Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt
Läst 4786 ggr
zorro2
0

dokumentären earthlings

undrar om nån sett filmen/dokumentären earthlings. forsökte se den men det blev for jobbigt, tårarna bare kom.

varför er vi mennesker så grymme, just nu känns det håplöst, djurforsöken, slakterierna, pälsindustrien også alle dessa hemlösa hundene og kattene som avlivas på et brutalt sett pga at det saknas plats på s.k shelter.

hur skal man få stopp på uppfödning…………forlåt jeg vet just nu ser jeg inget hopp.

Endezeichen
0

Jag har sett Earthlings. Det går att se igenom den om man pausar och lämnar rummet, tar rast så att säga, när det blir för jobbigt. När det kommer till uppfödning: Har själv hunduppfödning. Och om det är någon tröst så går det inte till sådär som på dokumentären i början. Han i filmen pratar om en annan form av uppfödning. Men det är dock sant att alla kan vara en uppfödare.

zorro2
0

men varför fins det så många oppfödare, det er vel ingen vinstgivanda direkt eller? klart om man ikke ger dem bra mat og selger det til olika företag og djuraffärer så det kanskje det blir vinstgivande.

oh, tycker så synd om djuren elsker dem verkligen og börjar tappa respekten og fortroende för mänskligheten.

Fridaosx
3

Jag har inte sett den. Tittade ca 15 minuter men sedan var det nog för mig. Jag vet vad som händer i industrier. Jag avstår från att vara en del av det, därför tycker jag inte att jag är skyldig att se den (vilket jag annars tycker att alla som äter animalier ska). 

Det jag såg gjorde också att jag kände som du, zorro2.. Men sedan får man ändå glädjas åt de som faktiskt är emot det vi såg i dokumentären. Du och jag och alla andra veganer och vegetarianer. Tänk vad veganism växer ändå! fler och fler inser att det utnyttjandet av andra djur som pågår i dag inte är acceptabelt! Man måste glädjas åt de framsteg människan faktiskt gör, trotts att det går illa till på många ställen. Människor är ofta onda, men det finns så många som är goda och motarbetar det onda.

Många kanske får energi av att se dokumentären: blir aktiva i någon lokal djurrättsorganisation eller bara försöker uppmuntra sina vänner och bekanta att göra skillnad! Eller att fler ska se dokumentären, speciellt icke-vagetarianer!

You haven't lived until you've found something worth dying for

fuzzie
1

Usch, jag såg den och jag vet inte hur många gånger jag satt och grät för fulla muggar… 😭 

Jag hoppas verkligen att cirkusarna i Sverige inte har "bull hooks"! Jag vet ju att Cirkus Scott slutat med exotiska djur, men man vet ju inte hur Maximum gör. 

Jag håller verkligen med om det som berättarrösten säger i filmen, att de flesta som äter kött inte vill höra hur djurhållningen och slakten för livsmedelsdjuren går till egentligen. Utan de säger bara att de tappar aptiten och att man inte ska säga något mer, ändå fortsätter de att äta kött trots att de hunnit höra en hel del om djurhållningen innan de säger ifrån… (dock är inte alla bönder hemska, jag syftar mest på massproduktionen) 

När det kom till koscher slakten och att bränna den levande grisen, (sorry att jag skriver rakt ut…), så kunde jag inte fortsätta kolla! Jag tog pauser på säkert 30 min och bara storgrät och pappa undrade vad som hände och jag skulle försöka berätta. Dock är han väldigt förstående och vet ju om att jag både är blödig och bryr mig om alla djur och att alla har samma rätt att leva. 🙂 

Sorry om det blev förvirrande och lite OT men som sagt blev jag väldigt väldigt upprörd över att se detta. 😢

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

zorro2
0

jeg klarade inte av det även med pauser, alltså bildene etser seg fast i huvudet. tenker fortfarande på den skadade hunden som levande slängs i sopbilen………hur kan man gjöra så, hur kan man vara så hjärtlös.

nu er jeg inte med i nån djurrätts organisasjon eller så men skänker lite penger er bl.a tiger fadder på wwf. samt lite penger går även til hemlöse katterna her.

grumpy19
3

Jag försökte se den för några år sedan, och efter 15 minuter så klarade jag inte mer. Jag bestämde mig då för att bli Vegetarian, det var inget annat. Men vegan… ja.. det skulle jag ju bli senare, tänkte jag. Det var ju så svårt, så krångligt, så mycket att utesluta som Vegan. Ingen mer ost, inget smör, ingen glass. Allt jag åt och drack bestod av animalier. Men sedan efter två veckor, efter att jag hade läst om animalieindustrin och framförallt om speciesism, blev jag Vegan. Det bästa valet jag gjort, och lite kul är det att min kost är tusen gånger mer varierad nu än vad den var när jag inte var Vegan. Det finns så mycket att upptäcka kan jag lova. :) 
Dock, för bara några månader sedan, så såg jag hela dokumentären. Det var lättare att se den som Vegan, dels för att jag inte alls blev förvånad över innehållet och dels för att jag visste att jag inte bidrog till något av det jag fick se. Som icke-vegan blev jag ju oerhört omskakad och chockad av det jag fick se. Och jag var inte "blödig". Man behöver inte vara blödig för att bry sig om vad som händer andra. Om man däremot ser Earthlings utan att ändra på sig efteråt så är man inget annat än riktigt avtrubbad.

Medarbetare på vegan ifokus.

zorro2
0

jeg har varit Vegetarian mange år, men nu vil jeg bli Vegan. lite svårt har merkt at det er då mkt som jeg ätit og som jeg tycker om innehåller melk, bl.a ost som jeg elsker også glass. Nå har jeg trappet ner lite på osten, og glass også. Så her en resept på ost og det skal pröve lage. glass kan man jo også lage selv. 

om jeg nå bare hittar reseptet på osten igjen. har värt svårt å finne agar agar gel. men sen vet jeg en som hadde testet med vegogel…men kommer inte ihåg hur det funkade då. nån som vet hvilken tråd det var?

Endezeichen
0

#7 Det finns vegansk glass i frysdisken! Oatly, R-ice, Tofuline och de allra flesta sorbeter är veganska. Dock kan du behöva kolla så att sorbeterna är gelatinfria (vissa märken har tydligen i gelatin, Sias sorbeter är veganska.). Sedan kan du äta många sorters isglass. Det finns sojaost på specialbutiker och i vissa mataffärer. Man kan ta och beställa hem och testa olika varianter. Sedan kan man göra egen ost av nötter, soja, havre… #2 Det är sant att det blir en del utgifter på hundarna. De ska ha mat, utrymme, vatten, tuggben, försäkring, omvårdnad, höftledsröntgen när de blivit gamla nog, de ska ögonlysas, chippas, vaccineras, registreras, tikarna ska vila mellan valpningarna och får inte paras för tätt enligt lag (därmed blir det inga massvinster varje sekund och inga valpfabriker) och man måste ha en budget om någonting händer. Men det blir en del pengar när valparna väl säljs. 11.000-12.000 (kommer inte ihåg vad mina föräldrar tar) per valp. Vi säljer inte till företag såsom djuraffärer (finns det ens valpar att tillgå på svenska djuraffärer längre?). Så blanda inte ihop uppfödare med puppy mills och shelters. Sedan om alla uppfödare är seriösa är en annan fråga. Som sagt: alla kan vara en uppfödare. #5 Förstår att det är svårt. För mig brast det när hunden de utförde Euthanasi på i början föll ihop, och de där indiska korna de plågade så. Tänker också på hunden som inte klarade att gå hela vägen framför sopbilen och blev inslängd. Men det viktigaste är väl inte att du sett hela, utan att du förstår och gör ditt bästa för att hjälpa djur.

jasmin357
4

jag såg igenom hela utan pauser,grina hela natten och nästa morgon var jag Vegan. jag var köttis när jag såg den  och detta var för 3 månader sen. bästa valet jag någonsin gjort i hela mitt liv! rekommenderar alla att se den,kanske inte redan veganer men köttisar o vegetraianer!