Bli vegan?
Hej!
Jag är en 12-årig tjej som har funderat på att bli Vegan (inte första gången), är just nu Lakto-ovo-vegetarian.
Problemet är att jag gör sjukhusbesök ofta p.g.a. olika hälsoproblem och min läkare sa att "vi på mottagningen säger nej till att vara Vegan som barn, är man över 18 kan man ju dock inte göra så mycket".
Vad tycker ni jag ska göra?
(Ber om ursäkt om tråden hamnat i fel kategori)
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är i regel inga problem att äta vegetariskt för barn och ungdomar, finns gott om studier, dessutom är det inget som Livsmedelsverket säger emot.
Däremot, har en vissa typer av medicinska bekymmer, så bör en läsa på ordentligt om kost (all kost, inte bara om vegetarisk kost) - dietister kan säkerligen hjälpa med att ta fram en bättre planering. :)
#1 Inte mer än att vara allätare, en kost som inte är fulländad den heller. Säger inte emot att en ska studera in kunskaper, dock så blir det aningen felaktig uppmaning, då de flesta säkerligen har läst grundläggande naturvetenskap under skolåren och inte uppdaterat kunskapen… folkhälsoproblem som under/övervikt etc är inget typiskt för veganer, utan snarare för samtliga (med allätare i trumf).
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
#2 TS är 12 år och går på mellanstadiet, denne har alltså inte ens läst NO.
Att dra likhetstecken mellan det man måste veta som Vegan och som allätare ger ett enormt okunnigt intryck. Sedan håller jag inte med dig, jag ser otroligt ofta veganer som inte har minsta koll på vad de behöver eller har missuppfattat informationen radikalt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Jag drar inte likhetstecken, jag ifrågasätter argumentet angående tillräcklig kunskap i relation till vegetarisk kost och blandkost. Det är ingen garanti att människor, unga som vuxna, uppfyller sin dagliga kvot av diverse nutrienter genom blandkost (eller veg för den delen).
Den litteratur som används inom ämnena Idrott & Hälsa, Hemkunskap och NO/Biologi angående kost och hälsa är tvivelaktig utifrån sakliga grunder - tvärtom verkar den gå emot vad SLV och andra mer trovärdiga instanser menar (inga direkta hänvisningar till studier eller andra källor för undrandes lärare/föräldrar).
Som sagt, jag säger inte emot att en ska läsa på, tvärtom! Det gäller dock samtliga, inte endast veganer. Det är inte fel att läsa mer näringslära oavsett vem en är eller vilken kost en äter. När det gäller barn, så har föräldrar sista ordet, dock så är det fullt möjligt att vara Vegan vid 12 års ålder - dock så kan individers förutsättningar (oavsett vad det beror på) påverka - dock så är det inte heller helt bundet till vegetarisk kost.
Legitimerade dietister är en mer trovärdig referens än läkare (om inte läkaren har vidareutbildning/praktisk erfarenhet inom näringslära).
Nu är inte SLV ordentligt uppdaterat, så ta informationen med en nypa salt -
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
Om din läkare tycker att du inte ska bli Vegan för att du är under 18 - kör på! Om din läkare tycker att du inte ska bli Vegan av hälsoorsaker kanske du kan rådfråga någon dietist som är duktig på vegetabilisk kost?
Det är ju jättebra om dina föräldrar kan tänka sig läsa på om vad man behöver tänka på som vegan 🙂
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#6 Hjärtläkare? Jadu han måste ha tagit sin examen för väldigt länge sedan eller så är han en sån som vill försvara sitt köttätande tills han går i graven…
Synd. Är de okej med att du vill bli Vegan? I så fall får du väl ge dem några länkar att läsa för de borde ju engagera sig om du verkligen bestämmer dig för att bli det. Är de också lakto-ovo eller äter de kött? Det är inte så stor skillnad på vegetariskt och veganskt som man kan tro.
Medarbetare på klickerträning.ifokus