Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5440 ggr
matildahamster
0

Vegansk skolmat????

Hej! Jag är Vegetarian och jag ska bli Vegan nu för jag har insett att jag inte vill äta några animaliska produkter över huvud taget och blir bara äcklad och kan inte äta upp ifall maten innehåller till exempel ägg.

Men jag har ett problem och det är skolmaten. Man får inte vegansk mat i våran skola! Vad gör ni veganer? Jag frågade mat-tanten och hon sa att jag måste äta salladsblad till lunch bara? Så kan man väl inte göra, heller? Eller har jag fel? HELP ME!

tlover
0

Om inget annat funkar kanske du kan ta med egen mat?

Japanerna gör det och dom har inte maten kyld (även om det finns lådor med "kyllock") och äter den rumstempererad. Dom äter helt enkelt mat som klarar det/är gott så. (googla på bento el obento)

Annars så brukar en kylklamp räcka till lunch.

l'm back

Humi
0

Vad går du i för skola? 

Är jag inte helt ute och cyklar så ska skolan respektera att du är Vegan och beställa vegansk mat. Detta gäller dock bara grundskolan/gymnasiet.

Stå på dig!

LeeKnow
0

Får inte ni lappar där ni får fylla i sånt?

I våran skola får vi lappar där vi får fylla i om vi ska ha t.ex Laktosfritt Glutenfritt, veganskt o.s.v.

KastKatt
2

Bah, skrev ett långt inlägg som försvann!

1. Gå till rektorn och/eller sjukskökterskan på skolan prata med hen om att du vill bli Vegan.

Fungerar inte det.

2. Då är mitt tips är att du går till ett bibliotek och ber en bibliotekarie hjälpa dig att kolla upp lagar. (är blivande bibliotekarie, men har redan försökt söka reda på det men hittar inte så mkt) Bibliotekarier är sjuhellskottas bra informationssökare (speciellt i yngre generationer) och kan hjälpa dig ta fram vad lagar säger angående skolmat.

För alla elever har rätt till skolmat vet jag i alla fall! Skriv ut lagarna och ta med till rektorn.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Fee]
0

Jag gick ur grundskolan för en 14årsen och då fanns det Vegan möjligheter på varje skola jag gått på! Fast i grundskolan var man tvungen att ha föräldrarnas godkännande.
Det finns ju dom som är uppvuxna veganer med föräldrar som veganer och de kan inte äta den vanliga maten. Alltså skolan är tvungen att anpassa sig! Ren latsida från mattanten som inte vet hur man lagar mat?!

KattersKlor
1

Jag fick inte heller, men det var ca en vecka kvar på skolåret och sen skulle jag görja gymnasiet. så jag var dum och gav upp och levde som "vegan" på fritiden men i skolan åt jag altså maten som serverades (vegetarisk). kunde dock inte ofta äta upp den utan att nästan gråta.

det finns en del saker du kan göra. gå tillbaka till mattanten, tjata, påpeka att om de respekterar muslimer som inte vill äta gri borde de respektera ditt val också, trots att det inte är en allergi. gå till din lärare och be om hjälp. gå till rektorn. skriv/ring någon i kommunen och fråga vad du ska göra. eller gör det någon annan här sa: be en biblotikarie att kolla upp lagarna.

sen harj ag också hört om folk som med sina föräldrars godkännande låtsas vara allergiska mot ägg och mjölk. det kan gå, för de måste respektera det.

lycka till!

pauie
0

Enligt Livsmedelsverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maltider-i-vard-skola-omsorg/Skolmaltider/Vegetariska-skolmaltider/Vegankost-i-skolan/) ska ALLA elever bli serverade mat som de av etiska, religiösa eller medicinska skäl inte kan/vill äta. Påpeka detta. Dock beror det tyvärr på var du bor. I Linköping har kommunen gått emot Livsmedelsverket och nekar ALLA veganer i grundskolan vegankost. Helt sjukt. Livsmedelsverket följer ju alla andra kommuner..

Fridaosx
2

Jag hade problem med att jag blev nekat vegankost i gymnasiet. Jag skrev då ett brev till kommunen (barn- och utbildningsförvaltningen tror jag att det var. skickade möjligen även till rektorn, minns ej då det var länge sedan) där jag uppmärksammade dem på detta. skrev bland annat om att hinduer har rätt till vegankost pga diskrimineringslagen men etiska veganer inte har det, att ungdomar som inte får vegankost kan gå till att bara äta sallad= bristsjukdomar, att livsmedelsverket anser att vegankost ska serveras till de som önskar. 

Väldigt snart fick jag ungefär svaret: "klart du ska få veganmat" och så var det fixat! notera också att jag var den enda Vegan i skolan på ca 300 elever. 

Jag funderade på att gå så långt som att hävda att jag var en viss typ av hindu som ej får äta animalier för att få rätt att äta veganskt - slapp dock detta vilket var tur, skulle kännas riktigt hemsk att behöva ljuga om att man är religös för att få veganmat! (respektlöst mot de som faktiskt tror etc) :S

Prata först och främst med rektorn och förklara att du inte äter annan mat än vegansk. Kanske kan du skicka ett mail med anledningar i förväg eller ha med dig lite anteckningar så du verkligen får sagt det du vill och inte blir överkörd. Att prata med mattanterna brukar sällan funka (enligt min erfarenhet) då de ständigt får önskemål om allt möjligt från eleverna och kanske inte riktigt lyssnar. De vet kanske inte häller skyldigheter och så.

You haven't lived until you've found something worth dying for