Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: miljöklimat
Läst 11562 ggr
Endezeichen
10

Kan en vegan ha husdjur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste här eller någon annanstans att veganer inte äger husdjur. Jag vill gärna fråga er om vad ni anser om frågan. Nu är jag ju inte Vegan ännu, men när/"om" jag blir kommer jag helt klart aldrig sälja mina hundar (äger 4 stycken), och när de alla en dag dör (gud förbjude) kommer jag troligen känna mig så hemskt ensam (har haft djur sedan barnsben) att jag så småningom köper ett nytt djur. Jag har en kennel alldeles inpå mig dessutom. Som Vegan med husdjur skulle det ju fortfarande innebära att jag så långt det går köper icke-djurtestat och saker som inte kommer av djur, annat än tuggben/dylikt och hundmat. Kan en Vegan ha djur?

tlover
1

(jag är ovo-vegetarian)

Jag tycker inte det, därför kommer jag aldrig bli "mer" än Vegetarian men jag ser inget fel med det, jag behöver inte kalla mig för Vegan även om jag skulle sluta äta ägg 🙂

l'm back

Fridaaaa
16

Självklart kan en Vegan ha husdjur, så länge man inte för över kosten på t.ex hunden eller katten.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mogfarm
10

Jag kommer ihåg att jag läste det också. Jag är Vegan och har katt och ser inget fel i det. Han kom till oss som en hittekatt från början. Hade vi inte tagit hand om honom eller att någon annan hade gjort det hade det förstås inte gått bra för honom. Vi bor på landet och han får komma och gå som han vill och han har det bra. Jag skulle gärna haft hund också om jag hade kunnat åka hem på lunchrasten varje dag. Jag anser inte att man utnyttjar ett djur som man har som sällskap och inte heller att ledarhundar och hundar med andra arbetsuppgifter utnyttjas. Inte om de behandlas bra och att deras arbetsuppgifter känns stimulerande och meningsfulla. Men det finns säkert olika åsikter om detta, vad tycker ni?

tlover
0

#3 nog för skulle man inte ha dom av egoistiska skäl (social samvaro tex) så är det ju ett utnyttjande även om djuret inte tar skada.

Däremot tog du upp ett som jag anser är ett litet undantag, då det inte är helt ovanligt med hot om avlivning på friska djur när det gäller "hittedjur"

l'm back

mogfarm
4

Men ett vanligt husdjur som en hund eller katt bor ju bara tillsammans med familjen utan att man använder det till något speciellt. Jag ser ett sådant djur bara som en familjemedlem. Och arbetande djur som jag skrev ovan, man är ju själv tvungen att jobba utan att man känner sig utnyttjad för det. Hade de däremot till exempel tagit blod av en med tvång för att använda till något mot ens vilja hade det varit något helt annat.

Fridaaaa
3

#5 Nja stämmer inte riktigt, man kan ha djur som husdjur men ändå ha med t.ex på jobbet mm. Tänk till exempel blindhund, är familjemedlem men samtidigt "arbetar" den. Hundar mår bra av att få arbeta på något vis, t.ex lydnad, agility, spåra, jaga mm. Jakthundar t.ex kan vara både familjemedlemmar samtidigt som de är med på jakt 🙂

Man ska ju inte tvinga en hund till något den inte gillar.

tlover
0

#5 nog för den gör ju nått speciellt, den är ju social med en. Annars om djuret inte skulle de dig nått alls på något sätt, varför har man den då?

och familjemedlemmar köper man inte vilket man gör med dom flesta djur.

l'm back

mogfarm
0

#6 Jo, men det var precis det jag menade. Antingen har man hundar och katter som rent sällskap, eller så har hundar en arbetsuppgift som att vara ledarhund eller liknande och det tror jag bara en hund tycker är stimulerande.

Fridaaaa
1

#8  Fast det var inte så jag skrev/menade😉 Läser du om det igen ser du det 😛

Tror man tänker olika kring orden "ren sällskap" med 🙂

mogfarm
1

# 9 Jag tycker vi skrev samma.

Fridaaaa
1

#10 Jag ser inte samma, och svaret du skrev i #8, är inte samma som jag skrev i #6😉

mogfarm
1

#11 Då menar du att det är fel att ha hundar enbart som sällskap? Men man kan ju oavsett ge hunden meningsfulla uppgifter, så att hunden mår bra.

Fridaaaa
1

#12 Läs vad jag skrev i #9.

mogfarm
1

#13 Jag hänger tyvärr inte med riktigt fortfarande vad du menar. Tror att det är som du skriver i #9 att man kan mena olika med "rent sällskap". Precis som olika personer säkert har olika uppfattningar hur mycket man kan ha med djur att göra och räkna sig som Vegan.

[Vegg]
4

Katter får inte äta en vegetabilisk kost. Hundar är dock lagligt i USA att ge vegetariskt och veganskt. Men tror det är olagligt i Sverige att ge det. Tittat på Vegan Zombie som visar hur man gör vegansk mat till hund, men tror fortfarande det är olagligt även med hund att ge veg.

Fridborg
5

Skulle inte se något fel i att skaffa ett annat husdjur som också är vegeterianer. 

Jag placerade om en av mina katter till en veganvän och var lite orolig, men hans åsikt är att hon redan lever och behöver den maten hon behöver. Så länge han inte köper en "ny" katt och bidrar till fler katter så är det OK. 

Jag är "bara" vegeterian och har katter, råttor och hamster. Råttor är ju omnivoer och behöver ju också proteiner, men är överkänsliga mot baljväxter så de behöver ju kött, samma sak med katterna. Hamstern behöver ju också lite kött, men har inte samma behov som de andra djuren. 

Jag har dem för sällskap och vi alla trivs i vårt sällskap. Sedan får ju folk tycka vad de vill, men man kan inte alltid tänka på vad andra tänker och tycker :)

indra-bus
4

Nej de är inte olagligt i Sverige att ha Vegan hund de är allä'tare o kan ta upp näring från både animalier vegetabilier. >De finns hundar som inte tål animalier.

De flesta veganer tycker att de är fel att ha husdjur efter som de är emot allt utnytgjande av djuren. Men de är ok att adoptera ett utsatt djur som behöver ett hem tex en hemlös katt för att människan har domnesticerat dem så de blivit beroende av människan, eller fritaget djur alltså ett försöksdjur som de "räddat" eller en höna från en fabrik.

Fast åsikterna om detta är lite olika.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

slarvigt
0

#16 Menar du alltså att du inte vill bidra till att köttätande djur finns…? Den åsikten har jag svårt att förstå, du får gärna utveckla. Den konflikten jag kan se mellan att vara Vegan och ha husdjur är att det är ett sätt att utnyttja djur. Min åsikt är att man nog ofta skaffar djur av egoistiska anledningar, men inte att djuren skulle lida av det per se. Men då kallar jag mig inte Vegan heller :)

Fridborg
0

#18 Nä det menade jag inte nånstans? :O Jag menar bara att om man som Vegan inte vill ge sina djur kött finns det djur som är vegeterianer.

slarvigt
0

#19 Det var "Så länge han inte köper en 'ny' katt och bidrar till fler katter så är det OK." Det var det jag syftade på, men du kanske menade rent avelsetiskt :)

indra-bus
3

Frida hoppas du inte tar illa upp. 

Men frågan var vad veganer tycker. Du är ju inte Vegan eller ens Vegetarian.

O o att ha husdjur är att utnytja dem vi har dem för våran egen skull o hundar som jobbar har vi avlat fram för att de skall få dessa egenskaper inte för deras skull utan våran.

De flesta veganer vill inte stötta uppfödning av djur för de är att "göra" dem är att utnytja de är vi som vill ha dem som sällskap.

Få veganer vill utfodra katter med vegansk mat. Katter är köttätare o de innebär att de inte kan ta upp näring från anemalier men hunden är allätare o kan tillgodogöra sig näring från både alltså få all sin näring från vegetabiler. Därför är de flästa veganers hundar veganer.

De finns många studier på de o att  även fysiskt högpresterande hundar presterar lika bra som köttätande hundar. Världens äldsta hund var Vegan.

Fridaaaa
4

#21 Det står ingenstanns att frågan bara gäller veganer, bara för att det står på denna sidan betyder det inte att det gäller enbart helveganer osv.. Samt att TS själv inte är det.
Och du vet inget om vad jag äter, inte äter osv heller. Nej jag är inte Vegan eller Vegetarian men det betyder inte att jag inte äter något sånt här, och mestadels äter kött eller liknande.

Skulle aldrig ge en hund annat än med kött, eftersom det är främst det som de är gjorda att äta.JAg förlitar mig inte alltid på de där "studierna", de har visat fel förr. Jag ger djuren det som de är gjorda för att äta främst. Men nu var det inte riktigt det frågan var.

veggie4every1
16

En Vegan i ordets rätta bemärkelse avstår allt djurutnyttjande i största möjliga mån.

Att hålla sällskapsdjur är förstås inte en nödvändighet. Men eftersom världen inte är vegansk så finns det många domesticerade djur som behöver vår hjälp. Det är vår skyldighet att hjälpa dessa djur.

Att adoptera djur som behöver ett hem är i allra högsta grad en vegansk handling. Så visst kan en Vegan ta hand om eller "ha" djur. Men att köpa djur från en uppfödare eller zoobutik är inte en vegansk handling. Djur är inte varor och man stödjer inte handel med djur när man är Vegan.

Man kan äta en vegetabilisk kost utan att vara Vegan. Men är man vegan och då känner att man vill avstå från allt djurutnyttjande i största möjliga mån så ställs man givetvis inför ett dilemma om man har köttätande djur.

Här måste man välja om man vill stödja lidande och dödande av miljarder djur varje år för att mata ett djur.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
4

Det beror vilket djur man har. Har man ett djur som naturligt äter vegetabilisk föda tycker jag att man kan kan kalla sig Vegan. Har man däremot ett djur som naturligt äter animalier tycker jag inte det. Jag har valt att leva med hund och stödjer därför Sveriges köttindustri med foder till honom. Därför vill jag inte kalla mig Vegan, utan som mest helvegetarian. I dagsläget är jag dock Ovo-vegetarian.

indra-bus
2

# 22 Kan veganer ha husdjur? Då tolkar ja de som ts vill veta hur veganer ser på de även om  hon inte är de själv.

Vist kan ja kan ja ha  fel men ts kan nog reda ut detta.

Att du frida är allätare vet jag då vi har haft många diskutioner om de de har du skrivit på många ställen Att du inte tycker om den maten.

Kan du visa någon omfattande studie som bevisar mtsatsen? O i så fall

o isåfall varför skulle den stämma?? För att du tror de?

Har du träffat någon Vegan hund? O isåfall vad var de för" fel" på den?

Hur kunde värdens äldsta hund vara Vegan?

