Hjälp med anförande om minkar
Hejsan!
Jag ska hålla ett anförande i skolan, och har tänkt att prata om världen, från minkarnas "perspektiv".
Ska ha anförandet på Onsdag, men behöver lite tips och idéer och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här. :)
Tänkte att jag har en inledning, där jag berättar att jag ska tala om minkarnas värd och varför jag valt att prata om det.
Sen är själva huvuddelen, då jag tänkte berätta fakta om hur minkarna har det (pälsfarmer osv), mina åsikter om det med mer.
Efter det så ska jag ha en avslutning där jag tänkt att sammanfatta det viktigaste som jag sagt och avslut.
Anledningen till att jag skriver detta är för att jag vill ha hjälp med hur jag kan lägga upp det jag ska säga på ett snyggt och bra sätt, och vilka saker jag kan ta med ang minkarna osv.
Tack :)
_Kram Evelina
_
Vill du basera anförandet på fakta så kan du kontakta Svensk mink. http://www.svenskmink.se/?page_id=55
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
djurens rätt har även framställt rapporter på hur minkar behandlas på farmar och så,tror det finns info på deras hemsida!
#2 Nja, djurens rätt har exempelvis angett helt felaktiga siffror i statistiken. Jag skulle inte rekommendera dom som pålitlig källa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
oj jasså,vad är fel? måste meddela dem om detta!
#4 Det har redan gjorts (utan resultat, promille är tydligen inte lika bra som argument). Men en siffra gäller andelen skadade/sjuka djur, en annan andelen djur som uppvisar stereotypa beteenden.
hmm konstigt,men tror nog endå jag skall stödja dem de gör många bra saker för djuren iaf :S
Svensk mink är ju såklart en bra källa, men också partisk. Jordbruksverket har en del rapporter som kan vara värda att läsa, tillexempel om de panikbeteenden minkar visar vid avlivning. Djurens rätts material är ändå bra som bas för ett skolarbete. Om du inte ska skriva nån form av avhandling…… (Litar iof på dem men om det finns felaktigheter som inte åtgärdas är ju det inte så bra. Har inte det med att göra att man räknar på olika sätt eller så då?)
"På natten är alla katter svarta"