Nybliven vegan
Efter 14 år som Vegetarian påbörjar jag det nya året som Vegan. Under 2013 gick jag och min sambo mer och mer över till en vegansk kost och i januari kör vi fullt ut :). Vi börjar med en helvegansk månad och hoppas fortsätta en månad i taget tills det känns lika naturligt som att äta vegetariskt.
I samband med det här startade jag en veganblogg vid sidan om min vanliga blogg för att peppa mig själv och förhoppningsvis andra. Kika gärna in, mer dyker upp vartefter: http://blivegan.blogspot.se/
Jag tycker att de flesta mjölkprodukter smidigt kan bytas ut mot veganska alternativ, alt uteslutas, MEN det finns två saker jag känner att jag kommer ha svårt att släppa. Det ena är parmesanost. och det andra är vanligt smör. När det gäller smör på mackan är jag väldigt kräsen och i princip allt annat än bregott smakar skräp, dessutom vill jag helst undvika alltför mycket märkliga tillsatser.
Har ni tips på bra veganska alternativ till smör/margarin som fungerar på macka utan att smaka ingenting?
F.ö älskar jag den här sidan och alla suveräna tips jag fått av att leta runt i gamla trådar :)
Jag anser/ansåg också all utom bregott inte var människoföda i smör och marginväg.. Bregott får sin smak av de blandar ut med rapsolja. Därför smakar för mig rapsolja mer smör än något margarin. Så vill jag ha smörsmak oavsett om det är på mackan eller i stekpannan.. så använder jag rapsolja,
För parmesanost pröva parma veganparmesan. Går att köpa online på veganlife.se
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Tack för tipset! Ska kolla upp det på en gång.
Varsågod! Glad jag kunde hjälpa till 🙂
Carlshamns "Mjölkfritt" är mjölkfri (duh? 😛) och jag tror den skulle passa dig då du verkar gilla salt bordsfett.
Den blåa förpackningen Becel är också mjölkfri, denna tycker jag har en bra konsistens och god smak.
Tänk på att även de mjölkfria margarinerna kan vara icke-veganska pga tillsatt animaliskt D3.
Tycker att kallpressad ekologisk rapsolja är jättegott istället för smör. Om man vill ha en fastare bredbar konsistens så kan man mixa den med ekologisk kokosolja. Man kan även tillsätta salt och andra kryddor efter smak.
Provade Carlshamns "mjölkfritt smakrikt" som jag förstått ska vara helveganskt. Det var…okej. Smakade lite mer än det jag tidigare provat men har fortfarande en lite plastig bismak. Ska absolut testa #5 tips på hemmablandat :)
Colina och veggie4ever: Jag ska också testa veggie4everys recept på hemmagjord "smör" vid tillfälle.
Veggie4 ever: Brukar du använda vanligt kokosfett eller den där variaten där du gjort någonting för att liksom neutralisera kokossmaken? Kommer inte ihåg vad det heter nu…
Jag brukar använda denna neutrala olja: Cocosa
Man får känna sig fram till konsistens, men 50/50 ungefär brukar bli lagom.
Den smälter och blir rinnande när man mixar den. Jag ställer den kallt så den stelnar igen. Den smälter ganska fort på mackan också, bra att ha i åtanke. Man bör äta mackorna direkt och inget att ta med på picknick i varmt sommarväder😉
Men det blir väldigt gott. Vitlöksvarianten är en höjdare tycker jag, med basilika i. Men det är ju en smaksak.
Tack veggie4every1: har letat efter att kunna köpa en sådat kokosfett på svenska (bara hittat engelska sidor) för just kunna testa att göra eget veganskt "smör".😃
Intressant! Jag har oxå påbörjat året med vegansk kost efter 12 år som lakto-ovo-veg :)
Min sambo har ätit bregott i hela sitt liv, jag ville köpa carlshams men det var inte lika gott enligt henne. Sen testade vi Veganbaking.net's vegansmör och det var mer än godkänt! Väldigt gott och liknar smör. http://www.veganbaking.net/recipes/fats/vegan-butters/vegan-butter
Vad det gäller parmesanost så har The Gentle Chef ett recept på parmesanost i sin fantastiska bok Non-dairy Formula. Jag har inte testat receptet själv, men har svårt att se att det inte skulle vara bra eftersom de recept i boken jag testat hittills har gett så otroligt goda resultat.
-- E
If Not You, Who? If Not Now, When?