Sen undrar jag varför en allätare som inte vill bli Vegan skriver på en Vegan sida? Om man inte är intreserad av att bli de eller har frågor om vad de innebär att vara Vegan om maten osv.

mogfarm
2

Jag kan inte tolka det TS skriver på något annat sätt än att hon funderar på att bli Vegan och att hon undrar om man i så fall kan ha husdjur, vad veganer anser om det. Det finns säkerligen många olika åsikter om detta, och gränserna är flytande. Vi skaffade inte vår katt, det var han som flyttade hem till oss och han har blivit en familjemedlem. Vi stödjer köttindustrin genom att köpa kattmat, men en katt kan inte vara Vegan och man har ett ansvar för djur man har tagit hand om. Man får följa sitt eget samvete och sin egen moral i den situationen det gäller. Om ingen tog hand om alla katter och hundar som ändå föds skulle de fara illa. Det finns massor av hemlösa katter ändå, och gatuhundar utomlands. Jag vet ingenting om hur hundar klarar sig på veganmat, jag har aldrig haft hund.

aneri
7

En strikt Vegan ska inte heller äta mat odlad på fält eftersom cirka 10 djur per år dör pg a av skörden. Man kör inte heller bil med däck eftersom de innehåller rester av djur. Man skyddar inte  sin egendom och hem från skadedjur. I var och varannan pryl man har finns rester av djur. Man äter inte vissa livsviktiga vitaminer och tar inte vacciner.

Är man riktigt strikt så föder man inte barn för det är förenat med egoism och människan  räknas också som en djurart.

Jag äter och lever enligt min moral men skulle varken vilja falla under etiketter som Vegan eller Vegetarian. Det känns som att placera sig själv i ett fack, sätta en etikett på sig. Det är inte frihet. Och att döma  andra pg a åsikter  är att skada människor.

Jag skulle aldrig vilja äta annat än vegansk mat och har försökt att ge min hund veganskt men han mådde väldigt dåligt av det. Jag dödar också myror som tränger sig in i mitt hus och min husvagn. Jag slår ihjäl flugor som irriterar mig och mina djur för mycket. Jag är m a o inte en Vegan, i alla fall inte en strikt Vegan. 😉

Fridaaaa
3

#25 Tolkningsfråga. Ts kan mena som du tolkade, eller som jag. Sak samma dock tolkningsfråga utifrån vad man läst, kan nämligen tolkas på mer än ett sätt.

Ja jag är "allätare" men jag äter även en del vegetarisk kost, alltså lite blandat, men vad ger dig rätten att döma mig för det? Ja jag tycker personligen att du gör det.

Nej jag har inte träffat någon veganhund, träffat på många hundar men aldrig någon som varit det, vill inte påstå att det verkar vara direkt vanligt.

Finns många olika studier ang hundars kost osv, man får helt enkelt välja själv vilken man vill tro på, alla tror på de studier osv de anser verkar rimligast/bäst. Jag anser att en hund ska få äta kött, eftersom det är det som den är främst gjord för att äta. Men det är min åsikt och vad jag väljer att stödja helt enkelt.

Som jag skrev ovan, äter lite varierat, inte enbart kött som du verkar tro. Bara för att man inte är helvegan osv betyder det inte att man utesluter helt sådan här kost heller, eller hur?
Inte ens tänkt på att denna sidan fanns, glömt bort det, kom in på den av en ren slump. Så återigen,du sitter och dömer mig på grunder som du inte ens har, som du bara "antar" osv pga tidigare diskussioner. Inte riktigt rätt enligt mig.
Men tänker inte föra denna diskussion vidare med dig här, förstör bara TS tråd och jag respekterar TS.

indra-bus
2

Man e allätare om man äter kött in gång i månaden förstår inte vad de igentligen spelar för roll om man äter veganskt i bland de gör väl alla mer eller mindre vi kan inte klara oss på bara kött.

Var dömer jag dig? Påpekade bara att hon vill ha en vegansk åsikt efter som hon frågar "Kan en Vegan ha husdjur"

Sen ser ja de som en prosess att bli Vegan "allt" kommer inte över en natt o de tar ett tag att lära sig alla"detaljer". På sådana här sajter brukar ofta nyblivna eller blivande  veganer fråga de som har varit de länge för att lära sig.

Veganer använder inte djurtestade produkter heller.

Men jag tycker att man inte är djur vän om man inte är Vegan.

indra-bus
1

De där med att inte föda barn, har jag aldrig hört från någon Vegan. Gör vi inte de dör vi ju ut.

tlover
1

#27 ännu en anledning till att jag skulle ha svårt att kalla mig Vegan även om jag bara skulle äta mat från växt och svampriket.

Men soh jag skrev tycker jag inte att Vegetarian är ett fult ord 🙂 (vilket handlar mer om vad man äter inte hur man lever.)

l'm back

aneri
2

Om alla på jorden skulle bli veganer så skulle många djur som vi har, husdjur, dö ut. Vi skulle så småningom också dö ut eftersom skadedjuren är starkare och tåligare än vi. De förökar sig även optimalt fort. Om vi ska odla all mat så får vi inte skada djur alltså så måtte vi upphöra med många veganska produkter. Att vara strikt går inte om vi ska överleva. Tyvärr. 🙂

indra-bus
0

Menar du då alla människor på jorden eller alla arter?

indra-bus
0

Menar du då alla människor på jorden eller alla arter?

aneri
0

Jag förstår inte frågan?

Fridaaaa
1

#29 Och jag håller inte med. Anser att man kan vara djurvän fastän man väljer att äta kött. Jag personligen t.ex är djurvän, vet många andra som är det med och de äter kött. Tycker det är diskrimenerande att kalla folk för "icke djurvänner" bara för att de väljer att äta kött.

Syftade jag på enskild mening? Nope gjorde jag inte. Läst vad du skrivit, och då har jag lagt märke till det helt enkelt. Det är vad jag utläser av dina texter i alla fall.

Jag lär mig mer och mer vilka produkter som är djurtestade eller inte, men svårt att veta vilket som stämmer och inte stämmer. Jag köper ingen jag vet är djurtestat t.ex. Tar inte på mig heller djurpälsar mm heller. Jo hade kunnat ha svensk angoraull men det är för att det går rätt till i Sverige, är ett måste för kaninen att raka/klippa den osv.

Alla är väl nybörjare i början? Och man lär sig hela livet också.
Men tolkar dig som att du menar att man inte riktigt kan ändra tankar, ändra sig ang vissa saker osv? Men det är min egna uppfattning (inte bara från denna tråden, utan från andra diskussioner med) men som sagt, tänker sabotera denna tråden mer nu bye

indra-bus
1

Menade om alla människor eller alla djur o människor skulle bli veganer…

aneri
1

Aha…

Om alla rovdjur skulle bli veganer då skulle utdöendet gå ännu snabbare. Rovdjuren finns ju här för att kedjan/balansen  på jorden ska fungera. Då skulle t ex allt ätbart för gräsätare snart bli uppätet pg a överpopulation. Djurstammar skulle försvagas mm och skadedjuren skulle bli ännu fler.

Människor kan ju äta vegetariskt, nästan,  inte alla. En del får ju brist på t ex b12, som utvinns ur djurriket. Det finns någon sortsveg b12 men det skulle nog inte räcka till alla.

majvi
1

Jag äger inte några katter..däremot är jag vårdnadshavare..

Jag tycker att det är förskräckligt att djur mördas för att en del inte anser att folk ska ha husdjur.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
11

#27 Du har missuppfattat definitionen av Vegan. Här är den korrekta definitionen av Donald Watson som myntade begreppet:

"The word "veganism"denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practical — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

Det är därför jag menar att man ska avstå från allt djurutnyttjande i största möjliga mån. 

#39 Vilka djur mördas för att en del inte anser att folk ska ha husdjur?

Djur mördas för att folk anser att de ska ha husdjur, inte tvärtom.

_*Påminner om att hålla en trevlig ton i tråden*
_

Väckarklocka

aneri
1

Ja han myntade begreppet, men begreppet har ju med tiden ändrat innebörd och det finns nu strikta veganer som inte ens kan döda en insekt även om den skulle skada deras hem. Jag har inte missuppfattat veganbegreppet men har förstått hur olika syn veganer har på vegansk livshållning. Jag har också den tidigare synen på veganism men alla har inte det och alla måste få bestämma själva hur de känner. Själv låter jag ingen sätta etikett på mig, inte ens veganetiketten. Men jag är så mycket djurvän att jag mår dåligt av att nyttja och plåga djur och att se andra göra det.

Det finns ju också köttätande människor som offrar sina liv eller hela sin förmögenhet till att hjälpa djur i nöd. De flesta veganer riskerar inte och har inte möjlighet att hjälpa djur aktivt, såvida de inte är s k "militanta veganer."

Det är konstigt att man kan säga att vissa människor inte är djurvänner fast de äter kött. Men det är också underligt att man kan klara av att äta kött när man är djurvän. Det skulle vara intressant om det kunde bedrivas någon forskning på det området. 🙂

kelfwing
5

Min grundinställning till frågan är denna: att det är fel att ha husdjur eftersom jag är emot allt utnyttjande av djuren

Eftersom jag vill minska lidandet så finns det naturligtvis undantag till ovaånste, det är min grundinställning, inte någona allenarådade princip eller regel.  Den allomfattande principen är att minska lidandet i möjligaste mån.

De undantag som jag identifierat hittils (finns säkert fler , jag är inte allvetande).

• djur som har räddats från kött-, mjölk- och äggindustrin och får ett hem hos en snäll person
  • hemlösa djur som får ett hem hos en snäll person
  • En person som hade husjdur innan hon blev Vegan och behålller sina husjdur.  Att kasta ut/sälja sina husdjur innebär ju mer lidande för dem än att behålla dem.  

Som jag hoppas framgår är min inställning att man ska se vilket altrnativ som ger minst lidandet för djuren.

Endezeichen: Det finns många veganer                                                                     

(fast tydligen inte representerade i den här tråden) som kallar sig veganer

och har husjdur. Åsikter om man som Vegan kan ha husdjur eller inte går 

isär hos bland de som är veganer.

När det gäller kosten så anser jag att man ska ge dem den kost de är gjorda för. Dvs kött till  carnivorer och vegetablier till växtätare.   Det går ju inte att fråga dem om de vill bli veganer/vegetarianer och tvinga på en annan varelse sin egen kost är grymt anser jag.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

aneri
2

Karin, din inställning är intressant och jag respekterar den.

Den dag som jag känner att jag utnyttjar min hund och katt skulle jag inte må bra. jag tycker kanske snarare ibland att de utnyttja mig, vilket de gärna får göra. Katt och hund har ju sökt sig till människan för att leva i samexistens. Eller har jag kanske fel där?

Har man djur, vilket är ett stort ansvar, så ska man givetvis ge dem det liv som är värdigt ett djur.

Jag ser med fasa på ett alternativ framtid där inga människor har husdjur, vilket skulle medföra att hundar och katter skulle leva som vilda djur för vi ska väl inte sterilisera dem. Vi människor har ju brett ut oss så mycket att det inte skulle  fungera. Till slut blir frågan ska djuren eller vi dö ut. Om jag ska vara riktigt extrem så  hamnar vi till slut i en situation där vår ideologi att inte utnyttja djur blir till skada för djuren själva.

