Eu-valet
För djurens skull, hur ska man rösta i eu-valet?
Är det inte bättre man röstar för människornas skull först? Djurens rätt finns och man kan stödja dem för att driva frågor framåt.
Det var inte min fråga ;)
Tänkte mer på vilket parti som mest bryr sig i frågorna slakttransporter, djurtester etc. Sen undrar jag ju bara. Om nån tex skrev sverigedemokraterna skulle jag aldrig rösta på dem bara för att deras djurpolitik är vettig. Det handlar såklart inte BARA om djuren, men jag vill inräkna dem också.
Bra fråga rymdman. De som värnar om djuren värnar ju i de flesta fall om människor också. I EU behövs det verkligen starka krafter för djuren, eftersom det är så eftersatt i många länder. Trevor_S Det var ett bra förslag med Djurens rätt men jag tror också att det krävs mer för djuren i Europa. Djurens parti försöker ju att få fram EU-kandidater. Rymdman, du kanske kan kontakta Djurens parti, de vet säkert. Jag söker också svar på den frågan.
Det finns inget parti som är djurrättsligt. De påstår sig arbeta för det, eller djurskydd som det även kallas.
Att slakttransporterna blir mindre eller att djur får större burar/möjlighet till utevistelse är försumbart i det stora hela. Djuren kommer ändå att ses som en produkt. Uppfödning, förvaring och slakt kommer fortfarande vara bestående del - oavsett slaktmetoderna blir mer "humana" (hur nu slakt kan vara humant på icke-humana djur?), införsel av köttskatter, gröna Måndagarna blir fler och lagstadgade, hönsen för större burar, förbud mot foix gras (men inte mot övriga animaliska rätter)…
Dock, anser en att det är förhandlingsbart, så utmärker sig två partier. F! och V.
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
Djurens Parti är inte bättre än etablerade partier - även de motsätter sig inte mänsklig dominans över djur.
#4 UnserZukunft. Tyvärr så har du ju rätt det. Det är väl endast de abolitionistiska partierna som är helt djurrättsliga. Men det är även viktigt att arbeta för bättre förhållanden för djuren. Fast det är ju min åsikt och inte alla delar den.. De abolitionistiska partierna menar ju att reformer och förbättringar för djuren fördröjer och förhindrar arbetet för att vi ska upphöra att utnyttja djur. Jag tror att det bästa är att verka i båda riktningarna.
ok selve slakten kanskje ikke kan bli human men innan slakt burde djuren få det bra. Man behöver jo ikke sparke og slå bare för at den endå skal dö.
forövrigt söker även jeg svar på den frågan
Letar även jag svar på denna fråga! Förra valåret var det väl Vänstern som hade flest "djurvänliga" punkter tror jag. I år funderar jag på om även miljöpartiet lägger mer krut på djurfrågor.. Jag tänker på frågor som köttskatt och vargjakt.
djurens rätt har en sida (som jag dock inte tittat igenom) som ska dediceras åt val och djurrätt, men än vet jag inte om det finns så mycket där.. http://www.djurensratt.se/djurens-val
You haven't lived until you've found something worth dying for
Köttskatt - hur är det djurrättsligt?
Det är inget aktivt motstånd mot djurförtryck - eller ens miljöförstörelse. Snarare en typisk västerländsk att betala sitt samvete rent.
… "Ja, men detta köttet och den här mjölken är från eko-gårdar. Betalar par kronor mer per kg och liter - bäst för djuren och miljön." …
Fast, även om direkta sparkar och slag inte brukas, så sker ändå tvångsinseminationer. Djuren måste födas upp. För korna ska producera mjölk, behöver de kalva.
Vadå abolitionistiska partier? Det finns inga i Sveriges gränser.
UnserZukunft, du har helt rätt. Det var slarvigt/fel av mig att skriva parti. Det är ju rörelser eller föreningar eller är det organisationer? Jag är själv inte med eftersom jag har hundar som sällskap och jag tänker skaffa mig en katt igen. Men fanns det ett sådant parti så skulle jag ändå rösta på dem. Eftersom djur fyller den största delen av mitt liv och jag känner att jag är här på jorden för att hjälpa dem så vill jag rösta så det känns rätt. Det kanske måste bli Vänsterpartiet eller Miljöpartiet.
Jag fick just ett meddelande på fb från Djurens parti som löd: Vill du att djuren ska behandlas som personer och inte som saker? Rösta i EU-valet den 25 maj! Skriv "Djurens parti" på en blank valsedel, tack
Kan någon, som är mer insatt i Djurens Parti än vad jag är, förklara för mig skillnaden mellan DP och övriga (större) partier som ställer upp för EU-valet 2014?
Deras partiprogram för EU (www.djurensparti.se/Homepage/Download-File/f/551034/h/4532eabbb4c66f996fc11b55e529a7bb/Djurens+partis+EU%2Bprogram+2+maj+2014+rev.+4+maj%281%29) ger inget tydligt intryck hos mig i jämförelse med övriga alternativ när det gäller djurrätt. Måhända något mer i miljöhänseende, men även där är det mer eller mindre densamme policy som F!, V, MP och Gröna Partiet har. Så, vad är skillnaden, förutom att DP är ett oberoende parti av nämnda fyra?
#9 Jag ser köttskatt som ett sätt att indirekt motarbeta köttätandet. Köttskatt har ju varit på tapeten av miljöanledning - inte av djurrättsanledning. Om köttet blir dyrare kan alternativ bli mer tilltalande. Men visst, det kan finnas en risk i det som du säger, men jag tror inte den är alltför överhängande..
Jag tror det är för tidigt med rent abolitionistiska partier. Att få en majoritet att gå med på något som är helt emot deras sätt att leva är i princip omöjligt. Enligt mig är det bästa att successivt försöka få fler att se djurproblem och ställa sig på den nuvarande minoritetens sida. när antalet veg*aner kan mäta sig med köttätarna, då är det hög id för abolitionistiska partier. innan dess tror jag inte det kommer lyckas med så mycket..
Vi ser ju att det sker med djurskyddslagen. En lag - som jag inte har någon aning om varför den skaffades- som inte efterföljs eftersom den stora massan inte har någon anledning att följa den. Jag tror på att ändra folket före lagar. Och då behövs lirkning. små förändringar som får människan att tänka, samtidigt som djurens situation förbättras - om än så lite. Människor är envisa och det går inte bara säga åt dem att bry sig om djuren, då blir det motvals.
#4 på vilket sätt utmärker sig V och F! ? Mp har väl också rätt så liknande punkter som de två?
Jag har inte kommit till någon slutsats om vad det ska vara för blankett för mig. Har någon annan luckrat mer i vilket parti som har flest "djurskydds" frågor?
djurens rätts (tunna) sida om EU-valet
(?) Enhet kanske..
jag har inte lusläst deras program
men de verkar ..mjukare med människor, o då troligen i förlängningen med djuren (?)
penke