Kontaktlinser...??
Hej!
Någon som har någon aning om det går att få tag i linser och linsvätska som är helt veganska (ej "kan innehålla spår av blabla"…) och som naturligtvis inte testas/har testats på djur i något led.
Tyvärr insett att jag måste ha glasögon (men jag hatar glasögon😛…) så skulle vara trevligt om det gick att ha linser, men om det inte finns så får jag ju såklart ha glasögon.
Någon som vet om det finns, kan tipsa om märken/länkar o.s.v. ???
Mvh/Chinesecrestedlover
Tror de flesta är vegetabiliska då det är vanlig koksaltlösning.
jag använde bara linser innan jag blev Vegan. typ 3 månader in så kom jag på att någon man stoppar i ögonen inte kan vara producerat på ett djurvänligt vis, haha
kollade runt lite och de enda jag hittar är http://www.daysoftcontactlenses.com/ men hade skickat ett email till dem och frågat för säkerhets skull. sen har jag för mig att de inte skickar varor till svergie, men är inte säker. det blev för dyrt för mig i vilket fall som. nu har jag glasögon bara.
det är nog lite lättare att hitta en linsvätska (kanske till och med går att göra själv?). hade jag varit du hade jag mejlat alla kontaktlinstillverkare och linsvätskstillverkare och frågat dem om hur djurvänliga de är. det är ju bra att de vet att det är något kunder bryr sig om.
Som jag skrev, koksaltlösning är väl det vanligaste man använder som linsvätska vilket endast är vatten och salt. Kontaktlinser innehåller inget animaliskt, de testas inte heller på djur utan sträcks över en silikonboll för att se hur den håller innan den formas som lins för att den inte ska gå sönder.
Aldrig heller varit med om att man testat koksaltlösning på djur då man oftast gör det själv hemma.