Vegan iFokus

Vegan

Etikett: hälsa
Läst 6434 ggr
[Synnerlig]
2

Nybörjare som mår konstigt.

Hej!

Jag och killen har ätit vegansk kost i två veckor nu (nybörjare), och vi ser till att vi får i oss allt vi behöver. Jag har ett program där jag kan se vad all mat innehåller så jag ser ju att jag får i mig kolhydrater, fibrer, protein, B12, Järn osv (tar kosttillskottet "Vegetarian" som vi köpte på Apoteket för att få i oss bl a B12, Järn m.m.). Trots detta så har vi känt oss trötta, griniga, ingen energi alls, andfådda och det känns som att hjärtat dunkar snabbare för man känner sig liksom stressad i kroppen.

Är detta normalt när man precis har börjat äta vegetariskt? Känns lite läskigt och är rädd att det ska vara någonting allvarligt.

Hoppas att ni mer erfarenhet kan hjälpa oss :)

[Synnerlig]
0

Just det, kan även tillägga att jag har börjat känna mig riktigt nere idag :/ Jag hoppas att detta är någonting som är vanligt när man börjar äta vegansk/vegetariskt och att det går över snart.

blavitt81
2

Hejsan! Vad kul att höra att Ni tagit beslutet att bli veganer.. Så länge Ni får i er alla proteiner, kolhydrater och vitaminer är det inga problem. Jag själv är av den åsikten att man inte behöver ta några kosttilskott eller vitaminer. Välj istället en mer varierad kost där alla näringsämnen som Ni behöver ingår.. Det finns så otroligt bra recept här och på nätet. Att Ni mår dåligt och har humörsvängningar är väldigt svårt att veta varför.. Alla kroppar reagerar olika, men så länge man får i sig rätt mängd energi och vitaminer/mineraler är det inga problem.. Det jag först skulle göra är att gå igenom vad Ni äter på ett dygn: 1, Den dagliga dosen av kalorier (så man inte utsätter kroppen för svält). 2. Att Ni hittar bra proteinkällor Några övriga frågor: 1. Hur många måltider äter Ni på ett dygn (inklusive mellanmål)? Varierar antalet måltider nu än vad det gjorde innan Ni blev veganer? 2. Hur mycket tränar Ni? 3. Är det något Ni saknar eller längtar efter i er kost? Besvara gärna dessa frågor så återkommer jag.. ha det Gött

tlover
2

på så kort tid tror jag inte vitaminerna och mineralerna är problemet (brister tar "tyvärr" längre tid att märka) det skulle kunna vara att ni får i er mindre kalorier än tidigare.

Eller kanske att ni ändrat kolhydratsammansättningen (tex att ni äter mer snabba kolhydrater nu eller tvärt om) då kolhydrater kan påverka humöret ganska rejält.

Sen kan det vara att ni är påväg att bli sjuk, ibland då man gör stora förändringar med kroppen så kan man bli sjuk då (tex jag bli alltid sjuk då jag sätter igång och tränar efter ett längre uppehåll), det är ju ändå influensatider.

l'm back

[Synnerlig]
0

#2: Tack för ett långt och bra svar :) Jag tror inte att det har med att vi "svälter oss" då jag har sett att jag faktiskt har fått i mig mer kalorier än innan på både gott och ont :P (beror nog på de 2-4 skivorna bröd jag äter). Angående proteinkällor så ser det ut som att jag lyckas få i mig ganska mycket protein, ca 80% av det dagliga intaget. Det verkar vara köttersättningen som innehåller mest protein än så länge. Just det, en vitamin som jag såg nu var ganska låg var B1 och där ser jag att om man har brist på det så kan man bli trött. Undrar om det kanske är det som påverkar oss så mycket?

1. Hur många måltider äter Ni på ett dygn (inklusive mellanmål)? Varierar antalet måltider nu än vad det gjorde innan Ni blev veganer? 

Jag vet inte exakt hur min kille äter när han är borta på jobbet. Men jag äter i alla fall frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål :) Jag tror att jag äter mer nu än vad jag gjorde innan. Jag har känt mig liiite hungrigare och sötsugen nu än när jag åt kött, mjölk och ägg.

