Vegangodis
Hej allesammans! Vet inte hur många av er som är med i Facebook-gruppen "Va, är DET veganskt?!", men där har jag iallafall lagt upp en länk till en pdf som jag gjort där jag sammanställt allt veganskt godis jag hittat i Linköping, där jag bor. Både choklad, påsar och lösvikt finns med. När jag säger veganskt menar jag självklart att inget innehåller något animaliskt, inte ens bivax (E901) eller karmin (E120). Har som sagt bara varit i Linköping, och har därför långt ifrån allt veganskt godis. Jag vet att det finns massvis med listor på veganskt godis, men jag tycker ofta de är svårlästa eller så har en lista några godisar och en annan lista några andra. Därför gjorde jag en där man ser både bilder på godiset, samt text på vad de heter och vart de köps. Hoppas detta kan hjälpa någon!
OBS! När jag gick ut och kollade efter veganskt godis var de bruna colaaflaskorna utan bivax, men det har tyvärr ändrats, och dessa är alltså INTE veganska. Är inte säker på hur Nettos bruna colaflaskor är, men resterande lösviktsgodiskedjor är tyvärr inte veganska längre.
Kul. 😉
ScandyCandy:s gröna och bruna flaskor är väl vegetariska (vegan)? De säljs bland annat i stora plastburkar med annat "vaxgodis" på A&A och i lösvikt på Axfoods butiker.
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
"Tumme upp!"
#2, jag vet faktiskt inte. Har inte hittat några av ScandyCandy's godis i Linköping, tyvärr. Vet dock att A&A har en burk (typ som Haribo's godismix) och den är INTE vegansk, den har bivax.