Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3389 ggr
arandeira
0

Kalla luncher

Hej!

Jag tar med mig egen lunch till skolan då jag inte vill äta lunchen som serveras där av många olika anledningar - största är att de inte serverar Vegan mat överhuvudtaget och den vegeterian mat som finns är i mina ögon oätlig. 

Nu har jag kommit till den punkt att jag är trött på mina sallader (sallad/tomat/gurka är bas, ibland trillar det ner någon förändring men…) och lunchsmörgåsar. Problemet är att maten måste vara kall och klara sig i rumstemperatur i ett par timmar då jag varken har tillgång till kyl eller micro på skolan. 

Har ni har några tips på nya, enkla, goda luncher som jag skulle kunna ta med mig? 

kan nämna att jag inte äter bönor och quorn. 

Tack på förhand!

[MsF1ness]
0

Ha yoghurt, mjölk i en flaska eller burk också kan du ha en påse musli eller flingor med dig, funkar bra att äta ur en djupare plastburk, ät en macka m jordnötssmör till. Växtmjölk brukar klara sig bra utanför kylen, variera olika sorter.

Du kan ju blanda ned quinoa, rostade (eller naturella) frön (pumpa, solros, chia), och nötter, i salladen.

Testa att göra sallad på riven morot, finriven rödkål mm. Hackad persilja brukar piffa upp.

Jag brukar göra dressing på ajvar och havregrädde att ha i en burk bedvid.

Sallad 1: Isbergssallad eller babyspenat, morot, rödlök rostade frön, quinoa, veggobitar och en vinägrette till. Funkar bra med en brödbit till också.

Sallad2: Avocado, majs, gurka, paprika, quinoa lägg i tortilla piffa till med spiskummin och citron. 

Fruktsallad med nötter och yoghurt kanske…

Vad har du som huvudsaklig proteinkälla om du inte äter bönor? (Är bara nyfiken)

tlover
0

Googla på bento el obento.

Japanerna tar med sig mat "hela tiden" till lunch som ska ätas rumstempererad.

edit: och det finns en hel del obentomat som är vegansk bara man letar lite.

l'm back

Näring
1

Spenat, paprika och banan + plus 1 msk mortlade linfrön, supergott och näringsrikt. Fryst spenat är billigt och bra, finns ekologiskt också.

tlover
2

#3 näringsrikt kanske men jag skulle inte stå mig en halvtimme ens.

Man kan inte äta hur lite som helst om man ska gå i skola eftersom hjärnan drar en hel del i energi/kalorier

l'm back

arandeira
0

#1 tack för dina tips! Jag ska absolut prova :) du nämnde olika kring olika växtmjölker, håller soya yoghurt sig bra länge? Typ 3-5 h? När det kommer till protein kan jag nämna att jag har fixat ihop min egna lilla livsstil/diet som är 2/3 - 3/4 vegansk/vegetariansk och 1/3-1/4 "vanlig". Som det är idag äter jag överhängande vegeterianskt när det kommer till veggo delen, mest för att jag är ny på Vegan sidan och lär mig fortfarande mycket om vad det innebär, osv. Har testat att vara 100% vegeterian och 100% "normal ätande" och kommit fram till att den kombinationen jag kör med idag är den som jag mår bäst med fysisk, och är okej med psykiskt. Äter inte bönor eftersom jag, hur mycket jag än har försökt, inte gillar dem. /: #2 aldrig hört talas om, ska kolla upp det, tack :3 #3 spenat är en stor favorit hos mig med (y)

[MsF1ness]
0

Jag tror den klarar sig en dag iaf, jag har haft mjölk i glasflaska i väskan över en arbetsdag och det gick bra. Det borde ju funka m yoghurt också. Du kan ju använda termos.

En termos med soppa kan du ju ha om du vill ha något varmt som omväxling.  Spenat eller grönkålssoppa m bröd och "scrambled tofu" istället för ägg, om du gillar det. Mixa slätt så blir det lättare att hälla.

Soja kan göra min mage lite orolig när jag äter det för ofta (är ofta så om det blir för ensidigt) så  se upp med det.

Jag håller med #4 om att det är viktigt att få i sig energi om man ska orka en hel dag i skolan, bara sallad verkar lite fnuttigt.

tlover
0

Min man har mjölk i termos då han ska äta risgrynsgröt på jobbet, så det funkar att ha mjölk el liknande i termos då den håller sig kall.

edit: just bento är jättebra blog, ok hon har kött ibland men hon gör ofta vegetarisk el vegansk mat.

l'm back

Näring
1

tlover,

Jag tränar på gym, löper och studerar på den maten. Ibland fastar jag och äter inte ens detta, och klarar ändå att löpa, träna på gym och studera. Faktum är att jag presterar mycket bättre i studierna när jag fastar, vilket också bekräftats av flertalet studier.
Så det går alldeles utmärkt att gå i skolan på den här maten. Gröna blad, frukt, grönsaker och frön är människans naturliga föda, så påståendet att den maten inte skulle räcka till faller på sin egen orimlighet.

tlover
4

#8 nu är det ju lite skillnad att träna en hel del olika saker och att plugga. Att plugga kräver mer koncentration och bra koncentration baseras på bra kost. Äter man liknande annars så kan det kanske funka eftersom det antagligen blir lite mindre blodsockerfall men äter man normalt så räcker det inte. sen så är TS 16 år och jag hoppas för guds skull att du inte menar att TS ska fasta.

l'm back

Endezeichen
1

Tänk på att nötter och frön kan innebära luftburna allergener. Så om ni inte vill vara jävlig mot elever som kanske inte ens har något med detta att göra, så bör ni inte ta med eller rekommendera luftburna. Många skolor har till och med förbud mot nötter/frön även för elever.

[MsF1ness]
0

http://www.icahemma.se/mattermos-stal-08-liter-ica-cook--eat-p-15153-c-963.aspx

Den här var ju inte alltför dyr, kanske kan funka.

#7 Oh! Nu vill jag ha en liten pokeboll matlåda. Jag kommer aldrig bliva stur… http://justbento.com/handbook/bento-basics/bento-box-spotlight-real-pokeball-bento-box

tlover
0

#11 jag kanske skulle satt till en varningstext

"obs Bentos kan få en att köpa mängder med matlådor i alla möjliga storlekar, former och färger" 😉

l'm back