Om man diskuterar detta med människor som kan kommunicera med djur så får man helt andra insikter. Djuren är här för att hjälpa människan t ex med att inse vissa saker. (Jag vill inte gå in på det närmare, det här är ju inte ett sådant forum). Då inser man att det är inte alls så att vi utnyttjar våra husdjur utan det är de som är våra healers och hjälpare.

En djurkommunikatör har förmågan att få sanningen från djuren och de står över våra/människans  begränsade inställningar. Vi låser oss fast vid våra ideologier och regler och är inte formbara och flexibla i våra tankar. Medvetenhet och förmågan att känna in är något som vi inte är vana vid. En "riktig" djurvän känner vad som är bäst för djuret och lever i samförstånd och accepterar att utnyttja djuret eftersom djuret även utnyttjar människan. Livet går ju ut på att mer eller mindre utnyttja människor, naturen, samhället och djuren. Jag ger t ex fåglarna mat hela vintern för att njuter av att se dem och också för att jag vill att de ska må bra och överleva, vilket också kanske är egoistiskt.

Men viktigast av allt är att vi accepterar att vi tycker olika och att vi respekterar det. Men jag är formbar, en dag kanske jag inte eller vill ha husdjur. Men jag tror inte att jag skulle kunna leva lyckligt utan djur omkring mig. 🙂

När vi ser hur hundar och katter lever på gatan och i det vilda i många länder och ser hur illa de far så tycker vi att det är fantastiskt när människor räddar dem och tar hand om dem. Djuren får det bättre hos människor so är djurvänner. Jag tror att husdjuren har hamnat hos människan och ska stanna där. Detta är något som evolutionen har medfört eftersom vi måste lösa överpopulation av människor och djur,

Jag tycker att det vore intressant att få reda på hur man ska lösa frågan om att kunna leva i ett samhälle där vi inte har husdjur.

majvi
3

Om inte människan har t.ex hundar och katter som husdjur, vad ska hända med de djuren då?Jag försöker hjälpa hemlösa katter och ser att de inte klarar sig på egen hand, de svälter,fryser ihjäl, dör av t.ex infekterade bett då hankatter slåss om honor eller då katter slåss om mat.Några katter slogs om en kartongbit att sitta på mitt i en kall vinter med mycket snö

Det finns en stor organisation som många tror jobbar för att djur inte ska dödas, folk har lämnat katter och hundar som de har hittat till dem för att djuren ska adopteras ut till bra hem.I många fall har djuren dödats en kort tid efter djuren har överlämnats.

Är det rätt att ta ett liv för att man inte tycker att djuren ska leva som människans husdjur?Är det rätt att kattungar aldrig får chansen att leva?

#40 katter,hundar, andra sällskapsdjur

http://www.nathanwinograd.com/linked/peta2010.pdf

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

veggie4every1
12

#27 "En strikt Vegan ska inte heller äta mat odlad på fält eftersom cirka 10 djur per år dör pg a av skörden. Man kör inte heller bil med däck eftersom de innehåller rester av djur. Man skyddar inte  sin egendom och hem från skadedjur. I var och varannan pryl man har finns rester av djur. Man äter inte vissa livsviktiga vitaminer och tar inte vacciner.

Är man riktigt strikt så föder man inte barn för det är förenat med egoism och människan  räknas också som en djurart."

Det stämmer inte att detta är definitionen av en Vegan överhuvudtaget. Begreppet må ha ändrat innebörd för vissa, men inte på det här sättet.

#32 "Om alla på jorden skulle bli veganer så skulle många djur som vi har, husdjur, dö ut. Vi skulle så småningom också dö ut eftersom skadedjuren är starkare och tåligare än vi. De förökar sig även optimalt fort. Om vi ska odla all mat så får vi inte skada djur alltså så måtte vi upphöra med många veganska produkter. Att vara strikt går inte om vi ska överleva. Tyvärr. Glad"

Det finns inte några som helst vetenskapliga bevis för att vi skulle dö ut om vi blev veganer. Har du någon tillförlitlig källa till något av dina påståenden så upplys mig gärna.

#41 "De flesta veganer riskerar inte och har inte möjlighet att hjälpa djur aktivt, såvida de inte är s k "militanta veganer."

Jag tycker inte alls att det här stämmer. Det finns många veganer som adopterar djur som behöver ett hem, det är att hjälpa aktivt. Menar du att dessa veganer är "militanta" och varför tror du det?

#44 "Om inte människan har t.ex hundar och katter som husdjur, vad ska hända med de djuren då?"

Vi ska givetvis ta hand om de djur som finns. Alla domesticerade djur som finns har vi en skyldighet att hjälpa. Men uppfödning av domesticerade djur bör upphöra eftersom de är beroende av oss och endast finns till för oss att utnyttja. Det kommer alltså på sikt inte att finnas några lidande hemlösa katter, hundar och andra domesticerade djur i ett samhälle där vi inte äger djur. Det är på grund av att vi äger och utnyttjar djuren som alla dessa lidande djur finns.

Väckarklocka

aneri
5

Oj, dina frågor kan jag ju inte svara på eftersom det är ett framtidsscenario som jag målade upp. Som jag skrev så finns det ju ingen forskning alls inom detta. Jag kommer inte heller att kräva att du bevisar att din framtidsversion är trolig eller sann eftersom det är helt omöjligt.🙂

Menar du att framtidens veganer kommer att ställa upp och ta hand om alla miljarder djur som vi inte kommer att utnyttja. fast jag skulle ju gärna betala höjda skatter för att alla djur i fabriker, i travstall och ridskolor mm skulle få leva ett liv i frihet (och trygghet) tills de dog ut.  Men jag vet inte hur övergången skulle gå till. Som det är nu så är ju många av människans domesticerade husdjurarter  på väg att dö ut fast många försöker att rädda dem. Jag förstår att du menar att djurarter som häst, ko, får, häst, gris, höns kommer att försvinna eftersom vi inte ska utnyttja dem längre.

Jag har själv fem hästar som jag har tagit hand om, jag varken rider eller kör dem. De går i mina stora hagar och får mat, vatten och morötter. Det kostar mycket eftersom två är mycket gamla och behöver dyrbar vård men jag ser dem som familjemedlemmar. Jag skulle sakna hästar i ett veganskt samhälle. Jag och andra djurkommunikatörer har lärt oss mycket om vad lyckliga hästar anser om människan. Fast de flesta hästar är inte lyckliga. Jag skulle hellre vilja att vi i stället för att låta dem dö ut lär oss att leva med hästar på deras villkor.

**Jag tycker inte alls att det här stämmer. Det finns många veganer som adopterar djur som behöver ett hem, det är att hjälpa aktivt. Menar du att dessa veganer är "militanta" och varför tror du det?
**Här uttryckte jag mig slarvigt. Förlåt…Jag syftade inte på de som kärleksfullt tar hand om  någon eller ett par hemlösa djur utan på de som arbetar mycket aktivt i det stora. De flesta människor gör inte det må de vara veganer eller inte. Det där med militanta veganer tog jag med för att de riskerar mycket t om sin frihet för att hjälpa.

Jag förstår mycket väl den här åsikten om utnyttjandet av djur som veganer har. I några år ansåg jag också att man inte skulle ha djur för att det var ett egoistiskt sätt att utnyttja djur på. Speciellt fel ansåg jag att det var att ha djur i en stad där katterna inte fick gå ut och hundarna var tvungna att gå i koppel. Det var inte att ha djur på deras egna villkor. Men när jag bor på landet där det inte finns någon trafik på kilometers avstånd så ser jag hur lyckliga hundar och katter är i den miljön. Två av mina hundar är adopterade men ett busfrö är köpt från en kennel. Katterna har själva kommit till mig, alla tre godingarna. Vi är en familj. Jag är kanske egoistisk men jag skulle inte vilja leva i ett samhälle utan hundar och katter. Jag ser inte att jag utnyttjar mina fyrbenta familjemedlemmar mer än jag utnyttjar människor.

Jag kallar mig djurvän men jag funderar på om det kanske inte kommer att finnas några djurvänner längre i ett veganskt samhälle eftersom det inte längre kommer att finnas några djur att vara vän med.

Istället för ett samhälle där man inte har några djur skulle jag vilja ha ett samhälle där det krävs utbildning för att kunna ha ett husdjur/ en familjemedlem.  Det skulle finnas djurrättslagar och djurskydd skulle vara på djurens sida och inte som nu skydda företagsnäringar

Jag har alltid undrat hur veganer ser på skadedjur som äter upp hela skördar och hela förråd av ätbara varor. De förökar sig ju snabbt om människan inte försöker att begränsa deras livsvillkor. Hur ser veganer på detta?

jag hoppas att du inte tycker att jag är jobbig med mina annorlunda åsikter.🙂

majvi
2

Det finns hemlösa katter som har haft ägare men deras ungar som föds ute har inte några ägare och de kattungarna lider.75% av dem överlever inte 6 månader. Förvildade katter som har levt ute i flera generationer klarar sig inte särskilt bra,där kan man inte skylla på några ägare för de har inga. Överlevnadstiden i en kattkoloni där katterna får klara sig på egen hand är 2-3 år-det finns undantag. I en TNRM-koloni där katterna fångas in kastreras ,vaccineras, behandlas för ev öronskabb,löss etc och sedan släpps ut igen med daglig matning och skydd mot kyla och regn, veterinärvård vid behov ,där kan de leva lika länge som katter med hem.Och ha ett bra liv utan lidande. Jag kan inte se att människan utnyttjar katterna i TNRMkolonierna, däremot utnyttjar katterna katthusen som människor ställer dit och maten, vården.

veggie4every1
9

#46 Tycker inte du är det minsta jobbig🙂

Helt fantastiskt glad blir jag att höra att du tagit hand om fem hästar som du varken rider eller kör. Så underbart för dom att bara få vara hästar. Inte så många domesticerade hästar har det så bra tyvärr och det värmer verkligen att få höra det🌺

Men jag kan inte hålla med dig om att vi bör fortsätta att stänga in hästar i hagar i framtiden, hur stora hagar vi än har.

Jag skulle också sakna hästar och alla andra domesticerade djur i ett veganskt samhälle. Men jag tycker inte det spelar så stor roll, för det handlar inte om mig och vad jag vill och tycker om. Det är underbart att umgås med djur, men det är inte rätt att äga en annan individ. Man kan vara djurvän utan att äga djur. Jag skulle vilja påstå att man kan vara en fantastisk djurvän utan att äga djur. Man måste inte "ha" djur, hålla djur och äga djur för att vara en djurvän. Jag skulle nästan vilja säga att man kan vara en större djurvän när man inte äger djur för man älskar djuren på ett osjälviskt sätt. Du har säkert hört uttrycket "Den man älskar släpper man fri".

Jag anser det fullt möjligt att vi i framtiden inte äger djuren. Att djuren har rättigheter till frihet och liv. Varför skulle det vara en omöjlighet?

Slavägarna ansåg också att samhället inte skulle kunna fungera utan slavar. Vi hade ju "alltid" haft slavar, så det var givetvis en omöjlighet. 

Men vi anpassade oss efter att slaveriet upphört även då det funnits i tusentals år. Det är ingen omöjlighet för oss att anpassa samhället. Vi är anpassningsbara om vi vill.

