med måtta, lagom och varierat varje dag är det nog ingen fara. Själv är jag rädd för att få brister men kan då säga att jag hadde brist på b12 vid flera tillfällen trots jag åt kött. Läkarna förklarade inte det utan frågade om det var för jag micrade mycket mat eller stekte den för länge men de sa nej, sedan när jag pratat med så många flera visar det sig att b12 förstörs så lätt och snabbt i kött när det hettas upp under längre tid eller efter ett par sekunder i micron. Har inte ens brist på b12 nu trots att jag äter bara veganskt, har även fått massor av andra bättre värden.

Tror att alla är olika, är du orolig, prata med en läkare. Tänk om de som äter för mycket kött varje måltid skulle fråga, vad tror ni andra hade sagt?

Lina Strindlund
0

Haha, ja man vill ju inte avskräcka folk från Vegan kost om man är Vegan! Men jo lagom är bäst. Bara det att jag vill äta så "rent" som möjligt och undviker då soja färs som har är mer processat, därav äter jag mer linser. men tror jag ska äta lite färs eller bönor ändå, inte ta bort det helt.

Näring
1

Nej, det är absolut inte farligt! Det är kanske lite mer än vad man behöver, men absolut inte farligt! Så du behöver inte vara orolig!

kelfwing
1

Att äta lite för mycket linser då och då är nog ingen större fara

Men att få i sig för mycket järn kan vara farligt.  Det finns något som heter järnförgiftning med lekmannatermer.  En datorbaserad mät kan ju vara en vägledning men inget man kan lita blint på då de är bara  är antagna värden och värden i grödan och vad du behöver är indivuellt.   Är du orolig, gå till vårdcentralen och be dem mäta dina värden.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[snall]
1

Har du inte problem med hemokromatos så är det nog ingen fara. De enda bieffekterna som är värre (förutom magbesvär) på för mycket järn i kroppen är väl bara matsmältningsproblem och problem med buksportskörteln (tror jag stavade rätt) men då måste man överkonsumera ett bra tag.

Järnförgiftning är väl väldigt ovanligt men läste någon artikel att de flesta som lider av MS kan ha fått det på grund av järnförgiftning. Dock måste man överkonsumera ett bra tag, men barn kan få det lättare då det inte krävs så mycket som för en vuxen.

veggie4every1
5

Det är också skillnad på animaliskt hemjärn och vegetabiliskt icke hemjärn.

Det vegetabiliska absorberas inte lika lätt och är nästan omöjligt att överkonsumera.

Animaliskt hemjärn däremot kan man äta för mycket utav, men det gäller ju inte veganer…🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
1

Tack allihopa, vilka bra tips och information. Jag får nog tänka på det där med järn, eftersom jag tar järntillskott vissa dagar. (främst då jag har mens). Skönt att höra att animaliskt järn är lättare att få överdos på , då borde det inte vara nån fara för mig! (förutom ifall jag tar järntillskott samma dag som jag konsumerar mkt järn i maten)

Jag kollade upp mig i förra veckan och blodprovet visade inget fel, och även saltbalansen var bra…och jag är i princip Vegan. jippi! :D