Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 8711 ggr
[TrevorS]
2

Sojamjölksmaskin, perfekta mjölken.

Här kommer några recept på perfekt sojamjölk, underlättar att man har en sojamjölksmaskin men fungerar även som vanligt recept, genom att koka och mixa och sila för hand.

Klassisk sojamjölk.
1 kopp sojabönor
1 tsk vaniljsocker
1 tsk agavesirap eller ljus sirap
lite salt

Gör så här:
Skölj sojabönorna noga och lägg dem i blöt, i 8-12 timmar eller under natten. För att få en finare sojamjölksmak bör man byta vatten 2-3 gånger. När de svällt, skölj av sojabönorna noga. Lägg dem i sojamjölksmaskinens hållare, fyll på med önskad mängd vatten till understa eller högsta märket i maskinen. Starta programmet för sojamjölk. När den är klar, tillsätt vaniljsocker, sirap och lite salt och rör runt. Låt svalna och ställ sedan in i kylen. (rengör maskinen enligt manualen, kan behövas redigera mängden sojabönor beroende på vilken maskin du har)

Fin sojamjölk
1 kopp sojabönor
1 msk ris
1 msk havregryn
1 tsk vaniljsocker
1-2 tsk agavesirap eller ljus sirap
lite salt

Gör så här:
Skölj sojabönorna noga och lägg dem i blöt, i 8-12 timmar eller under natten. För att få en finare sojamjölksmak bör man byta vatten 2-3 gånger. När de svällt, skölj av sojabönorna noga. Häll dem tillsammans med riset (ska inte blötläggas men sköljas innan) och havregrynen i maskinens hållare, fyll på med önskad mängd vatten till understa eller högsta märket i maskinen. Starta programmet för sojamjölk. När den är klar, tillsätt vaniljsocker, sirap och lite salt och rör runt. Låt svalna och ställ sedan in i kylen. (rengör maskinen enligt manualen, kan behövas redigera mängden sojabönor beroende på vilken maskin du har)

Rismjölk
1 kopp ris
1 msk havregryn
1-2 msk agavesirpap eller ljus sirap

Gör så här:
Skölj riset och häll de i maskinens hållare tillsammans med havregryn. (riset ska inte blötläggas, men om du ändå vill det, kan de blötläggas i MAX 1 timme). Fyll på med önskad mängd vatten till understa eller högsta märket i maskinen. Kör på samma program som sojamjölk, när den är klar tillsätt agavesirap eller ljus sirap och eventuellt lite vanilj efter smak. Låt den svalna helt innan du ställer in den i kylen. (rengör maskinen enligt manualen, kan behövas redigera mängden beroende på vilken maskin du har.)

Havremjölk
1-2 koppar havregryn
1 msk agavesirap
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Häll havregrynen i maskinens hållare, fyll på med önskad mängd vatten till understa eller högsta märket i maskinen. Välj mixern (raw) enligt anvisningar, oftast är det fyra klick (mixar 4 gånger, med 20 sekunders mellanrum). När den är klar, tillsätt agavesirap och vaniljsocker.

Anterrabae
0

Jag skulle inte ta två koppar havregryn, det finns risk för grötöversvämning då… Detta erfor jag igår.. Tungan ute Eller rättare, jag tok en kopp ris och en kopp havregryn och det blev alldeles för mycket gröt i mitten och så blev allt fullt med stärkelse, eller tapetklister om man så säger…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Men havregrynen kör man inte på sojamjölksprogrammet utan på mixerprogrammet. Skrattande

Anterrabae
0

aha… den lilla detaljen missade jag FörvånadFlört

DET ska jag komma ihåg.. Om man kör på hela havrekorn, är det mixerprogrammet då med, eller ska de värmas?

//Ida

[TrevorS]
0

Är det havrekorn ska de blötläggas i 1 timme innan så fungerar det på mixerprogrammet, annars kan du köra dem helt och bara avsköljda på sojamjölksprogrammet.

Anterrabae
0

Tack! Glad

//Ida

[TrevorS]
0

Just det ja, det är max 1 timme man får blötlägga dem, alltså inte längre.

Anterrabae
0

oki, samma som för ris då..