"Menar du att framtidens veganer kommer att ställa upp och ta hand om alla miljarder djur som vi inte kommer att utnyttja"

Nu kommer det inte att finnas miljarder djur att ta hand om förstås. Vi slaktar miljarder djur varje år, men det är en rullande siffra. Vi slaktar, producerar, slaktar, producerar osv.

I en vegansk värld kommer många att inse skyldigheten vi har att ta hand om de djur som finns och jag tror faktiskt att de som kan kommer att öppna sina hem och hjälpa de djur som behöver det. Jag har höga tankar om människor i det veganska samhället.

Jag kan ju givetvis inte ha ett svar hur övergången skulle se ut. Det finns redan en del sanctuarys och det kommer förstås att behövas många fler.

Det är också under en kortare period. En ko blir runt 20 år, många djur lever kortare liv så vi talar inte om särskilt länge.

"Jag har alltid undrat hur veganer ser på skadedjur"

Jag ogillar verkligen det ordet. Inga djur är "skadedjur". Men jag anser att man har rätt att försvara sig mot angrepp från både djur och människor. Jag tycker dock att man bör skydda sig själv och sin egendom genom att göra minst möjliga skada på andra. 

#47 "Jag kan inte se att människan utnyttjar katterna i TNRMkolonierna"

De människorna utnyttjar förstås inte katterna, de hjälper katterna och gör ett fantastiskt bra jobb. Men det är på grund av att vi äger, utnyttjar och producerar katter som behovet överhuvudtaget finns.

Väckarklocka

aneri
2

Karin, tack för dina viktiga synpunkter som jag känner stor respekt för. Vi är ju båda överens om att man inte ska utnyttja djur. Men jag vill tänka lite annorlunda, jag vill ju inte se en önskvärd framtidsversion som ett antingen eller. Jag ser hellre andra alternativ där man inte ser eller upplever sig sig som ägare och utnyttjare av djur utan tvärtom ser sig som en som har möjlighet att fördjupa deras liv och erbjuder dem ett meningsfullt liv på deras egna villkor, speciellt på ett spirituellt eller andligt plan, som sambördiga, vördade familjemedlemmar. Äter man vegansk mat, lever mycket nära naturen, och lär sig att lyssna till djur så kanske man också kan känna in hur de vill leva med oss. Fast det är ju faktiskt inte alltid som man tror, har jag upplevt. ;-)

.Jag har utbildat mig hos djurshamanen Billie Dean och är en medlem i en spirituell gemenskap. Vi ser djuren som våra ledare, lärare och healers och behandlar dem med utomordentligt stor respekt och vördnad. Vi har en framtidsversion att vi ska kunna leva tillsamans i en värld där alla lever på sina villkor och hjälper och stöttar varandra. Med den kunskapen som Billie Dean sprider så får man en helt annan inställnig till varför djuren finns här på jorden. De är inte här för att utnyttjas utan de är här för deras egan skull, och en del är här för att hjälpa oss människor att utvecklas. Men om man själv upplever att man utnyttjar djuren som är medlemmar i familjen, så gör man nog tyvärr kanske det.

Det samhälle jag vill se är en värld där djuren lever med oss och vi får lära oss hur man lever i samhöriget med djur, för det har vi glömt bort. Och vi får lära oss hur de vill leva med oss, för det vil de faktiskt. I det samhället lider inte djuren, de är inte offer och utnyttjas inte, tvärtom, vi lever för att delge varandra våra olika kunskaper och dela vår rikedomar. Från början var det ju så att djuren sökte sig till oss för att det gynnade dem och deras närvaro gav även människan fördelar. Vi delade med oss och levde i symbios. Men, sen under historiens gång har vi ju sett att allt tyvärr blev helt fel.

Här är förresten länken till Billie Dean där man kan läsa om hennes framtidsvisonen . Den visionen ser jag som ett alternativ till det veganska synsättet, att människan och djuren ska älska varandra, särskilda och på avstånd. Även om det är ett synsätt som jag respekterar högt och verkligen föredrar framför det helvete för djuren som vi nu har på jorden.

http://billiedean.com/vision-and-mission

(Oj, varför blev det så stor text!!!)

Eftersom jag vet att mitt synsätt är svårt att ta till sig, speciellt om man inte kommunicerar med djur, så förespråkar jag, för mina vänner ändå, den veganska synen. Och jag förväntar mig inte att veganer ska ändra sitt synsätt. Vi måste alla vara modiga och inte kompromissa när andra utmanar oss. Vi har ju ändock samma mål fast vi ser olika lösningar.

Jag kanske måste tilägga: Att vi köper djur och betalar för dem, ser jag (under en övergång) vara berättigat, pga hur världen idag tyvärr är beskaffad, eftersom det förhopningsvis kan vara en garanti på att köparen när den har fått betala en avgift har för avsikt att ta ansvar för sitt"husdjur"eller som jag föredrar att kalla det , familjemedlem. Jag gillar inte heller ordet husdjur eftersom det för med sig, som du, Karin, nämner, likheter med slaveriet. Men dessa slavar som då utnyttjades lever ju nu tillsammans med oss sida vid sida i harmoni (gäller ju Inte alla tyvärr - ingen sanning finns ju utan modifikation).

Kram til alla veganer på den här viktiga sidan (den bästa på ifokus) och ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

veggie4every1
2

Gott Nytt År Aneri🥳🙂

Ps. Det verkar lite orealistiskt det här med Billie Deans vision tycker jag.

Väckarklocka

kelfwing
0

Aneri: Jag respekterar dina åsikter också.

Du säger att katter och hundar har sökt sig till oss.

Om hundar/Katter har sökt sig till oss eller vi har tvingat in dem i våra hem  vet vi inte idag.  Men med tanke på att vi forsätter att tvinga in vilda djur av olika slag i våra hem så är det ju inte otroligt att det var så det gick till vid domesteceringen av katter och  hundar också. 

Självklart ska man om man har djur ge dem ett så bra och värdigt liv som det bara går. Det hoppas jag alla härinne är överens om, oavsett om vi är ense/oeninga om människor ska ha husdjur.

Du säger : Alternativet till att vi inte har husdjur är inte att det blir överfullt med hemlösa djur.  Om folk inte köper husdjur utan adopterar sina husdjur så minskar efterfrågan och därmed den konstiga aveln och valpfabrikerna utrotas.   Detta behöver inte betyda att djuret som djurart utrotas.  Alla olika sorters sönderavlade hundraser ( i stort sett alal hundraser har ju problem med specifika sjukdomar som kommer sig av sönderavlning för man ville ha ett visst utseende9 kommer givetvis inte att finnas.   Det finns olika scenarior som gör att t.ex hunden blir kvar som djurart utan att vi har den som husdjur:

Med färre domestecierande hundinvider kanske hundarna börjar para sig med vargar med resultatet att det blir en vildhundsart som klarar sig alldeles utmärkt i vår natur.  De

Ett annat scenario är människan försöker avavla t.ex hundar till nära ursprungsskick som möjligt sen stegvis placerar och lär djuret att klara sig i vår natur, så som man gör med t.ex gorillaungar vars mammor dödats. 

Det finns säker fler scenaron men det är de två jag kommer på just nu.

Du skriver att detta inte skulle fungera eftersom vi människor brett ut sig så ordentligt så att det är vi eller djuren.  Jag tror inte att det behöver gå så långt. Men denna enda djurart som jag tycker förtjänar att dö ut är just människan.   Vi kan låta bli att bre ut oss ännu mer, vi kan genom naturreservatet och annat låta djuren få tillbaka sin mark.  

Du skriver om man diskuter  med människor som kan kommunicera med djur och då får man veta att djuren är får healer/hjälpare.

Jag menar inte alls att vi inte kan kommuncier med djur för det kan alla med lite vett i skallen och empati i hjärtat.   Men jag tror inte på att det finns människor som kan läsa djurens tankar  och jag tror inte att djuren är våra healers/hjälpare. Det betyder inte att de kan hjälpa människor i sitt helande för de kan de, det finns det vetenskapliga bevis. Men det kan t. ex medmänniskor också göra.  Det betyder ju inte att bara för jag t.ex har god empati och är en bra lyssnare ska/måste bo hos en psyskiskt sjuk människa för att den ska må bättre. Det inkräktar på min frihet och mina rättigheter. På samma sätt menar jag att principen att ha husdjur inkräktar på husdjurets frihet och rättigheter. Detta betyder inte att det alltid i dagens samhälle går att tillgodose husdjurens frihet och rättigheter utan det blir av att man ibland måste välja det minst onda av olika onda ting, vilket då är undantagen från principen som jag skrev om i mitt förra inlägg i denna tråd.

Du skriver att livet går ut på att utnyttja människor, naturen, samaöllet och djuren.  Det kanske ditt liv går ut på . Men det gör inte mitt.   Mitt liv går ut på att hjälpa människor,  hjälpa och nyttja (inte utnyttja) naturen, nyttja samhället och försöka göra samhället bättre och hjälpa djuren.

Jag skulle inte leva lycklig eller utan djur omkring mig. Men jag träffar dem i där de ska bo, i det vilda.  

Hemlösa husdjur ska absolut adopteras av människor som tar hand om djuret Det håller helt med dig om!.

Jag tror dock inte att husdjur är något evolution har tvingat fram , jag tror som nämnts ovan att det är människan som tvingat djuren att leva hos oss. För vi fortsätter att ha vildfångade djur som husdjur, tex som apor i USA.

Sen skrev att du du tycker det vore intressant att få svar på frågan hur man skulle kunna leva i ett samhälle utan husdjur.  Ursäkta men jag förstår inte frågan riktigt, skulle du kunna utveckla den.

kelfwing
0

Aneri: Du skriver i inlägg 27:

• En strikt Vegan ska inte heller äta mat odlad på fält eftersom cirka 10 djur per år dör pg a av skörden. Man kör inte heller bil med däck eftersom de innehåller rester av djur. Man skyddar inte  sin egendom och hem från skadedjur. I var och varannan pryl man har finns rester av djur. Man äter inte vissa livsviktiga vitaminer och tar inte vacciner.

Folk må använda ordet olika och därmed skapa en betydelskskiffntand.  Men jag och veggie4ever ansluter oss till Donald Watsons definition då det var han som myntade begreppet veganism. Definitonen är: "The word "veganism"denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practical — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

På svenska blir det:

"Ordet "veganism" betecknar en filosofi och sätt att leva som syftar till att utesluta - så långt det är möjligt och praktiskt - alla former av utnyttjande av, och grymhet mot djur för mat, kläder eller något annat ändamål, och i förlängningen främja utvecklingen och användningen av djurfria alternativ till förmån för människor, djur och miljö. I kosttermer betecknar det en praxis att avstå från alla produkter som framställts helt eller delvis från djur."

Du ser långt upp står det så långt det är möjligt och praktiskt.  Det är inte möjligt för människor idag att avstå från att äta maten odlade i fält , att inte ta livsviktig medicin och att helt undvika produkter med djur i dag.  Men jag strävar efter ett samhälle där det är möjligt.  Det kanske är en utopi men det hindrar inte från att sträva efter det. Precis som jag strävar efter en värld där det är fred i hela världen och alla barn kan äta sig mäta. Det är ju en utopi i dagsläget men jag strävar dit, så kanske kanske någon dag….

