Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrätt
Läst 6812 ggr
Eidel
0

Binda ihop veganska köttbullar utan gluten

Hej!

Jag gjorde oxon's köttbullar med 2 1/3 dl sojafärs och 1 1/4 dl vetegluten häromdagen och dom blev gudomligt goda. Jag vill dock inte använda vetegluten, försöker skära ner på gluten i min kost. Har någon nåt trick som kan fungera på liknande sätt som vetegluten? Jag vet att vetegluten inte går att ersätta när man gör seitan, men när det enbart används en liten mängd för att hålla ihop köttbullar kanske det går att hitta nåt substitut.

Vetegluten ger en gummiaktig konsistens istället för stärkelse som enbart håller ihop massan, därför vill jag helst inte använda stärkelse för att hålla ihop köttbullarna.

Jag funderar på om det går att använda fiberhusk, xanthangummi eller linfröslem (alltså, vätskan som man får om man blötlägger linfrön).

Någon som har erfarenhet av detta?

-- Eidel

[Vegg]
0

Jag hittade glutenfri seitan här på sidan när jag googlade. Så visst finns det. Läste i någon tråd då jag tänkte göra en köttfärslimpa så sökte jag på köttbullar att man kan använda sig av lite fiberhusk och ströbröd, finns vetefritt då vi fått köpa det i några jul.

GLUTENFRI SEITAN

[Vegg]
0

Ja men du, jag läste fel trodde du ville göra seitan helt från grunden. Men nu fattade jag att du ville köttbullar ska hålla ihop! Det funkar utmärkt att blanda lite vatten och ströbröd och låta svälla, sedan blanda i sojafärsen och till sist steka.

Men det finns ju gluten i sojafärs också. Jag följde detta recept på hamburgare, blev lite över så vi gjorde köttbullar på dem, fick utmärkt.

RECEPT

kelfwing
0

Sojafärs behöver inte innnehålla gluten, en del gör det och en del inte.  Däremot innehåller allt ströbröd gluten då det görs av bröd som ju bakas av sädesslag som innehåller gluten. Det finns visserligen glutenfritt ströbröd, men jag tror inte det är så bra på att svälla.

potatis tänker jag kan funka. Det använder ju blandkostarna i sin  blandkostfärs för samma effekt

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Vegg]
0

Jag har inte hittat någon sojafärs utan gluten, vilka är utan det då kelfwing?

Vi köper oftast vetefritt ströbröd som är utmärkt, här står det vid glutenfria saker. Heter glutenfritt ströbröd men är helt vetefri, sväller jättebra precis som vanligt ströbröd. Annars använde vi av misstag couscous som var gjort på majs, vet inte vad den heter men den använde vi istället för ströbröd, såg inte det förrän efter vi lagade med den att det stod couscous på den. Ett varmt tips

Riven potatis fungerar ju också.

kelfwing
0

Anammas sojafärs är utan gluten. Deras ingredienser är :ojaprotein, rapsolja, lök, naturlig arom, äppelextrakt, salt(1,3%), kryddor, vitlök.

Ovanstående är fryst sojafärs, nedan är torkade sojafärs, som också är glutenfria.

Sojafärs vantastick foods (går att köpa veganlife)

Veggie sojafärs brun, Veggie sojafärs ljus  (http://www.veggi.se/sojaprotein.php)

===

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Eidel
0

Glutenfri seitan låter intressant, även fast det inte vad det jag frågade efter. Gluten i sojafärs har jag aldrig hört talas om, jag köper visserligen alltid torkad sojafärs (där ingrediensen enbart är sojamjöl).

Ska prova med riven potatis och ströbröd, kanske funkar. Ströbröd som svällt i havregrädde låter väldigt gott, borde bli bra! 

I helgen testade jag undergroundburgers burgare som bas för köttbullar, det blev väldigt degigt och tråkigt. Där hade jag visserligen kokt potatis (och även kokt råris).

-- Eidel