//Ida

[TrevorS]
0

Precis, fast ris ska helst inte blötläggas utan bara sköljas innan. Sedan är det skillnad på ris och ris märkte jag nu när jag testar olika märken. Vissa kan bli riktigt klibbig medans andra blir riktigt bra.

[TrevorS]
1

Solrosmjölk.

Eftersom solrosfröna slås sönder rätt fint rekommenderar jag att man kör igenom mjölken genom ett kaffefilter.

1-2 koppar solrosfrön
1 msk havregryn

Kör på mixerprogrammet med 6 mixar (oftast klickar man 6 gånger på mixern). Använd vatten till lägre eller högre efter hur du vill ha din mjölk.

Smaksätt med eventuellt vaniljsocker, socker och lite salt.

Anterrabae
0

Gjorde ris och havremjölk på spisen igår, Vill inte ha den rå då den tjocknar när man häller den i kaffet, vill ju inte reda kaffet. Flört

0,5 dl havremjöl
0,5 dl rismjöl
1 l vatten
2 msk valfri neutral olja, jag tog kokos
salt efter smak
ev smaksättning

Koka upp mjölet, oljan och hälften av vattnet, rör slätt. När det tjocknar till välling/gröt så tillsätt resten av vattnet  och låt sjuda tills mjölken svällt klart.

Smaka av med salt och/eller annan smaksättning.

**Givetvis kan man ta vilka mjöler man vill, ris/majs eller bovete.. Vad man tycker om helt enkelt.
**

Det här kom jag på efter incidenten med att jag försökte göra havremjölk på soyaprogrammet i mjölkmaskinen..  Tänkte att en rå mjölk av havre och ris måste ju fungera super att reda med, men inte om man vill ha kaffe. Tänkte på lös välling typ och så testade jag. Det blev gott, lent och fint i smaken och inte tunnt. Glad

//Ida

[TrevorS]
0

Bra recept Ida.

Tänkte tipsa om man har sojabönor som har en lite besk smak så kan man salta dem lite lätt efter blötläggningen, jag saltar lite lätt när de ligger i korgen till maskinen. Gör stor skillnad.

[ElisabethYL]
0

TrevorS - hur mycket vatten ska man ha i dina recept? 1 liter?

[TrevorS]
1

Hej Elisa, dessa recept är utformade för sojamjölksmaskin. Det stämmer bra att det är till annars 1 liter vatten om man gör det för hand.

JohanFr
1

Vilken maskin har du? 

Jag körde tidigare en från kina som jag glömt namnet på men den brände fast hela tiden tills den en dag helt enkelt gav upp… Varit utan ett tag nu men beställde en från Naturalgoods.se för någon månad sen och är supernöjd! Tack för superbra recept, speciellt saltet är lätt att glömma, vilken skillnad!

[TrevorS]
0

min heter soyquick. märket finns inte längre kvar men det finns maskine kvar på marknaden. Du får ge lite information när du får hem din. Ja saltet gör stor skillnad. Brukar tipsa om detta och något få känner till. Blir underbar mjölk med blötlagt i saltat vatten.

[SannaSL]
1

Tyckte tidigare att den hemmagjorda sojamjölken fick en lite bönig smak som jag inte riktigt gillar om den ska drickas eller hällas i kaffet. Läste tipset om att koka bönorna någon minut innan man blötlägger dem och det funkade. Blev nästan som köpemjölk :)

[snall]
1

Häftigt att koka dem i någon minut innan blötläggning. Besökte ett sojamjölkeri eller vad det kallas för och de rostade bönorna innan de blötlades.

Lucifer Sam
0

Hej! Har tack vara den här tråden införskaffat en Soy master: jag har bara haft den ett par dar och har hittills bara gjort sojamjölk men tänkte även testa att göra rismjölk.

Ni som gjort detta - vilket slags ris använder ni? Fungerar vanligt parboiled eller bör det vara råris/fullkornsris? Enligt Wikipedia används vanligtvis brunt ris så det är därför jag undrar. Funkar kanske med båda men undrar som sagt vad ni tror blir bäst. Vill givetvis helst använda ekologiskt. Följer ni receptet i #0 eller har ni andra tips?  🙂

Shine On You Crazy Diamond

[Vegg]
0

Det funkar nog med flera sorter, dålig koll på rismjölk. Berätta när du testat.