2. Hur mycket tränar Ni? 

Vi har inte tränat någonting sedan vi blev vegetarianer då vi båda har känt oss så himla trötta och energilösa för att orka det :/ Innan tränade vi väl ca 3 gånger i veckan, mycket styrke men även kondition ibland.

3. Är det något Ni saknar eller längtar efter i er kost?

Jag saknar inte kött, mjölk eller ägg egentligen, utan det är mest sådant som kan innehålla mjölk, ägg och gelatin som jag saknar, som lösviktsgodis som är min last. Vet att det finns godis som inte innehåller gelatin och krossade löss, men jag är för lat för att orka kolla och oftast är det de godisar som inte är mina favoriter (hur själviskt det nu än låter).

[Synnerlig]
0

#3: Jag får i mig mer kalorier nu än innan och det beror nog på att jag är mer hungrig och sötsugen nu än vad jag var innan. Så jag äter fullkornsbröd, skäms på mig :P De kolhydrater vi har ätit har varit frukt, bulgur och quinoa hittils. Sen har jag som nybörjare haft väldigt svårt att avvänja mig från min stora last, vilket är lösviktsgodis, fast det har jag inte ätit så mycket av när jag har fallit dit :/

Jag tror inte att vi börjar bli sjuka i alla fall :)

[Synnerlig]
0

Just det, sorry för att jag blandar "vegan" och "vegetarian" när jag skriver. Jag menar egentligen Vegan, dock kan det bero på att jag har funderat på om jag kanske ska "mjukstarta" som Vegetarian. Vet inte vilket som är bäst. Det är därför jag råkar blanda orden lite :P

tlover
0

#5 kolhydrater är inte farligt som tur är (jag äter minst 60E% kolhydrater) men du verkar äta kolhydrater åt det långsamma hållet så det borde i alla fall inte vara att du får i dig för snabba kolhydrater.

Men, om jag har fattat det rätt så har ni slutat med godis och annat raffinerat socker? om ni gjorde det Cold turkey kan det helt enkelt vara detoxen som gör det.

l'm back

[Synnerlig]
0

#7: Jag önskar att jag kunde säga att vi körde cold turkey, men det har vi inte gjort direkt. Det är lite skämmigt att säga det men vi hade köttfärs kvar i frysen och istället för att slänga det så tänkte vi äta upp det tills det tar slut. Så vi åt köttfärst en gång förra veckan och en gång denna veckan och så har jag som sagt fallit för lösviktsgodiset på helgerna. Det är verkligen en vana som är inpräntat hos mig :/ Men förutom köttfärsen och godiset så har vi bara kört på veganstyle. Måste säga att jag kände mig snabbt piggare när jag hade ätit köttet igår kväll, men det kanske bara är en placeboeffekt?

Jag måste erkänna att det känns lite läskigt att erkänna sånna här saker för er, speciellt när jag har hört från andra veganer att vissa veganer kan hacka på varandra för att inte vara felfria. Men jag är nybörjare (har ju bara kört i knappt 2 veckor) så jag kanske kommer undan lite lättare hoppas jag, haha :) Jag siktar ju såklart mot samma mål som er :)

