Ogräs
Tänkte bege mig ut och plocka lite ogräs. Kirskål främst, någon som vet vad man kan göra med det? Funderade på brännässlor och maskrosblad eventuellt.
Söker "ogräsrecept" - det ända jag kan komma på är nässelsoppa, men skulle vara kul att få lite tips.
_No way! Yes way!
Kirskål och små maskrosblad är ju goda i sallad. Annars kan man använda kirskål som spenat, exempelvis i såser eller röror.
Maskrosblad har jag bara använt till sallad. De är lite beska, men de är ändå goda. Jag använder också maskrosrot till te. Men jag har själv inte grävt upp rötterna, utan jag köper torkad maskrosrot.
Men man kan ju också torka rötterna själv om man vill. De ger ett lite söt/beskt te, påminner lite om kaffe. Jag tycker det är jättegott. En del använder rostad maskrosrot, men jag föredrar den bara torkad.
Nässlor har jag också använt som spenat. Förvällda är de jättegoda i pastasåser och röror.
Jag har tyvärr inte direkt några recept annars, men väntar med spänning på att någon annan här inne har lite mer tips🙂
Jag använder nästan bara vilt grönt på sommaren känns det som.
jag använder det oftast i pastasåser, grytor och soppor, men har även använt det i paj, piroger, sushi, i sallader och lite annat smått och gott.
Jag har bland annat skrivit ett recept i den här artikeln.
Annars är mjölkfrittmargarin fräst "ogräs" supergott
Man rensar och sköljer ogräset. Sen tar man och smälter mjölkfrit margarin i en stekpanna el dyl, det ska vara mycket matfett. Man försöker få bort så mkt vätska som möjligtur ogräset och slänger det i den heta stekpannan.
Rör om hela tiden och tillsätt ev mer matfett.
Stek tills det är krispigt och krydda med salt, itpeppar och ev muskotnöt.
Funkar även med maskrosblommor el förvällda (urvridna) nässlor.
edit: man kan också fräsa grönkål också (gott vid jul)
l'm back
If Not You, Who? If Not Now, When?