Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptvarmrätt
Läst 2908 ggr
mogfarm
5

halländsk grönkål

I Halland där jag växte upp äter man ofta grönkål på julafton. Traditionellt kokas den i julskinkspadet och man har i smör och grädde, men det är lätt att göra veganskt. Man skär rå grönkål i små bitar. Den krymper ihop mycket under tillagningen så man får ta rätt mycket. Sen kokar man den i grönsaksbuljong. Därefter steker man det och tillsätter salt, vitpeppar och havregrädde. Nu har jag ju inte gjort årets omgång än så jag kan uppge några exakta mängder. Men till en full stekpanna kan det vara lagom med 1-2 deciliter grädde.

kelfwing
0

Låter gott. Tror jag ska pröva det i år :)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

veggie4every1
0

Jaaa, åå, det är sååå gott😛

Min absoluta favorit på julbordet. Jag älskar halländsk grönkål.

Ska göra min i morgon, yumyum…🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

aneri
0

Det låter så gott. Jag älskar grönkål. Kan man även använda fryst grönkål?

mogfarm
1

#3 Jag har aldrig gjort det. Man får nog bara tina upp den och sen steka den i så fall och då går man miste om smaken som blir av buljongen. Men man borde ju i och för sig kunna hacka ett par buljongtärningar och ha i under stekningen, bara man ser så det verkligen löser upp sig. Då får man smaka innan man saltar eftersom all buljongen blir kvar, annars häller man ju av buljongen innan man börjar steka det.

aneri
0

Det låter som en bra idé.

veggie4every1
0

Man får pressa ur vattnet om man ska använda fryst. Det funkar bäst med färsk tycker jag. Då blir den inte så söndermalen heller som fryst är.

Men har man inte tillgång till färsk, så kan det nog funka i nödfall.

Väckarklocka

mogfarm
0

Jag tror också att det blir bäst med färsk. Men det är såpass viktigt med just detta på julafton för mig så jag hade tagit fryst om jag inte hade fått tag i färsk.

Tant Grön
0

Jag brukar göra mycket och frysa in i små portioner. Jättegott att blanda  i hemmagjord pasta m.m.

veggie4every1
1

#7 Samma här🙂 Grönkålen jag gjorde blev jättegod. Nu gäller det bara att låta bli den så den inte är slut innan julafton.

Den enda besvikelsen, likadant varje år, är att det blir mindre än jag tänkt mig. Jag tycker jag har så himla mycket grönkål, sedan när allt är färdigt har det krympt till en fjärdedel😃

Måste lära mig att göra massor av det!

#8 Ja, jag tänkte just idag så dumt att jag inte gör det här lite oftare. Så gott som det är. Tror jag ska börja med det. Grönkål brukar jag ju äta, men tillagad på halländskt vis är ju så supergott att man borde äta det året runt.

Väckarklocka

mogfarm
0

Jag köpte i går. Det borde bli tillräckligt mycket, hoppas på det. Jag hinner inte laga det förrän i morgon innan vi ska äta det.