Okända djurdelar i mat?!
Jag som bara har varit Vegan i ca 2 månader tycker att det här låter läskigt :S http://livsstil.se.msn.com/hemma/konstiga-ingredienser-du-kan-ha-%C3%A4tit-idag#image=12
Gelatin och karmin visste jag såklart om, men benpulver i kryddor, socker och salt och bävergäll i parfymer och mat och skrivs bara ut som "naturliga smakämnen"?
Kan detta verkligen stämma? Någon här som vet någonting mer om det? Vad ska man göra när sånt här inte skrivs ut i innehållsförteckningen? :/
Ja vet att de finns valspya i parfymer och nånting från utter rumpor används som ingrediens i glass.
kan däremot inte påstå att detta är helt sant för de vet ja inte.
Okej. Skulle dock vilja veta hur vanlig dessa ingredienser är och om de brukar stå i innehållsförteckningar.
I alkohol är väl det vanligaste man inte tänker på.
Sådant här är obehagligt. Hur väl man än vill undvika allt animaliskt känner jag mig osäker på om jag har lyckats helt. #3 jag dricker inte alkohol men just sånt som kryddor och liknande.
Hittade ingen källa i länken du skickade, vilket är lite dåligt. Men har själv läst om flera av sakerna de tog upp så jag utgår från att resten stämmer också.
Synnerlig: Det bästa att göra är nog att läsa på om så mycket som möjligt, och är man osäker skicka mail till tillverkaren och fråga. Och lär dig vilka e-nummer som innehåller animaliska produkter, och vilka andra ämnen som kommer från djur. Sen finns det ju en del produkter som är vegan-märkta, köp av det!
Sen får en inte glömma bort att det finns mycket alkohol, och en del godis som är helt vegansk.
Jag skulle också vilja veta hur vanligt det är med benpulver och sådant i maten, och hur man kan upptäcka det.
Jag läste hela den länken nu och mår riktigt illa. Nyligen påstod en jag känner att bröd som säljs i konditorier sprayas med blod för att få fin färg (hur vanligt?) Och till nästa problem som en del kan ha: jag har haft stora problem med synen och inte kunnat läsa innehållsförteckningar utan i bästa fall om jag stod och skämdes med ett förstoringsglas i affären. Nu har jag bland annat opererat ögonen och det är mycket bättre men har lite problem fortfarande. Jag har ju på grund av det fått ha ännu större koll på vilka produkter som är ok och hålla mig till dem. Jag är glad om det är någon stor vegansymbol på så man slipper läsa resten. Men sånt här att det kan stå naturlig arom och liknande och det kan innebära bävergäll och sånt, det är bara för mycket.
En del socker renas genom benkolsfilter. Dansukker använder inte animalier till rening och blekning. Så det är ett bra märke om man vill köpa vitt socker. Att kryddor ska innehålla benmjöl har jag inte hört förut. Det borde stå i så fall i innehållsförteckningen. Inget är väl otroligt dock… Men jag skulle tro att man kanske menar att kryddorna är gödslade med benmjöl. Det är nog många tyvärr. En del vinäger filtreras genom gelatin. Vissa av Druvans vinäger bland annat.
Finns det någon tillförlitlig enkel lista över vilka produkter som inte innehåller eller silats genom något sådant här? Man kan ju inte läsa direkt på en vinägerflaska att innehållet varit filtrerat genom gelatin så även hur bra eller dålig syn man har verkar det väldigt svårt att bara köpa något spontant, ska man vara riktigt konsekvent får man nog kolla upp allt i förväg och sen hålla sig till vissa produkter. Det har jag trott att jag har gjort men till exempel salt, ja det använder jag och det innehåller klumpförebyggande medel. Vinäger har jag också använt.
#8 Jag vet ingen sådan lista tyvärr. E-nummer finns här: http://tillsatser.weebly.com/index.html
Det är en del fallgropar. Jag har också använt vinäger förut, men nu använder jag pressad citron istället för att vara på den säkra sidan.
Klumpförebyggande medel i salt är inte animaliskt. Mer om salt: http://www.shenet.se/ravaror/salt.html
Varför ska det vara så svårt att vara Vegan!? Jag vill ju också bara släntra in och köpa min mat lite snabbt och vara säker på att det inte är konstigheter i.😡
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
#9 Enligt länken ovan används benmjöl i det klumpförebyggande medlet i bland annat salt. Vet du om det stämmer eller om det finns vegetabiliska sorter också? Annars finns ju Himalayasalt som inte innehåller några tillsatser alls. Men det innehåller å andra sidan inte jod heller, och jod behövs väl för sköldkörteln?
Det vanliga saltet som många använder är ju Jozo med jod. I det finns de klumpförebyggande medlen E551 och E535 och de är inte animaliska. Så du kan äta "vanligt" salt om du vill. Havssalt innehåller annars också naturligt jod. Ja, jod behöver vi för sköldkörteln. Man kan också äta kelpnudlar typ en gång per år så lagrar man så mycket att man inte behöver tänka på det mer :)
Benmjöl finns även i väldigt många mediciner också, vilket kan döljas så bra att man inte kan lista ut att det finns i. Tråkigt då många muslimer som inte vill äta gris kan få i sig benmjöl från gris av misstag. Men tror det vanligaste är från fisk.
Jag tror det var i "äkta vara" som jag läste att i en del köpebröd så används en viss enzym från grisar för att få det att jäsa bättre och eftersom det bryts ner under jäsningen så behövs det inte skrivas ut på innehållsförteckningen.
Det är däremot så länge sen så jag är inte säker längre var jag läste det.
l'm back
such, blir så trött att det finns massa djurdelar överallt i allt! Man får göra sitt bästa och hoppas att man undviker det mest antar jag :/ Hur är det med vitaminberikade produkter? har bla läst att D-vitamin i veggo-grädde utvinns ur ullfett etc?
You haven't lived until you've found something worth dying for
#15 de flesta D-vitaminer utvinns ur djur på nått sätt (tex ullfett) D-2 är däremot vegetabilisk (om jag inte minns helt fel)
Nått man ska komma ihåg är att de flesta tabletter innehåller laktos också och endel gelatin
l'm back
Oj, hade glömt bort att jag startade det här inlägget. Hoppas att ni kan förlåta mig :P
Men ja, jag blir så jäkla frustrerad över att människan till och med ska envisas med att sila saker och ting genom animaliska produkter, även sånt som är (var?) veganskt!
Som någon ovan skrev så vill jag ju också bara kunna gå in i affären och handla lite snabbt som normalt folk. Självklart kollar jag ju innehållsförteckningen efter alla E-nummer m.m., men att det silas igenom gelatin och fiskdelar eller att det kan innehålla benmjöl, det står ju inte och det blir en himla stor process att kolla igenom allt! Och ibland kanske man inte har tid att maila företaget och kolla heller, speciellt med tanke på att de tar hundra år på sig att svara eller svarar aldrig.
Jag menar, vissa saker tänker man ju inte ens på att det kan ha silats genom djurdelar osv och då tänker man ju inte heller på att kolla upp det med företaget.
Vad fan ska man göra?!
Jag önskar att allt som var 100 % veganskt kunde ha ett grönt "V" eller i alla fall en symbol så att man vet att det är okej och man behöver inte undra.
If Not You, Who? If Not Now, When?