Du skriver också:"Jag äter och lever enligt min moral men skulle varken vilja falla under etiketter som Vegan eller Vegetarian. Det känns som att placera sig själv i ett fack, sätta en etikett på sig. Det är inte frihet. Och att döma  andra pg a åsikter  är att skada människor."

Självklart ska du äta och leva efter din moral. Att äta och leve efter någon annan moral är bara dumt.  Men många veganer inklusive jag själv menar att många blandkostare inte äter enligt sin egen moral.  

Vad du väljer att kalla eller inte kalla dig själv är helt upp till dig. bara för att man har en vegansk livstil behöver man ju inte kalla sig Vegan.  

Att döma andra är att skada andra det håller jag helt med dig.  Men man kan tycka att persons åsikt är helt idiotiskt utan att döma personen som har den idiotiska åsikten.  Många som blandar ihop de två tyvärr.    Ett exempel: Min exman ville/vill bli vapenexportör för han vet att de tjänar mycket pengar. Enligt mig helt idiotisk yrke vilja bli särskilt när man kommer från ett land som drabbats av krig (som han gjorde). Men jag tycker inte han är idiotisk eller att han idiotiska åsikter överlag, jag tycker bara att just den åsikten är idiotisk.  I övrigt är han ganska en vettig person.

Bara för tydlighetens skull: Jag respekterar dig och dina åsikter och dömer inte dig oavsett om jag håller med dig eller inte.

😉

[Colina]
0

Jag har inte läst hela diskussionen utan kommer här med mitt svar på ursprungsfrågan, nämligen vad jag själv tycker.

Jag har levt med djur av olika slag hela livet. Har varit Vegetarian 14 år och är nybliven Vegan. När jag växte upp var alla våra djur "hittedjur". Hundarna var illa behandlade hundar vi tog över eller hundar som lämnats in till hundstallet. Alla möjliga smådjur passerade vårt hem, alla sådana som blivit över när familjer tröttnat. Till och med en gris flyttade in i vårt radhus sedan hennes familj behövt bli av med henne.

I vuxen ålder har jag levt med hundar, hästar, katter och marsvin. Katterna kommer och går som de vill och är alla hittekatter. När det gäller marsvin drev jag ett hem för hemlösa marsvin under några år efter att jag sett hur många djur det fanns som folk tröttnat på. Hästarna och hundarna har däremot varit köp från uppfödare och när det gäller hästar har jag dessutom fött upp under ett antal år. Jag förstår tankegångarna kring att man väljer bort att ha djur för sitt egna nöjes skull men för min del har det alltid varit ett utbyte mellan mig och djuren. 

Jag ser inget problem i att vara Vegan och samtidigt ha djur i sitt liv. Förutsatt att djuren får det liv de förtjänar. Dock förespråkar jag att alltid ta hand om de djur som redan finns framför att sätta nya till världen, framförallt vad gäller "slit och släng- djur" som "burdjur" och katter.

Frågan om djur i hemmet tror jag tas emot väldigt olika beroende p¨å varför man valt att bli Vegan. För min del handlar det om en etisk övertygelse om att andra inte ska behöva lida för mina val (varken djur, natur eller människor). Jag har dock inga problem med att leva tillsammans med andra än människor, förutsatt att både tvåbenta, och fyrbenta trivs i samvaron.

kelfwing
5

Jag ser att det i tråden varit en diskussion om man kan vara djurvän eller inte om man äter kött .   Jag tycker ni som tycker att man kan vara djurvän (bara för att klaragöra kalla sig djurvän och tro sig vara djurvän kan man ju vara och göra mycket till gagn för djuren kan man göra ändå, det är inte det som är poängen) ska göra följande tankeexpreximent.  

Tankeexpriment 1:

Byt ut 

"djurvän" mot "antirasist".

"äta kött"  mot att gå och slå ner människor på stan för att de kommer från andra folkgrupp  än vad personen som slår ner människorna gör.

Tycker du att man kalla sig antirasist då?

Tankeexprimeet  2:

Byt ut

"djurvän"  mot "antirasist"

"äta kött"  mot att  betala en annan person för att slå ner människor på stan från andra folkgrupper än betalarens folkgrupp

Tycker du du man antirasist då?

Tankeexprimetn 3:

Byt ut 

"djurvän"  mot "antirasist"

"äta kött"   mot att betala en annan person för att mörda människor från en annan folkgrupp än betalarens folkgrupp.

Tycker du man är  antirasist då?

Tankeexpriment 4.

Byt ut 

"djurvän#  mot "antirasst

"äta kött"  mot att ha andra folkgrupper  än "antirasisten"s egna folkggrupp instängda,  mörda männen utom möjligtviss något nenstaka avelsexemplar, tvinga de få männen att ha sex med alla kvinnorna alternativt att "antirasisten" själv våldtar alla kvinnorna och att detta görs så ofta att alla kvinnor blir gravida varje år kvinnorna och sedan  mörda barnen.

Tycker du  att man är antirasist då?

Så här behandlas djuren som blir kött.  Så ni tycker att man kan vara djurvän och äta kött svara gärna  på frågan:

om du behandlar samma djurart men en annan folkgrupp än din egan som i tankeexprimeten  så är du rasist och inte antirasist men om du behandlar djur såhär och sedan äter upp dem, så kan du fortfarande vara deras vän? Jag förstår inte hur, så förklara gärna.

Sömnstörd
1

Jag är pre-vegan som håller på att konvertera.

Tittar man på mina katters historia och anledningen varför "jag"  skaffade dem så är det samma värdegrund bakom - att djur ska ha det bra! 

En av dem slängdes ut i ett bittert kallt november. En annan är en varnvårdskatt som hämtades med polis (efter 6 år tror hon fortfarande att skor gör ont) , två av dem hade ägaren försökt avliva själv men misslyckats.

Dilemmat  jag ser är hur deras mat framställs. I ren självförnekelse så vill jag tro på att den görs av slaktavfall men fattar att det troligen inte är så, helt eller delvis. Det optimala vore att barfa med köttprodukter som jag kan anse som acceptebtabla (gårdsslaktat svenskt eko) men barfning har jag alldeles för lite kunskap om än så länge.

Så kokar man ner det handlar det om vems liv som är värt mest. Djuren som dör för mina (eg andras) katter ska leva? Eller  mina som lever men kunde ha avlivats av katthemmen?

Det jag gör för att förbättra situationen för katter är att propagera för kastrering, vaccinering, försäkring och kunskap. Den dag det inte finns utslängda eller oönskade katter kommer jag inte heller att ha katt.

mogfarm
2

Det är en sak att spekulera i hur djuren kommer att ha det i framtiden, som har gjorts i flera inlägg, och att titta på den praktiska verkligheten som finns här och nu. Jag håller med dig aneri till stor del i det du skriver. Jag tror att djuren är här för sin egen skull och att människor och djur kan leva sida vid sida utan att vi människor ska uppfatta det som att vi "äger" djuren. Jag är tveksam till ett par saker i länken även om jag tror att hennes vision av framtiden mycket väl kan stämma. Jag är mer tveksam än så till hur det skulle gå att återanpassa alla husdjur till ett vilt liv som många veganer verkar vilja göra. Hundar som har avlats till raser långt från sina vilda släktingar, hur ska de kunna klara sig i det vilda? Tänk er en chi- hua-hua eller dvärgpudel, ska de skaffa vild föda själva? Eller para sig med vargar och att det blir någon vildhundsras? Och vad gäller problemet med hemlösa katter så beror det ju inte på att vanliga katter föds upp i någon slags kattindustri. De förökar sig lätt och snabbt om inte någon kastrerar dem bara de har enchans att gå ut. Så nu under åtminstone en lång tid framöver finns det gott om djur som behöver vår hjälp, och köttätande djur kan ju fara lika illa som växtätande djur.

kelfwing
0

Mogfarm:  Visst det är skillnad på att spekulera om framtiden eller hur har djuren har det nu.    För mig är själva idéen att människor att har rätt att  husdjur inte moraliskt rätt.   Därför skulle jag själv aldrig köpa ett husdjur idag..  Däremot om jag hade möjlighet skulle jag adopotera hemlösa djur oavsett art och ge frisläppta djur från industrier för då gör jag skillnaden för de individer idag och ger dem ett bättre liv.   Det är det minsta onda så att säga eller least harm- principen.. Tyvärr har jag inte det möjligheten adopotera hemlösa djur eller ge frisläppta djur en fristad idag.  Men jag jobbar på att en dag få möjligheten.  Självklart ska man hjälpa både köttätande och växtätande djur. 

Tror det där med chi- chua och dvärgpudel klara si gdet vilda så jag antar jag att det är mitt inlägg 51 där jag bemötte aneris (tror jag) argument om vi inte har husdjur så blir det massa hemlösa djur automatiskt. Det jag ville visa var att om folk inte köper hundar eller katter eller andra husdjur (det finns visste en kattindustris och när det gäller katter så är ju problemet dubbelt, de slängs bort som slit- och slängvra)  så minskar efterfrågan på detta djur.  Då blir det visserlgien så att den dometicerade varianten av djurarten kommer att dö ut.  Jag Men jag tror inte att hundar och katter kommer att dö ut som art.  Och varför skulle det värre än alla vilda djur vi har och håller på att utrota . Personligne tycker jag att det vore bättre att våra sönderavlade domesticerade katter, hundar och andra husjdur- arter dör och att deras vilda och friska varianter får frodas i frihet.    Sen ville jag också visa att det finns alternativ till detta framtidscenaro . Om vi återgår till med chichua och dvärgpudel.  Nej, jag menar inte att vi ska slänga ut chichua eller någon annan av människan framavlad hundart och tro att de överlever.  Om jag få katter som  teoretiskt exempel, så är det inte speciellt troligt de framavlade raskatterna så skulle klara sig i naturen.  Men det var inte heller det jag menade.   Om vi antar/utgår för resonemanget skulle att en bondkatt är  katternas närmsta släkting till sitt vilda ursprung och schäfern är närmsta släkting ( jag vet inte om detta är sant eller  om det är några andra arter men låt oss anta det en stund) då menar jag att man då avlar bort de domesticerade dragen. Dvs. man avlar på de  schäfrar/bondkatter som minst domesticerade drag och mest vildinslag (istället för för avla på söta egenskaper som vit tycker är roliga och utseeende som idag) och när man fått fram en tillräckligt vilt variant av arten så lär man den att klara sig naturen. Det går för det gör vi med andra djurarter och har gjort förr med lyckade resultat (kommer dock inte på några exempel just  nu).

Apropå att det inte finns någon kattindustri. Jag skulle säga att det finns två (det kanske hör ihop, vad vet jag? eller så gör det inte det):  1.raskatterna  (där är katterna lika sönderavlade som hundarna om jag förstått saken rätt)  .  Här är det antaglien pengar som är drivande som för det mste. 

