Vegan iFokus

Vegan

Etiketterhygienskönhet
Läst 6927 ggr
mogfarm
2013-11-25 10:44
0

Henna

Jag undrar om någon här färgar håret med henna med ett acceptabelt resultat? Det står på förpackningen att man ska göra det en gång i veckan i början och sen ett par gånger i månaden men i och med att det är ett rätt jobbigt projekt brukar det gå tre månader eller så mellan gångerna för mig. Så antagligen får jag skylla mig själv att det knappt fäster. Jag hade i svart henna i drygt två timmar för en vecka sen. Det blev en nyansskillnad som satt i ett par dagar, nu syns ingen skillnad mot innan. Så jag undrar: är det någon som hennar håret minst två gånger i månaden och vet att färgen fäster om man gör det? Eller är det dags att acceptera sin tråkiga hårfärg för gott?

[Vegg]
2013-11-25 12:05
0

Har funderat på att testa henna som finns i en turkisk butik för 15 kr, det är 1 kg i påsen. Har sett som färgat håret med det, men det förstör sängkläderna fattade jag det bara som.

mogfarm
2013-11-25 15:01
0

Om man sköljer håret ordentligt efteråt färgar det inte av sig på till exempel sängkläder. Det blir som en lera som man smörjer in i håret och man måste skölja mycket noggrannare än när man sköljer ur schampoo.

[Vegg]
2013-11-25 15:38
0

Fast man får väl inte ha för fett hår fattade jag det som bara.

mogfarm
2013-11-25 16:47
0

Alltså, man ska ha rent och fuktigt hår när man smörjer in hennablandningen i håret. Jag har varit med om att det färgat av sig när håret är vått om man inte varit väldigt noga med att skölja ur. Jag bestämmer mig för att fortsätta med henna ändå. Det går inte bort helt även om det försvinner rätt mycket, man måste nog göra om det mycket oftare än jag har gjort precis som det står på paketet.

veggie4every1
2013-11-25 20:55
1

#4 Annars finns ju Tints of Nature.

Den brukar jag använda och den håller och täcker väldigt bra.

Den är bättre än någon annan färg jag använt innan jag blev Vegan.

Det är en mild ekologisk vegansk produkt som jag tycker är skonsam mot hår och hårbotten. Den kliar aldrig som andra färger kunde göra.

Finns på Bodystore🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

mogfarm
2013-11-26 08:34
1

Tack för tipset. Ska kolla upp det.

[Vegg]
2013-11-26 08:50
3

Kan man färga skägg med henna föresten?

Ska också titta upp den du tipsar om veggie! Det vore kul att kunna färga håret någon gång. Vill bli brunhårig. 😃

RECEPT på henna.

mogfarm
2013-11-26 12:38
0

Jag tvivlar på att det går att färga skägg. Man blandar hennapulvret med hett vatten och det blir mer som lera än om du jämför med kemisk färg som mer har schampookonsistens. Man får knyta en plastpåse eller så runt håret för att det inte ska droppa. Det är inte helt lätt och plasta in skägget är nog inte så bra…

[Vegg]
2013-11-26 15:29
0

Jag vet inte om det funkar, kan ju testa, såg på nätet lite folk som färgat skägget. Finns ju historiska historier om män som färgade sitt skägg som de hade gjort rasta av. Märker man, kan återkomma, ska köpa i slutet av nästa månad.

mogfarm
2013-11-26 18:18
0

Kul om du lägger upp en bild på skägget!

[Vegg]
2013-11-26 20:11
0

Färgar innan jul, så tar ett tag.

mogfarm
2013-11-26 20:18
0

Jag ska henna mitt hår i morgon, mycket möjligt att jag använder den andra färgen senare. När du skrev om skägg såg jag min mans välklippta skägg för min inre blick och försökte tänka mig hur man skulle bära sig åt för att plasta in det…

veggie4every1
2013-11-26 22:09
0

#7 Jag är brunhårig. Dom har bra bruna nyanser tycker jag.

Ja, det vore kul att se skägget när det är färgat! Har aldrig tänkt på att man kan färga skägg. Är ju en kul ide! Nu har jag inget skägg, men jag gillar tanken på ett färggrant skägg. Svart skulle vara snyggt också. Det skulle jag ha om jag vore kille🙂

#12 Blir nog jättefint. Spännande!

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Vegg]
2013-11-27 09:14
0

Får försöka göra en tutorial på hur man färgar skägg, hehe. Får se hur man gör, har blekt mitt skägg en gång, fick dock lägga mig då ångerna gick upp i näsan, men tror det går att använda plastfolie om man inte rör på sig så mycket. Men fattade det som om man blandar i lite vodka så behövs det inte användas påse? Är btw redan röd i skägget egentligen.

