järnbristanemi
Hej, hade för ett tag sen ganska kraftig anemi. Hade ett blodvärde på typ 69, bla. på grund av att jag är Vegan. Fick en järninjektion och har nu ätit järntillskott ett tag. Har blivit erbjuden att prata med dietist men har verkligen inte lust med det haha. Jag undrar om någon vet något tillskott som har typ allt, så man slipper tänka. Vet att man borde äta rätt och varierat men pga depression har jag varit dålig på det.
Har varit Vegan i typ 1,5 år och Vegetarian långt där innan. Finns ingen chans i världen att jag skulle sluta vara Vegan! Det har väl läkare lite smått försökt med, men det är helt otänkbart. Vet att jag borde läsa på och vara mer noggrann men jag orkar verkligen inte. Jag vill ju egentligen äta bra för att bevisa för alla dryga människor att det faktiskt går att vara Vegan utan att man dör. Vem litar på en Vegan med anemi lixom…?
Så, finns det något kosttillskott som har allt så jag kan fortsätta vara lat och äta kikärtor till middag ;)?

Jag är dålig på kosttillskott och tänker på något helt annat som du säkert vet om… Men om du har problem med depression har kosten ofta väldigt stor betydelse. Får man inte i sej allt vad man behöver med vitaminer, mineraler och fyller sitt energibehov är det bara ännu svårare att arbeta med depression och brister kan oftast leda en ännu längre ner.
Det här är saker som du säkert redan vet, vill verkligen inte pracka på dej något men har själv varit där både i depression och med urusel kosthållning.
Hoppas iaf att det blir bättre med allt!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Jag tänker att läkare borde kunna hjälpa dig med detta? Kan du inte få järntabletter eller något liknande?
Själv äter jag "Mitt val Vegetarian" som är utan animalier. Det innehåller b2, b12, Järn, Zink, Selen och Kalcium. Äter själv rätt dåligt och ensidigt men har inte haft några uppenbara problem. Jag har inte testat mig på länge dock (ca 2år), så jag vet inte hur pass bra jag själv ligger till men kanske kan detta vara en idé att prova?
Jag som inte är så insatt; vad är ett normalt blodvärde?
You haven't lived until you've found something worth dying for
Veganer har, som jag har förstått det, i allmänhet bättre järnvärden än både köttätare och vegetarianer eftersom de äter mindre av det som hämmar järnupptag mest och mycket vitamin c, vilket förbättrar järnupptaget avsevärt. Det som i en vegansk kost hämmar är kaffe/te och fytinsyra (finns i bönor, spannmål etc, men om detta ätes tillsammans med vitamin c väger det upp varandra, och bönor innehåller också järn).
Om du ändå inte orkar tänka på detta kan du köpa hem kosttillskott på vitaminvaruhuset.se
Jag ska försöka hitta något bra vitamintillskott. Järntillskott har jag redan fått utskrivet och äter regelbundet, men jag är rädd att missa något annat, B12, D-vitamin eller liknande. Vill gärna hitta något som har allt, så jag slipper laborera ihop något eget. Mitt Val, lät ju ganska bra.
#3 Jo jag är medveten om det, det blir så lätt en ond cirkel.
#2 Ett vanligt blodvärde ligger mellan 120–150 för kvinnor, och 130–170 för männ.
Främst måste jag rekommendera att du följer läkarnas råd i första hand. Om du sedan väljer att gå på andras tips är detta upp till dig. Jag har allmänt dåligt upptag av järn, det har jag alltid haft även när jag var yngre och då åt jag mycket spenatsoppa och lever.
Finns järntabletter som jag beställde från England för en billig peng, dock lite osäker på vart jag köpte den. Tror även Veg1 innehåller järn, sitter vid en telefon nu så kan inte länka men finns på Vegan society's hemsida.
Men främst, följ läkarens råd, har man brist äter man oftast fel, så en dietist kan vara bra oavsätt vad man har för kostval.
…
Nässlor!!!! nässlor är superrik på det mesta (däribland järn), jag äter nässlor varje dag och äter ca 160% av RDI när det gäller järn 🙂
Jag är övertygad på att det är bättre att få mineraler/vitaminer från maten eftersom det finns oidentifierade hjälpämnen som finns i riktig mat men inte i kosttillskott.
Däremot har jag själv svårt med att få i mig D-vitamin (finns i svamp men jag äter kosttillskott eftersom jag inte äter så mycket svamp) B-12 och selen (jag tål inte nötter 😕) så det äter jag i kosttillskott (också).
Nässlor finns att köpa i pulverform om du har svårt att variera dig pga depression
l'm back
#7 Jag läste någonstans att man ska lägga ut sin svamp i solen, för då tar den till sig mer vitamin D. Vet dock inte om detta kan stämma (och om det i så fall är upptagbart av oss som äter svampen).