2. köp/få en katt, ha den ett tag så länge man tycker det är kul och sen slänga bort katten - industrin.  Här kan vi inte skylla på någon girig pengaindustir utan är det ju själva värdegrunden som är fel. Folk tror at en levande varelse är en slit - och slängpryl.    Så att det är katternas fel för att de förökar sig så fort de går ut känns lite som att skylla på katterna för ett problem som vi lastat på katterna.   Men det menar jag inte att de har lätt att föröka sig för det har de ju ofta.

mogfarm
0

Det här med att människor har husdjur har ju pågått under säkert tusentals år och de djuren har blivit väldigt förändrade med tiden jämfört med sina vilda släktingar. Frågan är om hundar och katter verkligen kan återanpassas till ett liv i det vilda även efter att alla raser som i exemplet chi-hua-hua och dvärgpudel har dött ut, om nu mänskligheten kollektivt skulle sluta med all uppfödning och det verkligen skulle efterföljas. Jag skyller definitivt inte på katterna för att de förökar sig. Men så länge de gör det tror jag någon måste ta hand om dem. Här skulle människorna ha ett annat moraliskt förhållningssätt, absolut inte se djur som någon slit-och-slängvara utan ta ansvar för dem djur de skaffar. Men måste "ägande" vara ett så negativt laddat ord? En väldigt stor skillnad med slaveriet var ju att det var människor som ägde människor, båda var av samma art och hade mycket mer lika förutsättningar att klara sig. Djur som varit husdjur under många generationer har inte samma förutsättningar att klara sig som vilda djur. Borde inte bara djur och människor kunna dela bostad utan att den ene ska betrakta sig som ägare och på något sätt utnyttja djuret?

veggie4every1
7

Det finns vargar och vildkatter (europeiska och afrikanska), så jag ser ingen anledning att försöka anpassa domesticerade hundar och katter till ett liv i det vilda. Deras vilda förfäder finns redan, människan måste bara låta dom vara ifred.

Att äga en annan individ är negativt för den som är ägd. De domesticerade djuren har dock inget annat val än att vara ägda eftersom de inte kan överleva i frihet.

Väckarklocka

mogfarm
1

Nej det var det jag menade. Då får man göra det minst onda i en del situationer och ha husdjur. Det har varit speciellt dåligt att avla fram direkt osunda raser med olika hälsoproblem. Men för dessa djur tror jag inte att det nödvändigtvis måste vara dåligt att vara ägda. Men det är ett väldigt negativt laddat begrepp. Kanske en jättedålig jämförelse, men bara för man står som vårdnadshavare för sitt barn så skulle man ju aldrig tänka att man äger barnet. Det kanske kan vara likadant för husdjuren i framtiden, att man tänker sig att man är vårdnadshavare.

veggie4every1
7

#60 Ja, just nu måste vi ha husdjur. Vi måste hjälpa de djur som finns.

Men det betyder inte att det är rätt att fortsätta aveln och ägandet av domesticerade djur i framtiden.

Det som är intressant är hur vi har ändrat vårt tankemönster sedan slaveriet. Förr var det väldigt naturligt och självklart att äga andra människor. Det ansågs inte orätt, det hade alltid varit så. Men vi tänker inte så längre. Vi ändrar oss och hur vi tänker idag måste inte vara hur vi tänker i morgon. Bara för ett lite antal år sedan var det självklart att vi skulle aga våra barn. Kvinnan stod under mannen, en självklarhet det med, det hade ju alltid varit så.

Jag är för ett nytänkande. För att kunna ge djuren rätt till liv och rätt till frihet i framtiden så måste den domesticerade aveln upphöra.

Ett barn blir vuxet och myndigt och lämnar sin vårdnadshavare för att leva som det själv bestämmer. Domesticerade djur kan aldrig bli vuxna och självständiga, de är beroende av oss hela sina liv. Tycker du ärligt att det är i djurens bästa intresse?

Väckarklocka

mogfarm
0

#61 Det är svårt att säga vad man anser är absolut fel eller absolut rätt i detta. Ja, våra barn växer upp till ett självständigt liv i de flesta fall, men vi äger dem inte så länge de är barn heller bara för att de inte klarar sig själv då. Våra husdjur klarar sig inte själva varken som ungar eller vuxna och då är lösningen att ta hand om dem så länge vi är tvungna och sen hoppas på att de arterna dör ut så fort som möjligt och sen hoppas på att det bara blir vilda djur kvar som kan sköta sig själv. Jag tycker ändå att de djuren också har rätt till sina liv och att de har sin plats på jorden. Jag tror att det är meningen att de ska vara här. Jag tänker också på hur samhället ändrar sig. Men det har det ju också gjort när det gäller synen på att ta hand om svaga, sjuka eller behövande. Nu knuffar vi inte ner åldringarna för ättestupan längre, kanske kan vi börja ta hand om djuren utan att tänka på det som slaveri.

Zorrbert
0

Jag äter bara vegansk mat, men använder läderprodukter och har både hästar och hundar.

Zorrbert
0

hundarna får vanlig hundmat. tycker inte man utnyttjar eller domesticerar djuren för att man har sällskapsdjur. Min häst älskar att ridas och tävlas precis lika mkt som jag, vi har en mkt fin relation. Anser inte att hundarna lider av att bo i mitt hus och bli omhändertagna heller. Jag äter inte kött,ägg eller mjölkprodukter, men ser ingen anledning till att inte ha husdjur.

veggie4every1
6

#62 Att någonting ska ändras för att vi hoppas på det är inte troligt.
Givetvis har de domesticerade djuren rätt till sina liv, även om människan tyvärr kränker deras rättigheter oupphörligen.
Men att avel av domesticerade djur upphör kränker inte deras rättigheter till de liv de har.

Väckarklocka

Zorrbert
2

okej så alla sällskapsdjur ska utrotas bara för att det är kränkande att ha dem i fångenskap och föda upp dem?

du är välkommen att hälsa på mig så ska du få se vilka fantastiska liv mina djur har här ute, jag tror ingen av dem skulle önska att de var ofödda eller levde i vilt tillstånd.

Jag föder upp både hästar och hundar och kan lova dig att de älskar sina liv och mig och att vi har en bra relation. De får bästa maten serverad, bästa skötseln, stooora fina hagar, torrt varmt stall att gå in i på vintern. Tro mig de har det bättre än i vilt tillstånd då hade de svultit, frysit och blivit jagade av rovdjur.

Och min häst älskar att bli riden, han älskar att tävla, det är verkligen inget tvång det är ett samarbete och en dans och vi har lika kul båda två. Tycker att vissa veganer är jäkligt trångsynta och ibland skäms jag över att vara Vegan för vissa förknippar veganer med några som är helt fanatiska.

veggie4every1
7

#66 Som sagt så har inte domesticerade djur något annat val än att gilla läget.

Ingen häst föds till att vilja ha en människa på ryggen. Hästar måste ridas in, läras att ha en människa på ryggen, läras att det inte lönar sig att protestera.

Det är inte trångsynt och fanatiskt att vara emot utnyttjande av djur.

Jag tycker dock inte du behöver tänka på att skämmas över att förknippas med veganer. Du är ju inte Vegan, du är Vegetarian. Du äter en vegetabilisk kost, men avstår inte från djurutnyttjande. Du försvarar djurutnyttjande. Det gör inte en Vegan i ordet rätta bemärkelse.

Väckarklocka

Zorrbert
3

hahaha det där var det roligaste jag hört, skulle jag utnyttja mina älskade husdjur nu får du väl ge dig. *

Jag och mina djur älskar varandra vi har en relation det är inget som helst utnyttjande med i bilden, ömsesidig respekt, kärlek och samarbete. Jag har växt upp med djur och de är mina allra bästa vänner.

jo jag är Vegan för jag äter inga animaliska produkter. Men jag tycker inte det är fel att använda köttet från djur som är gamla eller sjuka, min gamla häst gick till slakt när hon blev gammal och hade levt ett värdigt liv, finns ingen anledning till att slänga köttet eller inte använda lädret. Däremot skulle jag inte äta det själv då jag tycker det är lite ofräscht som föda, men varför inte till rovdjur som hundar och katter.

Om alla djuren skulle vara vilda skulle de ha det sämre än om de levde i fångenskap för de skulle lida av svält, bli uppätna av andra rovdjur och aldrig vara trygga. Som sällskapsdjur får de kärlek och omvårdnad och lever ett tryggt liv. * Dom är inte domesticerade för fem öre, vi är kompisar.

Tro mig jag är en sann djurvän som älskar djur mer än något annat. * Skulle du ha upplevt kärleken till ett djur så skulle du nog inte tänka sådär. Mina djur är mina älskade bästa vänner och det kan ingen ta ifrån mig.

*inlägget redigerat av moderator

personliga påhopp är otillåtet, tänk på tonen!

veggie4every1
4

#68 Nej, du är inte Vegan i ordets rätta bemärkelse. Du äter en vegetabilisk kost.

Hundar och hästar är domesticerade djur. Djuren är anpassade efter våra behov och urvalet styrs av människan.

Du har nog inte koll på vad jag har upplevt eller inte😉

Väckarklocka

UnserZukunft
0

Nej, termen 'husdjur' syftar på ett ägandeskap utifrån antropocentrism. En vänskap mellan djur är möjlig - ogillar den juridiska termen "djurägare".

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

Zorrbert
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har ordets betydelse ändrat form, min mamma och pappa har varit veganer sen innan du föddes, men dom har inte galna åsikter. Jag har säkert också varit Vegan sedan innan du föddes och aldrig hört att man inte skulle kunna ha husdjur ens.

Såna som dig brukar kallas militanta veganer och är oftast ingen positiv och omtyckt grupp av människor. Har du några vänner? måste vara svårt att hitta människor att umgås med när man har så extrema åsikter. Jag har många vänner både tvåbenta och fyrbenta, köttätare och icke köttätare och jag tycker alla är lika värda och ha lika mkt rätt att vara här. Om du inte tål att någon äter kött hur är det då med rovdjur ska alla lejon, tigrar, vargar mm utrotas? det är ju så världen fungerar vissa äter och vissa äts. naturfolk? ska dom heller inte få finnas? samer? det är ju för att vi lever i en modern värld där vi kan importera som vi ens kan göra valet att vara veganer. Hur är det med miljövänlighet? köper du alltid ekologiskt och närproducerat? kör du miljöbil? miljön är ännu viktigare egentligen för tänker vi inte på den så kommer alla dö ut förr eller senare.

Jag kan lova dig att mina djur har ett fantastiskt liv, de får bästa fodret och bästa omvårdnaden, oändligt med kärlek och vi har enormt roligt tillsammans. Hundarna går fritt på våra 24 hektar mark, sover i min säng på natten och blir så glada så de ylar när de hör min röst när jag ringer till mamma och hon slåt på högtalartelefonen. Mina hästar går i jätte stora hagar i flock och kommer springande när de ser mig i hagen. Jag tävlar på elitnivå och både jag och hästen bara älskar att gå in på banan och visa upp att vi är störst bäst och vackrast. Det är tråkigt att du aldrig har fått uppleva den relationen och den kärleken med ett djur för de är oersättliga de är mina bästa vänner och det ska ingen få ta ifrån mig.

Idag var jag ute och red min fantastiska häst i det vackra vädret öronen spetsade och full fart i tölt och vi var helt lyckliga båda två, du missar verkligen något.