blavitt81
0

Nu skall inte jag moralpredika eller så.. Men jag rekommenderar er starkt att bli veganer. Ordet Vegetarian är för den delen är väldigt intressant för det varierar från person till person vad det innebär att vara just Vegetarian. Men skall man vända köttindustrin ryggen tycker jag man skall gå hela vägen. Att vara vara Vegan handlar inte om att välja bort diverse produkter, utan handlar om en livsstil där det är Dina egna argument och uppfattning som styr. Jag tar ett exempel, säg att Du väljer bort fläskfile, men samtidigt äter Du diverse e-nummer som kommer från grisens fett eller från andra beståndsdelar. Just därför är det enklast att välja bort allt animalisk och inte stödja köttindustrin över huvudtaget. Men det viktigaste är att man känner i hjärtat vad som är rätt och inte lyssnar på andras argument. Att bli Vegan är en omställning, men samtidigt väldigt kul, intressant och lärorikt. Det finns jättemånga verktyg, recept samt vegolistan som gör vardagen lite enklare. Så hamna inte i ett utrutat mönster där Ni äter samma rätter.. Utan testa nya smaker, produkter och recept. Du nämner att Du har svårt att välja bort lösgodis och att det är Din stora last. Det finns ett stort utbud av vegangodis även bland det "vanliga" lösgodiset. Visserligen så skall man vara medveten att en del godis är fritt från gelatin men innehåller istället bivax och/eller färgämnet karmin. Gillar Du lakrits så funkar djungelvrål och Turkisk peppar gryyyyymt bra hehe.. Det jag undrar lite mer närmre är vad Ni äter för proteiner? När det gäller produkter som innehåller mjölk och ägg så är det svårt i början att veta vilka produkter man skall välja. Men utnyttja här all fakta som finns i form av vegolistan och andra tips på nätet. Bor Ni i en storstad så finns det renodlade veganbutiker som gör det hela lite enklare.. För att citera ett tidigare inlägg, så behöver Ni inte vara oroliga för att ha drabbats av brist av diverse vitaminer/mineraler. Det tar betydligt längre tid innan kroppen drabbats av detta och i ert fall har Ni ju fått i Er rätt mängd.. Ett råd på vägen när det gäller träning är att "tvinga" er iväg till träningen.. Er kropp har reagerat på en förändring i Er kost, men att träna kommer göra att Ni uppskattar er nya livsstil ännu mer. Er kropp kommer må bättre, Ni får bättre sömn och Ni kommer acklimatisera Er nya livsstil betydligt snabbare. Har Ni frågor eller liknande finns jag alltid här..

tlover
0

#8 jag tänkte om ni gått Cold turkey på godis, för är man van att äta godis varje dag (som ett exempel) kan man få känningar redan första dan som godisfri, det är ju ändå ett starkt beroendeframkallande medel.

Känn dig inte orolig heller, här på Vegan iFokus är det betydligt högre tak än tex Vegan.nu

Jag själv tex som är Ovo-vegetarian är här ganska ofta eftersom jag älskar vegansk mat

l'm back

blavitt81
0

Klappar Er för bröstet och var stoltaför ert aktiva beslut… Det är ett långsiktigt mål innan man är Vegan helt och fullt.. Det handlar ju inte bara om mat och dryck, utan även allt runt omkring som kläder, skor, diskmedel, tvättmedel etc. Det som stört mig genom året är att många veganer moralpredikar och påpekar och har förutfattade meningar om andras veganers livsstil. Varför inte stödja varandra istället? Är riktigt glad att Ni tagit detta beslut…Det finns inga gränser, utan forma Er livsstil efter det Ni brinner för och tycker är rätt!!!

[Synnerlig]
0

#9: Ja, men precis. Jag känner att det är antingen allt eller inget nästan. Det är ju dubbelmoral för mig att säga att jag väljer att vara Vegan utav etiska skäl och samtidigt sitter och äter godis som innehåller gelatin, E120 osv. Det är jag medveten om och gillar det inte :/ Jag tycker inte att det är så jättesvårt att veta vad som innehåller ägg och mjölk, det är ju bara att läsa på förpackningen :) Men det med godiset är ju jobbigare då det är så många godisar att välja på, haha :P Mina absoluta favoriter innehåller ju gelatin, vilket är bajs! :P Mitt hjärta säger att jag vill sluta helt med allt som är animaliskt såklart. Ska försöka att inte hamna i ett utrutat mönster :) Just det, en lite irriterande grej är att Hälsans kök har ju en del ersättningsgrejor, men jag har för mig att en hel del innehåller ägg eller mjölk eller både och :/ Förutom veganska köttersättningsprodukter vad mer innehåller mycket protein? Är det bara bönor då som gäller? Vad äter ni för att få i er tillräckligt med protein?

Hittils har vi ätit köttersättingsprodukter från Hälsans kök. Typ sojakorv, schnitzlar osv. Dock är de inte veganska utan vegetarianska :/ Vi har dock hittat en stor påse med färs som är helt veganskt och var ganska billig, så det blev vi glada för :)

Okej, gymmet blir det då! :)

Tack så hemskt mycket. Du har varit väldigt hjälpsam! :)

[Synnerlig]
0

#10: Jaha, nej inte cold turkey på godis. Vi åt godis på lördagar innan också (lördagsgodis som små barn, haha :P)
Tack, då känner jag mig lite lugnare :D