#8 det är så svampen tar upp D-vitamin (svamp är ju inte en växt utan hör till ett eget rike, svampriket, svamp är på många sätt mer lik djurriket än växtriket)
Men alla svampar tar inte upp D-vitamin, dom jag kan komma på på rak arm är kantarell och shitake. Shitake har många gånger högre d-vitaminhalt om den soltorkats än om den torkats utan sol.
Det ska vara en D-vitamin som tas upp av människor.
l'm back
#8 Tack! :)
Bl.a. chia-, sesam-, solros- och pumpafrön innehåller järn. Chiafrön är ett superlivsmedel och en bra antioxidant 😃
Som nämnts innan så behöver man bra värden C-vitamin i kroppen för att kunna tillgodose järn. Koppar hjälper också till med detta. Koppar finns också i chiafrön och övriga frön och nötter, t.ex. linfrön.
Om du inte vill/kan äta frukt för att täcka C-vitaminbehovet (ex. 1 apelsin, nypon, kiwi) så kan du ha askorbinsyra på maten/salladen. 🙂
Blutsaft innehåller järn också. Har du rådfrågat läkare?
Än så länge äter jag järntabletter utskrivna av läkaren och de tar jag. Men de är nog inte menade att jag ska äta föralltid (hoppas jag iaf). Vill iaf inte behöva ta dem. Nässlor lät intressant och svamp älskar jag. Dock vet jag inte hur mycket sol icas champinjoner har fått ;)
Får kanske börja med blutsaft igen. Inte så gott :P
Vilka vitaminer är det mer svårt att få från vegetabiliskt kost? B12? D vitamin? Fast det är väl tillsatt i havre och mandelmjölk?
#13 B-12 (aktivt) finns bara i animalier, det skapas lite i tarmen (om det är nog vet man inte än) och inaktivt B-12 finns i vissa alger m.m. men man vet inte om kroppen kan ta upp det (vissa teorier säger att det kan hämma upptaget till och med)
Det finns tillsatt i vissa växtmjölker men inte alla kolla upp det och kolla upp så att du dricker nog, två glas om dagen räcker inte i alla fall (det är ungefär det jag äter + ägg men jag tar B-12 tillskott)
D-vitamin finns bara i animalier, solen och svamp. På sommaren kan kroppen skapa D-vitamin från solen men inte på vintern i våra breddgrader (jag tar d-vitamintillskott på vintern men inte på sommaren)
Järn och kalcium hör till de mineraler som kan vara svårare att få i sig men tex mörkgröna bladgrönsake(tex nässlor el grönkål) är rika på båda (och massa annat), sen så innehåller frön ofta mycket av både järn och kalcium men dom innehåller också ett ämne som hämmar upptaget (det bryts ner med tex blötläggning)
Sen finns det ämnen tex A-vitamin som inte finns i vegetabilisk kost men man brukar säga att tex morötter innehåller det för att dom innehåller byggstenar till A-vitamin så kroppen kan omvandla det själv.
edit: selen kan man få brist på om man äter vegetabiliskt och närodlat då våra jordar är väldigt fattiga på selen men om man tål paranötter så är dom bra att äta för dom är fullsmockade med selen (jag äter selentillskott eftersom jag inte tål nötter)
Annars beror det på vad man äter, tex kan ens kost vara fullproppad med B-vitaminer (förutom B-12) om man äter mycket baljväxter, mörkgröna blad osv men gör man inte det kan kosten vara relativt fattig på dom. etc
l'm back
#14 Oj! Tack så jättemycket!!
Jag har nog mycket sämre koll än vad jag trodde. Usch sämsta veganen ever. Men, men, jag är inte Vegan av hälsoskäl.
#15 varsågod
du behöver inte vara sämst, jag läser bara allt jag kommer över i näringsläreväg och har en hel del böcker i ämnet.
edit fel bok edit2: "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" var det jag tänkte på
l'm back
En annan bra källa till järn för veganer är persilja, förresten. Man kan äta den som tabouleh tex. Ibland har jag mixat en näve persilja med en apelsin, lite riven ingefära och nässelpulver och så vatten och fått en go' dryck :)
Ett annat tips är att havre tydligen innehåller väldigt mycket fytinsyra, som hämmar både järn- och zinkupptaget. Under en period när jag åt havregrynsgröt till frukost varje morgon och tränade relativt ofta (vilket gör att man kräver mer zink) så fick jag zinkbrist. Det kan också vara värt att tänka på :)
Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med järn om man inte äter rött kött som är en mycket god källa för järn.
Som Vegan får man i sig järn med baljväxter, mörkgröna grönsaker, spannmål som inte är för utmalda.
Dock är det så att det järn som finns i vegetabilier har kroppen svårt för att ta upp men som väl är fixar den sura miljön i magen en ändring av järnet rätt bra men man ska aldrig dricka mineralvatten som Vegan för då höjer man ph-värdet i magen och det blir sämre järnupptag. Ät gärna en citrusfrukt direkt efter maten för det hjälper järnupptaget.