Jag ser det inte som ett utnyttjande utan som ett utbyte jag ger dem omvårdnad och foder medan dom ger mig kärlek, glädje och fantastiska ridupplevelser.

Jag äter bara veganskt, ekologiskt, tänker på miljön, kör miljöbil, ger mina djur ett fantastiskt liv och försöker inspirera andra till att äta vegansk kost genom smarriga recept och till att ta väl hand om djuren.

Vad gör du själv för att göra världen bättre? mer än att sitta och vara otrevlig och tycka att alla djur ska leva fritt eller utrotas? djuren som lever fritt har det inte så himla bra de fryser svälter och blir jagade av andra djur istället, klart som tusan att det är trevligare att gå i stora flockar och bli utfodrade och omskötta. Och för att inte tala om alla sjukdomar dom får, du vill inte veta va vi betalat i veterinärräkningar för att dom ska bli friska.

Det finns nog ingen som lägger ner så mkt pengar, tid,kärlek och arbete som jag på att mina djur ska ha det bra så kom inte och säg att dom är plågade och utnyttjade.

Kanske är det så att du är lite avis och egentligen själv sitter och drömmer om en egen häst, det svider så mkt i ögonen så du bara måste klanka ner på alla och tala om hur hemskt det är för eftersom inte du får själv ska ingen annan heller få.

Ohh vad plågad han ser ut att vara på bilden ;) den här hästen har kostat ca 70 000 i veterinärräkningar då han råkade ut för en trafikolycka, sånt som händer när dom kommer lösa. Hade han varit vild hade han legat och plågats till döds och kanske blivit uppäten om han hade haft tur. Nu fick han komma till strömholm och hänga i hängmatta istället och är idag helt frisk och en älskad familjemdlem.

indra-bus
0

#68 Nej inte i ordets rätta bemärkelse.

Zorrbert
0

Du är fortfarande välkommen hit, jag bjuder på rawfoodtårta och en härlig snöritt, du kommer mötas av glada och kärvänliga hästar som har det toppen bra :)

Zorrbert
0

Vegan enligt svenska akademins ordlista = person som enbart äter växtprodukter, har alltså ingenting med åsikter att göra utan bara valet av livsmedel

Vegetarian =person som endast äter föda från växtriket jämte mjölkprodukter

ovo Vegetarian = person som endast äter föda från växtriket jämte mjölkprodukter och ägg

Har ett svagt minne av att de förklarade detta för mig för en massa år sen på hemkunskapen också.

Så det kanske bör uppfinnas ett nytt ord antidjurvegan eller något liknade för de som varken vill hålla på med djur eller äta animalier

Zorrbert
0

Militant står för kämpande,stridande, stridbar, passar ganska bra :)

så enligt svenska akademins ordlista går det alldeles utmärkt att vara Vegan och ha husdjur eller vara Vegan och bära skinnskor :)

aneri
1

Det finns så många olika former av veganism och det nyaste verkar vara att man inte ska stödja djurrätt och djurreformer för det är ett erkännande att djuren finns kvar under människans utnyttjande eller beskydd. De flesta veganer anser dock att djur och människan kan leva i harmoni som familjemedlemmar. Jag tycker att man faktiskt ska respektera att vi tycker olika. Att man inte ska leva med djur är ingen erkänd doktrin för veganer och det är inte heller så veganism  tolkas. Men vi borde vara medvetna  om att vad man än tycker så är det för djurens bästa vi har format våra åsikter. Därför borde vi lyssna till varandra istället för att känna oss påhoppade. Vi kan ge varandra nya insikter.

Mina åsikter grundas på meddelanden som  jag,  andra jag har kontakt med och djurkommunikatörer som jag har läst om, har fått från djuren. Är det deras vilja att de ska dö ut eller har de en annan önskan? Och min personliga önskan är att vi i kan utvecklas som individer med djuren istället för att utnyttja dem. Det finns så många exempel på hur människor med unika sinnesgåvor har haft kontakt med djur, lyssnat till dem  och fått svar  som är dolda för de som litar blint på sin hjärna och sina ideologier.

De som anser att man inte kan leva i harmoni med djuren. Om ni fick reda på att djuren inte vill dö ut och att de vill arbeta, utvecklas och samarbeta med människan, skulle ni då ändå  vilja att de ska dö ut, och de som klarar sig inte ha någon mänsklig kontakt? Kan man tänka sig att vi kan  göra livet bättre för djuren och djuren kan göra oss till bättre människor. Livet utvecklas ju och jag personligen vill inte gå tillbaka till tidigare stadier i utvecklingen. Jag håller med om att vi inte ska utnyttja djur, men var sätter djuren gränsen?

Jag har förresten valt att  undvika att kalla mig Vegan trots att alla jag känner har gett mig den etiketten, eftersom jag vet att alla har olika uppfattning  om veganism.

Men vad jag än tycker så vill jag inte undervisa eller övertyga, vi måste respektera varandra och hålla på våra åsikter även om de skiljer oss åt. Det här har varit en lärorik dialog.  Alla vill vi ju djuren väl.

Kram alla djurvänner GladHjärta

veggie4every1
6

#71 Det är flera personer inblandade i diskussionen, sätt ett # framför inlägget för att undvika missförstånd, såvida du inte adresserar det till alla i tråden.

Otrevligheter undanbedes vänligt men bestämt i kommande inlägg. Jag kommer att göra ett undantag och låta ditt inlägg #71 stå oredigerat så att jag kan bemöta det.

"Då har ordets betydelse ändrat form, min mamma och pappa har varit veganer sen innan du föddes, men dom har inte galna åsikter. Jag har säkert också varit Vegan sedan innan du föddes och aldrig hört att man inte skulle kunna ha husdjur ens."

Du bör lära dig att respektera andras åsikter. Mina åsikter är inte galna och varför tycker du att det är galet med åsikten att inte utnyttja djur?

Varken du eller dina föräldrar är då veganer i ordet rätta bemärkelse. Ni äter en vegetabilisk kost, men avstår inte från djurutnyttjande. Jag tror inte att du ätit en vegetabilisk kost sedan innan jag föddes. Du vet ju inte när jag är född eller hur? Jag är nog äldre än dig skulle jag tro.

"Såna som dig brukar kallas militanta veganer och är oftast ingen positiv och omtyckt grupp av människor"

Nej, helt fel. Jag är inte någon militant Vegan. Jag är en abolitionistisk Vegan. Jag är emot militanta aktioner.

"Har du några vänner? måste vara svårt att hitta människor att umgås med när man har så extrema åsikter."

Ja. Nej, det är inte svårt. Man kan umgås med oliktänkande människor och respektera varandras åsikter. Att respektera en åsikt är inte detsamma som att respektera en handling.

"Om du inte tål att någon äter kött hur är det då med rovdjur ska alla lejon, tigrar, vargar mm utrotas?"

Nej. Rovdjur behöver äta kött för att överleva. Det behöver inte människor. Det visste du ju redan eftersom du själv frodas på en vegetabilisk kost.

"naturfolk? ska dom heller inte få finnas? samer?"

Måste man äta animalier för sin överlevnad så måste man. Naturfolk ska få finnas.

"köper du alltid ekologiskt och närproducerat? kör du miljöbil?"

Ja, så mycket det är möjligt. Nej, jag har kvar min gamla bil sedan många år och kör endast när jag måste. Men jag skulle köpa en miljöbil om jag köpte en ny bil.

"du aldrig har fått uppleva den relationen och den kärleken med ett djur"

Du vet inget om mig personligen.

"Vad gör du själv för att göra världen bättre? mer än att sitta och vara otrevlig och tycka att alla djur ska leva fritt eller utrotas?"

Jag gör vad jag kan. Jag kan med säkerhet påstå att jag inte är otrevlig. Otrevligheter undanbedes som sagt.

"Kanske är det så att du är lite avis och egentligen själv sitter och drömmer om en egen häst, det svider så mkt i ögonen så du bara måste klanka ner på alla och tala om hur hemskt det är för eftersom inte du får själv ska ingen annan heller få."

Nej, så är det inte. Jag har haft en underbar häst en gång. Han är borta nu sedan många år tyvärr. Jag önskar att jag blivit Vegan under tiden han levde. Men det blev inte så.

"då han råkade ut för en trafikolycka, sånt som händer när dom kommer lösa. Hade han varit vild hade han legat och plågats till döds och kanske blivit uppäten om han hade haft tur."

Han hade inte varit i trafiken om han varit vild. Jag ser något helt annat än det du ser när jag tittar på bilden.

Väckarklocka

mogfarm
1

#74 Jag har också uppfattat det som, och läst innan, att det finns olika "sorters" veganer. Att de som äter helt vegetabiliskt på grund av hälsoskäl också räknas som veganer. Veggie4every1, jag läste din länk om abolitionistiska veganer. Är det inte en beteckning på dem som även tar avstånd från alla typer av djurutnyttjanden bortsett från själva kosten? Eller varför kallar ni er något mer än bara "veganer" om alla veganer är som de abolitionistiska veganerna är? Vi här är ju alla överens om att inte djur ska utnyttjas. Kärnfrågan är ju mer när djuren upplever att de blir utnyttjade. Jag tror ju som jag har skrivit att djuren har förändrats genom att de har blivit domesticerade, tappat det mesta av sina jaktinstinkter men också förändrats mentalt så att de faktiskt kan och vill samexistera med människan nu. Även om de har formats till det genom människans påverkan och självklart har de utnyttjats mycket. Men som de tama djuren är nu kan man inte jämföra dem med vilda djur som förstås skulle må dåligt i fångenskap. Hade jag trott att vanliga välskötta husdjur hade upplevt sig som utnyttjade hade jag definitivt varit emot det. Inga levande varelser ska behöva känna att de utnyttjas.

indra-bus
2

Läs inlägg 40.

Zorrbert
1

veggie4every1.

Det här är det sista jag skriver innan jag lämnar det här idiotiska forumet för alltid och jag kommer aldrig nämna att jag är Vegan om det är detta det innebär enligt vissa även om ordlistan säger annorlunda för då skäms jag. jag gick med här för att träffa andra människor som äter vegankost och för att inspirera och inspireras när det gäller kosten och inte för att bli påhoppad av en militant Vegan som försöker pracka på mig alla dennes åsikter genom att kränka mig och tala om att dennes livsstil är den enda rätta.

Jag accepterar att andra inte vill ha djur, men jag accepterar inte att bli påhoppad och kränkt för mitt val att ha djur och jag accepterar inte att bli kränkt och påhoppad för min bild. Har man inget vettigt eller trevligt att säga kan man bara hålla käften.

Jag blir riktigt riktigt arg när du säger att jag utnyttjar mina djur, varför tror du att jag är otrevlig? för att du själv har varit trevlig och respektfull? Du själv har sagt otroligt elaka saker och kritiserat mig något fruktansvärt för det jag älskar mest i mitt liv.

ja du kanske är äldre än mig vem vet, men du beter dig som en obstinat 15åring som absolut sa ha rätt genom att kränka andra. Jag tror det är synd om dig riktigt synd eftersom du beter dig som du gör, du är nog ingen lycklig människa, inga vänner ingen släkt och ingen familj, och har aldrig haft en pojkvän vem kan tycka om en så fruktansvärt elak människa. Vem står ut med dig inte ens dammråttorna. Hur står du ut med dig själv? ja det är ju passande för dig att vara admin på forumet då kan du själv slriva vilket skit som helst till andra och sen ta bort svaren du får precis hur du vill.