[Synnerlig]
0

#11: Åh tack! Jag känner bara en massa kärlek och uppmuntran här. Det peppar mig! :D

tlover
0

#12 Vi äter nästan aldrig "fakeprodukter" hemma utan (förutom ägg då jag är ovo-veg och inte vegan) bönor, linser, ärter, frön, nötter (inte så mycket då jag bara tål jordnötter), mörkgröna bladgrönsaker (inte så mycket protein i men bra kvalitet), svamp (samma som mörkgröna bladgrönsaker), havre (den innehåller mer än vad man tror), Quinoa och ibland hemmagjord tofu. Däremot så köper jag ca 50% av tiden sojadrycken istället för att göra egen.

På tiden jag åt gluten så gjorde jag seitan då och då och åt mer bröd.

mörkgröna bladgrönsaker, svamp, quinoa och havre har vi däremot bara som tillbehör el "kolhydratsdelen" inte som "proteindelen".

Vi har aldrig haft problem att få i oss nog med protein och då lever min man nästan på samma kost som mig och styrketränar, springer och arbetar i skogen regelbundet.

Han har också vägt mest i muskler i hela hans liv då han levt mest på den här kosten (han är inte Lakto-ovo-vegetarian men han äter bara kött och dyl de få gånger han är hemmifrån)

l'm back

mogfarm
0

Jag har erfarenhet av att man kan bli både mer godissugen och mer hungrig över huvud taget om man inte får i sig ganska mycket protein. Jag tycker inte det känns som det är vidare mycket protein i sånt som sojakorv. De som förespråkar LCHF har faktiskt en poäng i detta, äter man mycket protein får man inte lika mycket sug efter annat. Men att äta en massa bacon och ägg av den anledningen skulle vara otänkbart för mig. En sak som fungerar är att göra en smoothie på en halv till en banan, två rågade matskedar sojaproteinpulver och ett par deciliter juice som man mixar. Jag brukar också ha i två matskedar udos choice, en olja med en bra balans av omega 3, 6 och 9. Jag gör också mest biffar och grytor själv av linser och andra baljväxter, det blir man mer mätt av än halvfabrikat som nog innehåller mycket annat än protein. Jag tror inte man bara kan räkna på hur många gram protein man får i sig, köttprotein är mycket grövre. Jag funderar på vad det här sojaproteinpulvret heter men kommer inte på det just nu. Vi har skickat efter det, men det var ett tag sen.

[Synnerlig]
0

#16: Tack för bra info! :) Vad är det för sojaproteinpulver du kör på? Eftersom att killen styrketränar och vill växa i muskelmassa så skulle det nog vara bra med ett proteinpulver, dock har han inte hittat något som verkar bra. Så jag vill hemskt gärna veta vad det heter som ni har beställt :) Ni har inte fått något bekräftelsemail när ni beställde där namnet på produkten kanske står? ^_^

tlover
0

#17 bara ett tips

Min man har varit som störst (muskelmässigt) utan proteinpulver

l'm back

blavitt81
0

Hej igen.. När det gäller proteinpulver så håller jag med föregående talare.. Proteinpulver är inte alls nödvändigt om man vill gå upp i muskelmassa. Är själv "gammal" elitlöpare löpning så har många års erfarenhet av både kondition och styrketräning. Det som gäller med protein så är det viktigt i muskeluppbyggnaden men även när det gäller återhämtningen.. Men den bästa proteinkällan är den naturliga som Du får i Din kost. Vill man ha en proteinboost innan respektive efter träning, så är två mindre proteinmellanmål att rekommendera. Men glöm inte kolhydraterna där energin finns och här bygger man även upp sin ork.. Är själv inte förespråkare att lite protein ger större sötsug.. Tänk istället att utforma tre matiga mål (frukost, lunch, middag). Äter Du t.ex soppa som visserligen mättar för stunden, så kan Du komplitera med en brödskiva eller lite ris. Detta för att minimera suget och öka mättnadskänslan.. Vidare kan Ni försöka dra in på ert sockerintag, just för att minska suget. Ersätt sockret mot mer salt (observera att inte inta för mycket), gärna i form av jordnötter.. Det är som Du skriver att hälsans kök är vegetariska alternativ och det är inget att rekommendera. Jag antar att Du vill ha rekommendationer av produkter Du kan handla i "vanliga" butiker. När det gäller halvfabrikat, som falafel, färs, vegoburgare, vegobullar etc. Så är Anamma ett jätte bra gott och bra märke.. Bönor och Tofu funkar jätte bra som proteinkällor..

[Synnerlig]
0

#19: Jaha okej. Jag visste inte :/ Jag litar på dig som har kunnat bygga muskler på ren vegankost :)

Jag ska absolut testa ditt tips om att göra färre och mer matiga måltider. Ser fram emot att få äta en massa, haha :D Det med någonting salt vid sötsug också :)

Åh, Anamma är just det märket det var på färsen vi köpte här om dagen :D Ska inte köpa mer vegetariskt fejkkött :)

Har aldrig ätit tofu förut, vart i affären brukar man hitta dem? (bara för att vara lat av mig :P) Har du något bra tips på vad jag kan testa att göra med tofun? :)

blavitt81
0

Finns inget som säger att en köttätare har bättre förutsättningar att bygga större muskler. Jag skulle säga att det är precis tvärtom.. Att äta kött innebär att man utsätter kroppen för ett antal gifter. Ju "renare" kost dessto bättre mår kroppen och ju bättre förutsättningar har Du.. Det är otroligt viktigt att man inte slarvar med kolhydrater (visst under deff så minskar man på dessa för att minska i vikt). Men vad jag förstår vill han öka i muskelmassa, då är det jätte viktigt att han har orken att maxprestera och detta får han genom kolhydraterna. Man bör även ha i tanken att hälsa och träning är idag en hel industri där företagen tjänar otroliga summor på sina pulver. Och då skall man veta att alla dessa ämnen som gynnar träningen kan man få genom sin varierande kost. Delsär det billigare och framför allt bättre för kroppen.. Bör även påpekas att träning är ett lååång siktig mål. Hör man något om genvägar så bör man genast i frågasätta dessa.. Det bör även påpekas att i dessa pulver finns ett antal konserveringsmedel som inte direkt maximerar träningen.. Vet inte om Du missuppfattade mig, men färre måltider behöver Du inte tänka på. Kroppen mår bara bra att få regelbunden med bränsle. Så satsa på frukost, lunch, middag samt minst två mellanmål.. En tumregel kan vara att inte äta sig proppmätt, utan ät en "normal" portion. Varför? Jo för att kroppen skall få ett jämt flöde av bränsle över hela dagen.. Det är som jag nämnde tidigare att var inte rädd att testa nya rätter och framför allt nya produkter.. Det är ibland svårt att hitta bra produkter i mindre butiker, så att besöka större butiker eller renodlade veganbutiker är att rekommendera. Här finns ett betydligt större utbud. Finns även en del guldkorn att hitta i mindre butiker som t.ex en del thaiaffärer. Vad tofu finns varierar oftast från butik till butik. Men oftast i kyldisken där Du hittar alternativa mejeriprodukter (t.ex vid Carlshamns och Alpros produkter). Om Du käkat mycket thaimat så är det ett vanligt veganskt alternativ. Tofu kan Du använda till de mesta och det finns olika typer för olika ändamål och det är de som gör tofu så bra. Den naturella funkar grymt bra i lasagne, burgare eller varför inte matiga pajer. Kan marienera dem (finns även färdig marinerad) och dessa är goda att både steka och grilla. Att ha smaksatt tofu på mackan eller i sallader funkar jätte bra. I grytor och wok är det alltid en naturlig ingrediens här hemma.. Finns inga gränser när det gäller tofu helt enkelt.. och glöm inte att världens godaste glass är gjord på just tofu..

mogfarm
0

Vi har aldrig försökt få större muskler så jag vet inte hur det fungerar. Har kollat runt på internet nu för att försöka komma på vad det vi hade hette. Jag har sett att många sådana här pulver innehåller mjölkprodukter och sötningsmedel och annat. Det vi hade var vegansk och inte smaksatt med något. Man behövde blanda det med banan eller bär och juice för att det skulle bli gott. Anledningen att vi tog det från början var att det innehåller alla essentiella aminosyror och att en kunnig person som vi litar på sa att det var bra för oss. Vi tar det inte nu och det känns som vi får i oss vad vi ska ändå. Men för mig har det varit så tidigare att det har dämpat hunger och godissug att dricka detta. Jag tycker annars att det du beskriver i trådstarten låter som mig när jag inte har fått tillräckligt med kaffe i mig. Min last kan jag säga. Det är mycket i lösgodis som är beroendeframkallande så har ni dragit ner mycket på det kan det säkert orsaka en del symptom.

Näring
0

Är detta normalt när man precis har börjat äta vegetariskt?

Det är inte helt ovanligt och den vanligaste orsaken är näringsbrist. För att säkerställa att ni inte har brist/återställa eventuell brist bör ni äta linser/bönor, grönsaker (framförallt gröna bladgrönsaker och broccoli) och linfrön. Samt ta tillskott av jod, selen och på vintern D-vitamin (några andra tillskott behöver ni inte). Gör t.ex. en soppa på grönsaker. Och blanda i bönor eller linser, det går bra med färdigkokta på tetra. När allt är klart blandar ni i mortlade linfrön alt. linfröolja. Ät så här åtminstone 4 dagar i veckan, helst varje dag. Glöm inte tillskotten, jod, selen och d-vit.

Undvik så gott det går; socker, godis, chips, läsk, oljor, margarin, i princip allt som har en ingredienslista, allt som inte är naturligt.

Det kan också vara avgiftningssymptom. Om man äter näringsrik och naturlig mat (så som jag skrev ovan t.ex.) och ingenting annat, då börjar kroppen avgifta sig, vilket kan ge diverse symptom de första 1-4 veckorna. Jag råder er att äta så som jag skrev för att vara helt säker på att symptomen inte beror på näringsbrist, och sedan vänta ut symptomen.

idailsk
0

Jag blev som sjuk första tiden, mådde PEST, hela min kropp ställdes om och rensade ut gifter bland annat. Nu är det bättre och jag har mer energi än innan 🙂 Det är drygt två månader sedan. Bara ekologiskt också.

Mår toppen som Vegan. Äter inte vetemjöl eller socker heller, av hälsoskäl. Tar Omega 3, D vitamin, Spirulina och B12 som tillskott 🙂

Kram Mila Kär

[Trevor_S]
0

Ett bra tips är att äta precis som man gjorde innan men börja med ersättningsprodukter, kan vara så att om man lägger om helt på en gång och äter saker man inte är van vid kan bli så.

Kött och mejeriprodukter, när man slutar med dem så kan många bli precis som när man slutar att röka eftersom kroppen är van att ha det i sig. Annars brukar man bli pigg rätt fort.

Tror inte heller det är problem med vitaminer efter så kort tid…men ät precis som ni brukade innan fast med ersättningsprodukter till en början.

[Synnerlig]
0

#21: It makes sense :)  Innan vi slutade äta kött så körde vi på proteinpulver också och såg resultat. Men det hade vi kanske gjort även utan pulvret. Eftersom att man har fått det inpräntat att proteinpulver är ett måste om man vill bygga muskler så känns det ytterst spännande att försöka bygga muskler utan kött och proteinpulver. Jag ser det som en utmaning! :)

Ja, jag missuppfattade dig nog :P Tror inte att det finns någon veganbutik i Södertälje där jag bor. Jag får kolla om det finns någon i närheten. Stockholm blir ju lite långt för att handla mat :/

Hittade faktiskt tofu i en ekologisk mataffär i en stad nära mig. 200 g för 20 kr. Är det billigt? :) Tänk att det finns så mycket att göra utav tofu :D

Åh, vad är det för glass? :O

[Synnerlig]
0

#23: Tack för svar! Ja, vi måste absolut äta mer bönor och linser m.m. Har varit och köpt en dål sånt igår. Så nu är jag rustad :)

[Synnerlig]
0

#24: Skönt att höra att någon mer mådde pest, då känner jag att det nog finns ett sammanhang liksom och vet att det går över :) Lite jobbigt när jag satt och sökte runt en massa på detta och alla sa bara hur bra de mådde på en gång, haha :P Därför jag skrev här :)

[Synnerlig]
0

#25: Det låter som ett smart sätt att "avvänja" kroppen på ett snällt sätt :P Lite så vi tänkte faktiskt, men samtidigt testar vi lite nya roliga saker ^_^