Veganer - De sprang ett maraton varje dag
Expressen: De sprang ett maraton - varje dag under 2013.
"Janette Murray Wakelin, 64, och Alan Murray, 68, vet exakt vad de gjorde varje dag under 2013.
De sprang ett maratonlopp."
"Paret är veganer och har under året bara ätit så kallad "raw food", det vill säga mat som inte tillagats över en viss temperatur."
Inte dåligt, eller hur?
Förstår över huvud taget inte nyhetsvärdet i detta.
#1 Vad är det att förstå? 366 maraton på 366 dagar tror jag är ganska ovanligt. Det är kul när veganer och rawfoodare visar en så utmärkt fysik och att det står i tidningen.
Det är roligt när det står positiva saker om veganer i tidningarna🙂
Det finns många som springer långa sträckor dagligen, jag ser verkligen inte nyhetsvärdet.
"Enligt paret själva är 366 maraton under 366 dagar ett världsrekord."
Vad är nyhetsvärdet, egentligen?
Det är inte säkert att det handlar om ett världsrekord.
De är inte de enda gamlingarna som springer långa sträckor dagligen.
De är inte de enda veganerna som utövar sport på jorden.
Jag ser verkligen inte varför detta är nyheter, men det är kategoriserat som det.
#6 Det förra världsrekordet hade ju Stefaan Engels som sprang 365 maraton på 365 dagar. Det här paret har sprungit 366 maraton på 366 dagar. Det är världsrekord🙂
Världsrekord brukar väl de flesta tycka har ett nyhetsvärde.
Sen tycker jag artikeln har ett extra nyhetsvärde för oss veganer. Just för att det är veganer och rawfoodare som slagit världsrekordet. Det är roligt att läsa positiva nyheter om andra veganer.
Kul att Expressen tycker att det har ett nyhetsvärde och det är kul att de tog upp i artikeln att de är veganer. Kanske flera förstår att man uppenbarligen kan må väldigt bra på en vegetabilisk kost👍
Jag kollade upp det, och det är inte ett världsrekord. Nu förstår jag verkligen inte nyhetsvärdet.
Jag tyckte det var kul att läsa om dessa gamlingar iaf. Det som är av nyhetsvärde för någon är det inte för någon annan. DET är ju ingen nyhet i alla fall. :)
Det är inte kategoriserat i Nyheter, det är kategoriserat i Hälsa och Nutrion. Allt som vi skriver är på veganifokus är inte nyhetsvärde utan enda kriteriet är att det ska vara intressant för folk som är intresserade av saker rörande en vegansk livstil oavsett om man själv har eller ine har en vegansk livstil.
Ovanstående inlägg är intressant för medlemmarna i detta forum då många blandkostare tror att vegankost inte innehåller någon energi och veganer följaktiligen inte kan vara idrottare vilket många veganer för höra av blandkostare på en mycket regelbunden basis.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Jag menade på Expressen.
Tydligen slogs rekordet i förra året av danska. 366 lopp på 365 dagar.
Starman:
Sen när har expressen brytt sig om nyhetsvärdet på nyheterna de publicerar? De händer titt som tät att de publicer fler år gamla händelser som nyheter . tex.
Och bör du inte ta den diskussionen med expressen och inte med oss?
Det här är ett diskussionsforum och jag diskuterar gärna på det.
Diskutera tycker vi om att göra här på veganifokus men veganifokus sig är inte i första hand ett diskussionforum utan veganifokus är:
" en sida om vegansk kost både för nybörjare, erfarna eller bara för nyfikna. Ni finner även veganska recept på förrätter, varmrätter och efterrätter utan mjölk och ägg. Hur det är att leva som Vegan och vilka komplikationer man kan stöta på om man ska ut och äta. Man kan också diskutera djurfrågor hur de har det vad de går igenom inom slakt och hur de behandlas innan de kommer ut i butik. Näringsbrist är något många tror att man får om man är Vegan men äter man varierad kost och nyttigt så får man inte det men trots att man äter nyttigt och varierat kan det vara bra att ta tillskott.
Vi kan också ge stöd och ge mer information om frågor kring veganer hur en vegansk livsstil skiljer sig från vegetariansk och vad som inspirerar folk att bli veganer.
Det ni finner på sajten:
- Recept
- Information för nyblivna veganer
- Tips och knep hur man bakar utan ägg och mjölk men även vilken sojamjölk, havremjölk, hirsmjölk som inte är vegansk och hur man tar reda på det.
- Länkar till shoppar för veganer
- Bra för föräldrar som har ett barn som är Vegan och behöver information
- För osäkra som inte vet om man behöver ta tillskott eller inte
- Myter om veganer
- Vilka kläder som är okey
- Hur hård man får vara mot sig själv som Vegan och vilka gränser man får sätta
Ovanstående står under informationen om sajten.
Därför hör a diskutera om expressens nyheter har nyhetsvärde eller inte hör mer hemma på expressens diskussionforum än här.
Att veggie4ever tog upp det här handlade nog mer om att hon tyckte var intressant för medlemmarna här och källan råkade var Expressen. Du får rätta mig om jag har fel, veggi4ever.
Kelfwing: Ja precis, det stämmer. Tänkte inte att det spelade så stor roll heller vad det var för tidning. Det råkade vara Expressen.
Jag hoppas som sagt att medlemmarna här tycker det är en kul nyhet eftersom paret är veganer och rawfoodare. Tycker det gjorde det hela ännu roligare att paret är 64 och 68 år.
Även om en danska nu har världsrekordet, så tror jag ändå att de är de äldsta som sprungit 366 maraton på 366 dagar🙂
Det är ju tråkigt du inte förstår nyhetsvärdet Starman, men det är nog inget jag kan göra åt det tyvärr😉
Det var verkligen bra gjort av dem. Jag tycker också att det är kul att läsa positiva nyheter som omväxling till allt elände det oftast skrivs om.
Det är inget världsrekord, många har gjort liknande. Bland annat danskan Fredskov.
Givetvis är det intressant - nyhetsvärdet är upp till en själv att döma. Personligen ogillar jag all hysteri kring dagens populärkultur, vurm för homosexparaden, degenererade knuglingar och dess förehavanden, skådisars eskapader utomrikes, vad svenska kändisar drar upp i näsborrarna… dock så verkar merparten av befolkningen vilja ta del av eländet.
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
Kommentar 19 och 20 är borttagna för att de bryter mot veganifokus regler om att hålla en god ton och respektera alla och deras åsikter oavsett om man håller med eller inte. Kommentar 21 och 22 är borttagna då med inläggskrivandes godkännde då de referar till de icke tillåtna inläggen.
Du kan ta bort mitt inlägg #21. Ser ju bara konstigt ut när jag svarar på ett inlägg som inte längre finns. :)
Okej, det var borttaget mend det kändes att det var orättvist att du skulle drabbas av andras beteende. Då tar jag bort det nu. Tack för din förståelse, Starman.
If Not You, Who? If Not Now, When?