Vegan iFokus

Vegan

Etikettfrukterian
Läst 21581 ggr
[Linsenhejhej]
0

Frukterian - kostnader?

Jag har bestämt mig för att bli frukterian och undrar nu hur mycket det kostar med mat i månaden. 🙂

Jag får bara mitt studiebidrag och hälften går till min hund och min katt. Jag vet inte hur jag ska övertyga mina föräldrar om att jag ska bli frukterian, men visst har jag rätt att få pengar till den maten jag väljer att äta om jag fortfarande studerar och bor hemma?

MeBad
4

Tänk på tandborstningen, som frukterian. Inte borsta tänderna efter en apelsin., Fruktsyran gör tändernas emalj mjuk. Själv älskar jag citrus.

aneri
6

Jag tar för givet att du bara kommer att äta ekologiskt odlad frukt, vilket är dyrt och framför allt svårt att få tag på. Jag hoppas att du har stor kunskap om hur du bör äta, så att du inte blir sjuk. Kontakta fruktarianer för hjälp.

Lycka till.🙂

[Trevor_S]
2

Frukterian kan bli dyrt om man köper i affär och inte odlar då det är så mycket man ska äta. De jag varit i kontakt med i Sverige som äter med köpt mat ligger på 4-6'000 kr i månaden för att få i sig allt.

Kan rekommendera att du först kör på rawfood från början. Frukterian är lite extremt (i min syn)

[Linsenhejhej]
0

Tack för era svar! 🙂

[Starman]
7

Jag rekommenderar dig att inte bli frukterian, det är en helt vansinnig och direkt hälsofarlig livsstil. Gör det inte, bara.

[Trevor_S]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5. Det finns många myter kring det, men tror inte att alla fungerar på samma kost. Träffade på en frukterian som varit det i över 70 år. Det finns även en bra dokumentär här nedan.

[Starman]
7

Att ge sina barn enbart frukt är vanvett, det har dött flertalet barn för att föräldrarna gjort detta. Dårskap, rent ut sagt.

Det är mycket lätt att lida brist på näringsämnen om man äter bara frukt. Skulle verkligen rekommendera TS att inte börja med denna vanvettiga diet och tycker också att du som Sajtvärd bör avråda detta.

veggie4every1
6

#7 Det är Kelfwing som är Sajtvärd nu för tiden😉

Jag är också riktigt tveksam till det här.

TS är ung, har inte mycket pengar, det verkar inte finnas kunskap eller erfarenhet ännu, verkar inte ha stöttning av familj (rätta mig om jag har fel TS, men jag får den uppfattningen)

TS: Varför vill du just bli frukterian? Säger inte att det nödvändigtvis måste vara ett dåligt val senare i livet, men jag är riktigt tveksam att det är ett bra val i nuläget.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Linsenhejhej]
2

Jag vill bli frukterian därför att jag tror att det är den kosten vi människor är skapade för att äta och jag tror det är hälsosamt.🙂

Jag kommer få pengar varje månad av mina föräldrar så att jag kan köpa den maten jag vill äta. De sade att jag fick bestämma så länge jag inte "tyner bort".

Jag kommer testa att vara frukterian en stund. Visar det sig att jag blir sjuk eller undernärd och sådant, på grund av den här kosten, slutar jag nog. Kan inte så jättemycket om frukterianismen än men jag ska lära mig. 🙂

[Linsenhejhej]
2

Och för att jag älskar djur och inte vill äta mjölk- och äggprodukter och inte heller onaturliga tillsatser och tillagad mat. Skulle bli vanlig Vegan men jag vill satsa på frukterianismen i stället.🙂 (Jag är Lakto-ovo-vegetarian nu)

[Starman]
3

Vi människor är inte skapade över huvud taget.

Anledningen till att vi började tillaga mat är för att det gjorde oss mer livskraftiga, då vi blev av med många av de patogener som orsakar sjukdom, vid upphettning av föda. Vi upptäckte helt enkelt att vi blev sjuka i mindre utsträckning om vi åt upphettad mat.

aneri
1

Vad är det som får dig att  tro att människan är skapad för att äta bara frukt? Har du läst någonstans att någon har kommit fram tilldet?

Om man bor t ex  Kalifornien så kanske det fungerar men jag har svårt att tro att vi i vårt nordiska klimat  med enbart våra frukter kan få den näring vi behöver.

Men om du nu har bestämt dig och vill pröva så hoppas jag att du har koll på hur du reagerar och att du kn fungera i samhället och vara lycklig.

Din föräldrar är nog rdda om dig så det är nog ingen fara då.

Lycka till . <3

[Linsenhejhej]
0

Okej.

Jag har läst det, ja. 🙂 

Tack!

veggie4every1
8

#13 Jag är förstås positiv till att du inte vill äta mjölk och äggprodukter.

Underbart att du älskar djuren och har förstått lidandet som ligger bakom dessa produkter.

Men har du tänkt på att om du utvecklar näringsbrist, blir sjuk och undernärd så gör du både dig själv och djuren en otjänst.

En sjuk och undernärd frukterian/vegan visar utåt att kosten är undermålig och det kommer att få icke-veganer i din omgivning att tveka till att bli veganer. Felaktigt givetvis, men många människor reagerar så. Särskilt när de väldigt gärna vill tro att vegankost är undermålig så de kan rättfärdiga sitt animalieätande med att det är nödvändigt för hälsan. Det är därför Lierre Keiths bok Vegomyten blev poppis bland icke-veganer.

Så om du bryr dig om djuren så låter du inte dig själv bli sjuk eller undernärd. Har du nu bestämt dig för detta är det ju inget jag kan göra åt det, mer än också önska dig lycka till.

Men vänta inte tills du blivit sjuk eller undernärd med att lägga om kosten. Utan var lyhörd på vad kroppen säger. Var noga med att du inte rasar i vikt och håll uppe energinivåerna. Det kommer att bli stora mängder frukt som du behöver äta.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Starman]
4

veggie4every1 kom med jättebra argument tycker jag. 🙂👍

[Linsenhejhej]
0

Håller med om att det var bra skrivet! 🙂

Men när man ser och hör att frukterianer mår så bra så undrar man ju hur det kommer sig att de klarar av det. 🤔 Då tänker jag, varför skulle inte jag klara av det då?

aneri
2

Mycket bra skrivet av veggie4every1. Ta det till dig. 🙂

Vilka frukterianer syftar du på? Det är lätt att bli inspirerad av de som kan berätta upplyftande om hur de har lyckats. Det finns ett fåtal som kan lyckas men de berättar inte om det som går fel. Många har t ex tappat sina tänder. Och det är bara människor med en speciell kroppskonstitution som klarar av det.

Men visst klarar du det om du absolut vill, men tänk på konsekvenserna. Är det värt att göra något extremt bara för att ett fåtal frukterianer tycks trivas och må bra? Veganer och råkostare mår ju också bra, faktiskt bättre och de utsätter sig inte för risker, tappar ante tänder och kan leva ett socialt lyckligt liv utan oro.

Men om du vill testa så föreslår jag att du gör det på sommaren då du kan få tag på varierade frukter och gärna vara i ett land där du kan hitta ekologiska obesprutade frukter. ❤️

mogfarm
0

Menar du att du enbart tänker leva på frukt? Det är en som skrivit här nyligen som kallar sig fruktarian och i den kosten hon följer ingår även en viss mängd grönsaker, nötter och frön. Jag tror att det är mycket bättre i så fall än att enbart äta frukt.

[Trevor_S]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7. Är inte Sajtvärd här längre. Har dock inte rekommenderat "vanvettiga diet" frukterian, däremot skrev jag om en jag träffade som varit det i nästan hela sitt liv. Rekommenderade dock rawfood då jag själv ätit det under perioder, man plockar ju inte bort något utan äter allt i sin råa form istället för att tillaga, man behåller ju mer näring att äta rå än kokt hoppas jag du håller med om, då värmen dödar bland annat vitaminer. Man böra alltid prata med en läkare när man ger sig på ett kostval. Tittade du på dokumentären? 😉

Här är en av de populäraste rawfoodsidan med massor av recept: Rawfoodrecept, du kan även titta på denna tjej som ätit rawfood i flera år, ingen näringsbrist där, dock bör man läsa på lite då många missuppfattar och plockar bort som jag stött på veganer som plockar bort allt och äter endast pasta och ketchup vilket gjort många sjuka efter en tid, men det är inte veganism att utesluta allt, utan att tillsätta.

RawfoodKristina, berättar om rawfood

Sedan finns det många som tar upp Steve Jobs som var frukterian i många år som exempel, att det inte är så hälsosamt då man får cancer, men å andra sidan tog man inte upp hans depressioner, mediciner och att han åt kött sista delen av sitt liv. 

Nu har jag inte läst alla inlägg, men detta är

[Linsenhejhej]
1

Jag tänker äta de frukter vi ofta kallar grönsaker, som tomat, gurka, paprika m.m. Nötter är också frukter. Och frön ska jag äta. 🙂

Tack för alla era svar! 🙂

[Trevor_S]
1

#20. Då är det ju rawfood du pratar om, ta en titt på den bloggen jag tipsade om, har lagat mycket därifrån, finns även lite recept här på sidan också. 😉

Glöm inte att läsa på innan du ger dig in på det så du har koll på allt. Även rådfråga en dietist eller liknande är bra att göra innan.

[Linsenhejhej]
0

#21: Fast rawfood, då äter man väl grönsaker, rotfrukter och säd också? Det vill jag inte äta. Jag vill inte äta mat där man har skadat växten. 🙂 Men tack för tipsen, ska läsa på bloggen du tipsade om.

Nodularia
2

jag äter för 500kr i månaden. färsk Ekologisk frukt och grönsaker, ibland nötter och frön.

Allt handlar om att du behöver lära känna din egna kropp.

känn efter hur du mår, rör på dig. tänk positivt och lek!

Jag är aktiv hela dagarna, sitter sällan, mediterar konstant och äter gott!

Ta dig tid att lyssna på kroppen, den talar till dig genom känslor. I vårat samhälle har vi blivit uppfostrade att förtrycka våra känslor och fokusera på våra tankar.

Vi har dessa fantastiska kroppar som, om vi bara lyssnar på hur dem mår och inte tänker så mycket som vi gör så sköter kroppen resten.

Lek och ha kul! : D

[Linsenhejhej]
0

#23: Tack för ditt svar! 🙂

tlover
1

Nu är jag inte så haj på det där med frukterian (så jag kan inte hjälpa med näringsläran osv) men jag kan tipsa om det ekonomiska.

Varje år finns det ju massor av bär i Sveriges skogar som man kan plocka gratis, på så sätt kan du få mer "bang for your buck".

Bär är också väldigt nyttiga och goda 🙂

Det enda jag kan tipsa om annars är att läsa på om näringsläran, man kan ju om man är osäker på att man får i sig nog av div olika näringsämnen föra matdagbok. Det finns massa såna på nätet tex www.dumbbell.se Jag för själv matdagbok då och då för att se till så att jag får i mig nog.

l'm back

bodybylinda
1

Hej!

Jag hoppas att det har gått bra för dig med frukterianismen!

Jag kommer själv att bli frukterian och håller på att läsa på för fullt, jag rekommenderar boken 80-10-10 av Doug Graham, den fokuserar på hur man äter för att uppnå maximal hälsa(raw food, frukter, grönsaker). Jag är helt övertygad om att det är en otroligt hälsosam diet(tvärtom vad många tror) och det enda problemet jag kan se är att ha råd med all frukt ;)

Har även kollat igenom en del youtube-kanaler(på engelska) och rekommenderar "Freeleethebananagirl" och "happyhealthyvegans"

De slår hål på alla myter och fördomar som finns kring en diet baserad på frukt och grönsaker och kommer med många tips! Det tips som verkar återkomma mest är att man måste se till att få i sig tillräckligt med kalorier(jag bara satt och gapade första gången jag såg dem svänga ihop en smoothie på 10 bananer, lite dadlar och kokosvatten). 

Kram :)

Namiko
0

Jag åt efter 80-10-10 under några månader och det är dyrt, då åt jag inte ens ekologiskt för då hade jag inte kunnat äta mig mätt. För mig gick det ungefär 700:- i veckan på mat (åt runt 3000 kcal/dag), men det är värt det då man mår otroligt bra på den kosten. Min energi tog aldrig slut, jag kände mig lycklig konstant och jag sov bättre än någonsin.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Quethrok
0

#24 linsenhejhej 

Jag rekommenderar dig att kolla upp Freelee the Banana Girl på Youtube.
Inspirerande Raw food Vegan (äter nästan bara frukt). Djurvän och bara så underbar!!!

Scientia est potentia!

moriarty
1

#28 och #26 

Jag tror inte det är så smart att TS kollar upp FreeLee då hon sysslar med fatshaming i väldigt hög grad. 

FreeLee har många informativa videos också samt videos med recept men jag anser att det inte är ok med personangrepp och att skapa hela videos där man pratar om hur människor blivit eller är feta pga att de inte följer den kosthållning hon har. Andra människors kroppar rör inte henne eller någon annan.