I spannmål finns det fytinsyra som hindrar järnupptag men om man låter degen jäsa länge eller skållar mjölet och låter det stå över natten försvinner fytinet och järnet blir åtkomligt. För spannmål gäller samma för järn och zink.
Det är vanskligt att ta järntabletter för det blir lätt för mycket men det finns tabletter för veganer på apoteken som innehåller lite järn och troligen också zink förutom vitamin B12 som är livsviktigt annars får man en speciell sorts blodbrist, peniös anemi. Man kan också få B12 genom att ta en tablett Behepan eller Betolvex för att säkra vitamin B12. B12 finns endast i animaliska livsmedel. Din blodbrist skulle kunna bero på att du inte ätit B12. Dessa tabletter är receptfria.
Jag rekommenderar också nässlor! Rika på järn och andra mineraler och vitaminer. Själv har jag inte så bra koll på näringslära, jag har trots allt bara varit Vegan i ett halv år, jag äter nässlor nästan varje dag (mest torkade i pulverform) och har bara lite B12 brist (inget alvarligt enligt läkaren). Min kost är ganska ensidig trots att jag försöker att variera den lite vilket är viktigt för att man ska få i sig alla näringsämnen.
B12 finns även i jorden, om man äter grönsaker och frukter som vuxit i näringsrik jord och som inte är kliniskt rena (lite jordspår kvar) så får man i sig den vitaminen också.
Vitamin B12 finns enbart i animaliska livsmedel så när man är Vegan måste man köpa konstgjorda på apoteket.
Nässlor innehåller nog en hel del oxalsyra vilket innebär att för att neutralisera oxalsyran tar kroppen kalcium från kroppen om man inte samtidigt med nässlorna äter något kalkrikt men att få i sig tillräckligt med kalcium är inte helt lätt när man inte äter mejeriprodukter men det går bara man vet vad som innehåller kalcium.
Jag har varit Vegan i 14 år och jag har läst på ordentligt för att jag inte ska få bristsjukdomar. Det kan ta tid att utveckla en bristsjukdom men när den väl är där kan det redan ha orsakat irreparabla skador.
#20 "Nässlorna är nyttigare än spenat eftersom de inte innehåller spenatens oxalsyra som hämmar upptaget av kalcium" från helhetshälsa
Jag var tvungen att kolla upp det eftersom jag aldrig sett att nässlor skulle innehålla oxalsyra (det är ganska ologiskt också då både oxalsyra och brännhår är försvarsmekanismer och det känns dumt att nässlor skulle behöva satsa på båda)
edit: jag gillar inte själv när det finns info från bara en källa, här hittade jag en till "kalciumkällor: gröna blad med lågt oxalsyrainnehåll
som: grönkål, nässla och gröna salladssorter." från Elsa Laurell's frågespalt
l'm back
# 21 Bra att du kollade. Jag tänkte nog på mållor. Elsa Laurell är verkliga experten på näringslära för vegetarianer och veganer men jag visste inte att hon har en frågespalt. Just när mitt äldsta barn skulle börja äta annat än bröstmjölk blev Elsa Laurell färdig med ett examensarbete som handlade om laktovegetarisk mat till riktigt små barn och jag fick tag på ett häfte som jag hade mycket stor nytta av. Det är från det häftet som jag tagit mallen för lunchen med potatis, rå morot, mörkgrön bladgrönsak, baljväxt och en knäckebrödssmörgås, en mall som jag följer än idag, 35 år senare.
#22 mållor innehåller inte heller oxalsyra
Däremot när jag läste på såg jag att nässlor innehåller myrsyra (som inte alls fungerar på samma sätt som oxalsyra) kan det vara det som du minns?
l'm back

#11: Många grönsaker innehåller rätt stora mängder C-vitamin. Man behöver absolut inte äta frukt för att få i sig C-vitamin och man behöver inte heller äta C-vitamintillskott om man äter grönsaker. Att strö askorbinsyra på salladen är onödigt.
Naturligtvis kan man äta frukt om man vill det, förutsatt att man mår bra av det. Vill man undvika socker, eller lider av fruktosmalabsorption, bör man dock hålla sig till grönsaker.
# 23 Bra att ha någon som håller koll på mig. Jag tycker inte om vare sig nässlor, mållor eller spenat så jag har kanske aldrig lagt så mycket på minnet om dessa blad. Kanske var det nitrit eller nitrat som jag tänkte på. Vet du hur det är med den saken?
#25 nässlor ska om jag minns rätt innehålla nitrit/nitrat men nu har ju forskning visat att det inte är dåligt (i alla fall för vuxna).
När det gäller träning m.m är nitrat/nitrit bara bra
(orkar inte kolla upp skillnaden mellan nitrit och nitrat ikväll, därför skriver jag båda.
Spenat ska däremot innehålla oxalsyra om jag minns rätt när jag försökte kolla om nässlor gjorde det.
l'm back