De har bara röd henna i butiken så jag får se. Men blev lite fundersam, finns det två olika henna, en till textil och en till hår? Eller är det samma? Den för några kronor står bland hårprodukter så antar den är till hår, en kvinna kom in och hade målat på handen och fingertopparna och köpte en hennapåse, så antar det är samma till det mesta?

[Vegg]
2013-11-27 09:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

1. Smörj huden med vasselin där man inte vill att färgen ska fastna.
  2. Blanda henna med hett vatten kan droppa ner några droppar olivolja enligt tips på shenet. Annars fungerar Henna, vatten, citronsaft lika bra.
  3. Kleta på allt hår och se till att allt är blandat, använda fingrarna, gärna med vantar.
  4. Plastfolie överskägget/munnen, men inte näsan! Gör gärna hål för munnen, man vill ju kunna andas. 🤪
  5. Låt färgas i 3 timmar. Ta bort plastet, skölj ur färgningen. 

Verkar lätt för skägg!

mogfarm
2013-11-27 12:28
0

Jag ska operera ögat på fredag morgon och jag vill ha gjort detta innan och sen inte ha varken henna eller något annat i närheten av ögonen på ett par veckor. Jag hinner inte få tag i tints of nature innan. Här i hälsokostaffären säljer de henna i flera olika färger, det är att en del är blandade med andra växter. Ren henna blir rött. Jag vill helst att det ska bli mörkbrunt, min originalhårfärg är mellanbrunt kan man säga. Men det är skiftningar av röd henna i det sen innan också.

[Vegg]
2013-11-27 13:28
0

Kan inte rekommendera henna i olika färger då riktig henna alltid är röd! Den svarta innehåller oftast kemikalier och metaller som huden kan suga upp och ge bieffekter och är därför olaglig i flera länder! Den andra svarta som innehåller indigo fäster mycket dåligt och blir oftast blå efter några tvättar, så vill man ha svart bör man färga med rött först och sedan indigo, precis som i videon.

Fick lite föreläsning av en kompis precis som färgar hår.

Står även lite här om det också WEBSIDAN

BTW, står även där "Blanda hennan med någon matksedar syra ( t ex citronsaft eller äpplecidervinäger) och hett vatten (ej kokande - det gör färgeffekten sämre!)" Så man inte tillsätter kokande vatten. Undrar om det fungerar med gurkmeja att färga håret?

mogfarm
2013-11-27 14:52
0

Tack så mycket för den upplysningen! Den svarta jag har innehåller indigo och då måste det vara det som är problemet med att den fäster så dåligt. Det har däremot inte blivit åt det blå hållet. Jag vill inte ha svart hår men mörkare och därför brukar jag blanda kastanjeröd och svart, eller bara svart som jag har hemma nu. Så det blir bra alltså om man först tar ren henna och sen ren indigo?

[Vegg]
2013-11-27 16:15
0

Men färgar man med henna först och sedan indigo så får man mörkare. Jag har blivit lite intresserad av detta, tänkte köpa på mig lite, funderar på att färga lite textiler också medan man ändå håller på, är samma färg nu fick jag reda på.

mogfarm
2013-11-27 16:51
0

Min dotter går på Waldorfskola. De växtfärgar garn en gång omåret. Jag vet att de har haft indigo till någon färg, den lila måste det ju vara. Det var mycket jag fick reda på i den här tråden som jag inte visste och som jag har gjort fel med. Jag sitter här nu med det hennapulvret jag hade hemma i håret och det är alltså blandat med indigo. Eftersom henna och indigo ska blandas på olika sätt går det inte att göra rätt om pulvret är blandat från början, men som jag skrev ovan får jag ta det jag har denna gången. Jättebra att veta hur man ska göra nästa gång.

[Vegg]
2013-11-27 17:04
0

Ne precis, eftersom de där ämnen som färgar färgas på olika sätt kan vara därför, för gör man det rätt ska det hållas tills det växer ut som jag fattade det som.

Sanela97
2024-03-05 15:40
0

#5: Hej, jag har köp min henna från hennashop
och det har funkat jätte bra för mitt hår, de har användbara guider också för att få rätt nyans och hur man ska vårda håret efteråt.

Med vår ekologiska henna och ayurvediska örter kan du uppnå vackert, starkt och naturligt färgat hår. Rött, svart eller blont - allt är möjligt helt naturlig
vendelay
2024-03-07 21:01
0

#22 Detta inlägg togs bort men jag förstår inte riktigt varför. Om någon vill ge argument till varför det ska tas bort är det bara att hojta till.

/ Värd för Vegan iFokus

Var snäll mot alla - bli vegan ❤