Men du ska få som du vill för jag vill inte vara med i det här skit forumet som står för skitsaker längre.

Och ang hästen håll bara käften, ibland händer saker och hästar blir skrämda, de är flyktdjur inget som var mitt fel men vi gjorde allt för att rädda honom hur mkt pengar tid och arbete det än innebar för han är vår vän. Är det någon som utnyttjas så är det vi de är inte direkt gratis de där djuren, de lever lyxliv och vi gör allt för dem.

klanka inte ner på min ridning du är bara sjukt avundsjuk för du kommer aldrig få den kontakten med en häst själv eller komma ens i närheten av den nivån själv. Jag har en hel vägg med rosetter hemma som vi ha vunnit tillsammans, man vinner inte genom tvång man vinner för att man har kul tillsammans och samarbetar, vi dansar.

Nä du din lilla fjant nu ska jag ut och ge mina underbara hästar varsin hink med morötter och äpplen och pussa på dom istället för att bry mig om snorungar som tror de vet något. Undra ilken diagnos du lider av som beter dig såhär?

Och nej jag tar inte det här skithårt, jag sitter här och skrattar åt dig, så himla pinsam du är. Bli normal och skaffa vänner ett litet tips, allt blir så mkt roligare då ;)

veggie4every1
8

#80 Nej, du verkar ta det ganska lätt och bra tycker jag. Men jag tar det som att det inte blir någon rawfoodtårta då😐😉

Väckarklocka

UnserZukunft
3

Ad hominem kan ju hållas undan. Saklighet, inte känslor.

Veganism, är ett levnadssätt, att inneha husdjur i form av egennytta, är motsats till de grunder som Vegan Society satte vid deras bildande i mitten av förra seklet.

Homofiler i alla klubbar, förenen er.

jippiiii
7

All heder åt veggie4every1 som håller sig lugn och saklig trots att Zorrbert är mycket otrevlig och faktiskt är den som kommer med påhopp! 

Kan man inte vara saklig och trevlig utan att behöva lägga in saker som "du din lilla fjant" "håll bara käften,"du är nog ingen lycklig människa, inga vänner ingen släkt och ingen familj, och har aldrig haft en pojkvän vem kan tycka om en så fruktansvärt elak människa. " osv osv Så behöver man inte vara med och diskutera. Detta hör inte hemma i en diskussion bland vuxna (eller andra för den delen) människor.

Hjälp vad du skämmer ut dig Zorrbert!!

indra-bus
3

# 83

Kunde inte ha sagt de bättre själv. Ja jösses.

Zorrbet så där uppförsig ingen Vegan.  Du e en kost Vegan inget annat.

O tala om de för folk, så du inte skämmer ut oss riktiga veganer

kelfwing
6

# Zorrbert och ditt inlägg 80: På detta forum är det helt tillåtet att ha olika åsikter om saker och ting inklusive vad olika ord betyder.   Ofta är det svårt att veta vad ord betyder egentligen. Då ord oftast uppkommer spontat av sig själva. Men ordet Vegan har myntats och det har en definition . Den myntades av Donald Watson och här är definitonen: "The word "veganism"denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practical — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."   Som du finns i själva definitonen  utrymme för tolkning.  Jag ser inte att veggie4ever har kommit med några påhopp (motbevisa mig gärna, jag har kanske missat något inlägg).   Detta forum är helt frivilligt att vara med i och i vilka diskussioner man vill delta i.  Med rätt bemärkelse menar veggie4ever just termenen  vegen så som den myntades av Donald Watson.   Man kan åsikter om hur Vegan ska användas och betyda idag. Men vad den ursprungliga betydelsen finns det inget tyckande, det är en fast definition som hand myntade. Eftersom skrinva ord ibland kan missförstås, så är det praxis här att man i första hand frågar vad någon menar när man känner sig påhoppad, sårad eller upprörd på något annat sätt över vad någon säger.   

Veggie4ever är en abolitionistiska Vegan.  Termen abolitniskt Vegan innebär att man tycker att den bästa strategie att få en veganvärld (vilka är många etiska veganers mål) n ska försöka övertyga alla om att bli veganer och hoppa över mellansteg som lakto-ovo-vegetariskt .  Jag delar många av veggei4everys åsikter men inte denna.  Jag är inte abolitiniskt Vegan men etisk Vegan såtillvida att jag försöker minmimera lidandet jag orsakar djuren, miljön och människor.  TrevorS som skapade detta forum är Vegan i kosthållningsbemärkelse precis som du.    Denna sida är till för att alla som på något sätt är intresserade av eller lever en vegansk livstil, då blir det så att det inte endast förekommer matdiskussioner, detta är inte renodlad matsida.  Vi välkomnar alla att diskutera här oavsett om man är/ äter en diet likt blandkostare, lakto-/ovo-vegetarian, Vegan.

Att någon talar om vilka deras åsikter är och försöka övertyga dig om att ansluta dig till de åsikterna är ingen kränkning. Det är t. ex vad politiken sysslar med dagligen och framförallt i september.  

Du skriver att du blir påhoppad för att du har djur. Som sagt kan jag inte inläggen där du blir påhopppad (visa mig gärna vilka). 

Du säger att veggie4ever att du blir arg när veggie4ever säger att att du utnyttjar dina djur.  Veggie4ever säger aldrig att du utnyttjar djur. Hon säger att du inte avstår från djuruttnytjande. Att inte ta avstånd och göra är inte samma sak.   Det är du som påstår att hon säger att du utnyttjar djur. 

Som sagt hittar jag inte vid snabb genomläsning några påhopp och kränkningar mot dig.  har jag missat dem, så tala om detta för mig.  Om du inte vill skriva det i tråden, så kan du pm:a mig. Däremot hittar jag många ord och påhopp so som vi inte tillåter   för de  är kränkande i ditt inlägg nr 80, du skriver dem till Veggi4ever:

negativa antaganden om personers liv:  du är ingen lycklig människa,  inga vänner, inga släkt, ingen familj, aldrig haft en pojkvän,  elak och fruktansvärd människa,  inte ens dammråttorna står ut som absolut sa ha rätt genom att kränka andra, håll käften, din lilla fjänt, undrar vilken diagnos som du lider av.   Vi tillåter inte sådan ord och sådant attityd på detta forum.  Normalt tar vi bort sådana inlägg och personen bakom får en förklaring och en varning. 

De flesta veganer jag känner (ingår inte i ordets defintion) tar dessutom avstånd från andra former av förtryck/diskrimienrgt utifrån trosuppfattning, sexualitet, funktionsförmåga, kön, könsidentidet, könsuttryck, ålder, etniciet.  I ditt inlägg 80 antar du både veggei4everys kön och sexualitet och civilstånd.

Veggie4ever är visserligen Medarbetare på detta forum men jag är Sajtvärd här och jag skulle ta bort henne som Medarbetare omgående om veggie4ever beter sig som du påstår veggie4ever har gjort. 

Sen vill jag klargöra : Ingen har sagt att du behandlar dina djur illa eller att du inte älskar dina djur.

mogfarm
3

#85 Mycket bra skrivet och håller med dig fullt ut. Intressant det du skriver om hur ordet Vegan används också. När jag läser det Donald Watson skrev håller jag ju med om det och jag tycker verkligen inte att djur ska utnyttjas. Men uppenbarligen tolkar vi ju det där olika. Vår katt kommer och går som han vill och det skulle inte förvåna mig om han tycker att det är han som äger oss. Det var i alla fall han som flyttade in här och skulle han flytta hade vi inte kunnat göra något åt det. Det är intressant att läsa hur olika personer tänker runt detta och man får mycket att fundera på ibland. Det är mycket gränsdragningar och verkligheten är sällan svart eller vit.

KastKatt
0

Alltså jisses, precis läst igenom hela denna tråden och.. ja vad ska man säga?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

indra-bus
4

# 87 Sin åsikt kanske

idailsk
0

Hej Jag äter veganmat och vi har hund i familjen. Han kom från hemska förhållanden och min son och svärdotter tog hand om honom. Han är mitt fyrbenta barnbarn, nästan *skratt*. Jag tycker man kan kalla sig Vegan och ha ett husdjur, såtillvida man tar hand om det på ett kärleksfullt sätt såklart.

Kram Mila Kär

KastKatt
0

Jag tycker också att det är skillnad på att leva med djur, som en i familjen än att "använda" dem. Jag har haft hund hela livet och vet att många hundar gillar att använda huvudet så jag säger inte det är fel att träna med djuren (positiv förstärkning är enda sättet anser jag) men när det kommer till djur som man "förslavar".

Ja, jag tycker man förslavar hästar eftersom man tvingar dem att vänja sig med en ryttare på ryggen. Har varit Vegetarian hela livet och min mamma hade hästar när jag var barn. Jag red alltså förr, något jag aldrig kunnat göra nu.

Samtidigt har jag råttor (håller på att bli Vegan nu), och vill verkligen ha råttor i framtiden då jag spenderar hela mina dagar med dem. Jag hade velat ta emot råttor ingen vill ha en ett problem är att de inte alltid är tama, och otama råttor kräver mycket kunskap…

(luftar mest mina tankar angående ämnet)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Endezeichen
1

Så, för att väva ihop säcken: Om man äter helvegetariskt, undviker saker gjort av djur, undviker djurtestat men bor ihop med och har vårdnaden om, låt oss säga: fyra hundar. Då är man helvegetarian eller om man inte vill bli ihopblandad med lakto-ovo; herbivor och inte Vegan trots att man lever efter att undvika djurförtryck om det går? Det som jag ser skulle vara fel i aspekten om djur är det vanliga i att folk slänger ut dem när de inte är söta längre eller avlivar dem ganska lätt när problem utvecklar sig, exempelvis aggression. Eller de gånger de beter sig som överdrivna högheter. Jag utnyttjar i och för sig mina hundar - främst för att de ska få sysslsättning och stimulans samtidigt som de gör något de gillar. Om hunden ser ut att tycka om det kan det väl ändå? Jag ser min grundinställning till utnyttjande så att jag inte utnyttjar djur för mat, kläder eller dylikt, jag använder dem inte heller i saker som de inte finner intresse i.

veggie4every1
5

#91 Jag tycker att det är en vegansk handling att ta hand om hundarna du redan har. Det är nog väldigt få som inte skulle hålla med om att vi ska ta hand om de djur vi redan har. Däremot är det inte en vegansk handling att välja att köpa hundar från en kennel. Då stöttar man handel med djur och djur är inte varor för en Vegan. Här kan du förstås göra ett val. Om du då istället för att stötta kennelverksamhet och handel med djur, väljer att hand om hundar som behöver omplaceras och är i behov av ett hem så är det en vegansk handling i allra högsta grad.

Väckarklocka

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer