övergå till vegan
hej!
hur gjorde ni när ni valde att övergå till vegansk kost? Gjorde ni det över en natt eller uteslöt ni mer och mer?
Jag vill gärna jobba mot en vegansk kost men vet inte hur jag ska börja eller tänka. Bor nämligen fortfarande hemma, men har ändå stor makt över vad jag äter och inte äter.
Idag äter jag väldigt mycket vegeterianskt och försöker äta så mycket som det går veganskt, men jag är inte så påläst när det kommer till vegansk mat.
Känner att jag inte vill bidra till lidande i världen, men å andra sidan vill jag inte heller bidra till ökad miljöförstöring (tänker främställning av Quorn, långa transporter för tofu, soya osv…). Hur ska man resonera kring sånt?
Rörigt inlägg, men det motsvarar nog ganska bra mina tankar kring det här. Vad är era bästa tips till en som överväger veganism?
Kolla in sidor och videor på Youtube om raw-food… Jag äter inte bara raw-food, men det är basen. Frukost: frukt, lunch: frukt och/eller sallad, middag, lagad mat, eller frukt ibland. Undviker processad mat inklusive gluten. Så om du tänker: frukt, grönsaker och kolhydrater som potatis (grönsak, jag vet), ris, quorn och liknande; så lite processad mat som möjligt, så behöver du inte tänka fejk-mat som soja och liknande : )
#1 Men quorn är ju lika fejkat som soja och tofu mat juh!
Är ju inte ens veganskt dessutom!
Jag tror att det enda sättet att göra det bra på är att övergå bit för bit, lite i taget allt eftersom man lär sig och läser på osv.
Att ställa om hela sin matkultur är inte gjort bara över en natt om man ska få i sig allt som man behöver och ska må bra i längden.
Om man dessutom är ugn och rent ut av växer eller att hjärnan fortfarande utvecklas, då är det ännu viktigare att man ser till att få i sig alla ämnen man behöver. Därför är det viktigt att hitta bra veganalternativ först för att få i sig den näring man behöver innan man börjar utesluta saker i kosten.
Ska man "ta bort" något så måste man först ha något nutritionsmässigt likvärdigt att ersätta det med först!
Det är en ganska bra utgångspunkt att ha och det finns många bra saker för de allra flesta behoven man har.
Det som kan vara klurigt i slutänden är vissa b-vitaminer, sådana man nästan bara hittar i kött, ägg och mjölkprodukter och som är svåra att få i sig tillräckligt mycket utav bara ifrån växter i längden.
Man vill ju att ens nya livsstil skall vara hållbar i längden på alla vis! Jag gillar att du även tänker på miljöaspekten med processade saker och långa transporter. Men i vissa fall får man överväga vilket som är viktigast, och vad som är "minst illa" i ett större perspektiv och kanske prioritera efter vad man själv känner känns mest rätt.
För tyvärr är det inte helt enkelt att bara välja bort allt som har med djurvärden att göra sådär bara i en handvändning. Men man lär sig mer och mer med tiden och växer in i det om man känner att det är viktigt och dessutom är intresserad av mat. :)
Lycka till! 🌺
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#2 Jag skrev fel! Jag menade quinoa 😭
Jag blev Vegetarian över en natt. Vegan klurades det lite först med, men när jag väl gick över uteslöt jag allt på en gång. Det vore jättebra för dig om du kunde läsa på näringsläran lite, särskilt de som speciellt inriktar sig på vegetarisk och vegansk kost. En Vegan äter vanligen bönor, linser, frön, nötter, gryn och säd, gröna bladgrönsaker, frukt, grönsaker, rotfrukter och groddar. Vissa utesluter dock någon grupp (tänk dock på att inte utesluta för mycket). I dessa grupper finns massor av livsmedel, så håll dig inte endast till det du känner till. Våga utforska. Proteinkällor: Nötter (bör dock inte ätas för mycket av och inte ersätta proteinet helt, då de är mycket energirika), frön (samma som med nötter), bönor (finns massor av sorter), quinoa. Fettkällor: vegetabiliska oljor, avokado, frön, nötter, vegetabiliskt grädde (finns i laktosfria hyllan i affären med fetthalt från cirka 7% till 15%) Kolhydrater: Inga problem. Vegansk kost är ofta högkolhydratskost, men finns ju traditionella kolhydrater: ris, potatis, pasta, couscous, bulgur, quinoa, gryn… Kalcium: Det är en myt att kalcium endast finns i komjölk. Finns mycket i oskalade sesamfrön (som man kan göra sesammjölk av), quinoa, gröna grönsaker. Sedan finns det ju kalcium (vet dock inte mängd) i bönor, osv. Om man känner sig orolig över kalcium finns berikad veganmjölk i affären i sorterna mandel, ris, ris-och kokosnöt, soja, havre, hasselnötter, blandade nötter. Dessa finns ofta på laktosfria avdelningen. Järn: Linser, gröna bladgrönsaker, vissa nötter, osv. För att förbättra järnupptaget kan man se till att äta något c-vitaminrikt vid matintag eller kort efteråt. Då tas det in bättre. Tillskott som du måste ta: Vitamin B12. Jätteviktigt för nervsystemet bland annat. Veganska sorter är Behepan och Betolvidon. Finns receptfritt på hälsokosten. Sedan finns det en del andra vitaminer och mineralämnen. Så läs näringsläran, och ät mångsidig vegankost så är det inte särskilt svårt. Alla veganer är inte renlevare. Vissa äter exempelvis vit pasta och bröd, vissa äter det inte. Vissa äter Oreos, Delicatobollar, Mariekex, lättsaltade chips, veganskt godis, Oatly havreglass/R-ice risglass/Tofuline sojaglass/gelatinfria sorbeter/isglass utan färgämnen från djur, sojapudding i smakerna choklad, mörk choklad eller vanilj, smaksatta mjölkersättningsdrycker, mjölkersättningsdrycker med hög sockerhalt (ja, dessa jag nämnde upp är veganska), vissa undviker socker och raffinerade eller fabriksgjorda färdiga rätter. Köper du halvfabrikat eller helfabrikat såsom tofu, sojamjölk så är mitt tips att kolla varifrån det kommer. Det står ofta på förpackningen var det har odlats, hur mycket det har bidragit till. Annars får man ta kontakt med företaget som säljer varan och fråga, eller kolla deras hemsida. Är du miljömedveten och inte vill bidra till lidande bör du även undvika palmolja (och många produkter där det står: vegetabiliskt fett/olja, utan att nämna varifrån det kommer. Om du absolut vill ha produkten kan du kontakta företaget och fråga), men det är ditt eget val givetvis :). I början när jag blev Vegetarian (innan jag blev vegan) levde jag på tomatsås och pasta och spenat (som jag blev förälskad i). Var inte optimalt alls. Jag fick lära mig att tänka om. Och som #2 säger: För varje sak du utesluter (som är en stor näringskälla, dvs inte godis, glass osv) måste du lägga till en eller flera saker som ersätter det näringsmässigt.
#1 #2 Att Soja och Tofu är fejk mat visste jag inte. Eller att Quorn inte räknas som veganskt, är det inte typ superprocessade svampar?
#2 Att inte utesluta något innan man har något att ersätta det med låter logiskt, det ska jag tänka på (:
Miljö är viktigt för mina föräldrar och har därför växt upp med att tänka på miljön i allt jag gör. Tex så återvinner vi ALLT på något sätt, köper endast säsongs frukt och grönt och försöker köpa ekologiskt i största möjliga mån. Fast jag har hört att eko inte alltid är så bra för miljön då det ger mindre avkastning (alltså kräver mer än vad det ger typ…?) 🤔
#4 Tack för dina tips inom de olika matgrupperna, ska absolut använda dina tips. #2 nämnde att B12 nästan bara kan finnas i animaliska produkter, går det alltså att få i sig det genom mat eller är det helt omöjligt? Jag vill helst inte ta tillskott, de är jätteprocessade och känns lite läskiga :s
Palmolja håller jag koll på och läst mycket om, däremot har jag också läst om alternativen och de är inte alltid ultimata 😭 Jag har precis sett massa dokumentärer och läst många texter som verkligen har öppnat mina ögon när det kommer till maten vi äter. Måste hitta en balans som jag känner mig okej med, men det är inte det enklaste. Känns som varje val jag gör på något sätt skadar något eller någon…
#5 Det finns livsmedel som har påståtts ge B12. Men dessa har också i vissa studier påståtts ge inaktivt B12 - dvs. B12 som kroppen inte kan använda.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att ta tillskott av ämnet. Vissa produkter är berikade med B12. Eventuellt skulle man kunna ta dessa i viss mängd flera gånger dagligen, jag vet inte, det har pratats lite grann om det här: http://vegan.nu/viewtopic.php?p=36574
Men frågan är om det känns mer bra?
B12-brist är ju som sagt inte den snällaste bristen man kan få.
Angående Quorn så är det sant att det är en sorts svamp. Anledningen till att Quorn ej är veganskt är för att det innehåller äggvita och i vissa fall mjölk.
Vet du föresten om du kommer få mat i skolan? För får du inte mat där kan det eventuellt bli frågan om att äta extra hemma eller ta med sig egen mat för att få i sig allt.
Man kan inte bli helt lidandefri om man köper sina produkter av företag och affärer. Men man kan göra det man känner att man kan.
#6 Länken du länkade är jag av någon anledning inte tillåten att se? :/
Skolans mat har jag inte aktivt ätit på över ett år. Jag gillar den inte och eftersom jag också har varit mycket sjuk har jag behövt hålla koll på alla måltider, dvs laga dem själv eller någon som är medveten om det jag behöver. Så att ta med sig egen mat alt. äta extra hemma är inte något som kommer vara ett problem (:
Precis, lite så jag försöker resonera med mig själv. Men det känns väldigt hopplöst till och från. Jag har varit väldigt "blind" i flera år (liksom inte tagit reda på/vetat vad som händer) och att få hela min syn på världen och mat omställt på så kort tid är väldigt omtumlande och jag känner att jag inte har någon balans alls. Det finns så mycket hemskt och så mycket som äcklar mig och jag vill inte på något sätt vara en anledning att fortsätta producera och utnyttja på det sätt man gör idag. Det är svårt när ens fotfäste helt är borta och man måste hitta något nytt att stå på och jag vet inte riktigt var eller hur jag står än :/
Ta en sak åt gången vännen så blir det lite lättare!
Tex kan m an börja med att vänja dig vid att använda vissa veganlivsmedel först innan du börjar "ta bort" så mycket annat.
Vissa saker kan man ibland behöva lite tid att vänja sig vid innan man tycker att det är så gott. Förs när man är van blir det lättare att börja byta motsvarande mat.
Tex… börja med att dricka havremjölk istället för vanlig möjlk. Du måste inte byta ut allt som innehåller mjölk direkt. Säg tillexempel att du gillar flingor och mjölk på morgonen, byt ut mjölken då mot havremjölk.
Lär dig hitta, äta och tycka om en massa bra veganmat innan du börjar ta bort all annan mat. Vänj dig vid att äta mycket linser, bönor, qinoa, frön, nötter, bär, svamp osv osv…. så småningom kommer du vara van vid saker som är bra ersättning till kött och köttprodukter plus att du lärt dig äta nya nyttiga saker som är bra även för alla att äta även om man inte är Vegan. :)
Sedan finns det ju en massa mat som är både vegetarisk och vegansk utan att man tänker på det i vanliga fall. Ärtsoppa till exempel. Hur gott som helst tycker jag! Börja ät det en gång i veckan tex för det är även nyttigt!..Det finns ju en anledning till att det finns en urgammal svensk tradition att äta ärtsoppa en gång i veckan (torsdagar förr). Den anledningen är inte bara för att det var billigt, utan för att det var nyttig och bra mat att äta så ofta som varje vecka också! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ts: Grattis till uppvaknandet och beslutet att bli vegan👍
Du är inte ensam om känslan av att ha varit blind, man hör det ofta. Jag känner det som att jag har sovit mig igenom större delen av mitt liv. Man ska alltid minnas att det är bara vad man gör nu och i framtiden som man kan påverka. Man ska också vara tacksam att man ser och är vaken nu.
Vad man gjort kan man inte göra ogjort och så länge man från och med nu blir Vegan så kan man ge tillbaka så mycket till djuren. Du är från och med den dagen du blir Vegan på allvar väldigt betydelsefull och viktig för djuren.
Citerar Gary L. Francione:"Veganism handlar inte om att ge upp eller gå miste om någonting. Det handlar om att vinna det lugn du får inombords när du tar dig till ickevåld och vägrar vara delaktig i att utnyttja de som är mest sårbara."
Det är inte svårt att äta veganskt i vårt samhälle och med tillgång till internet har du all information du behöver. Läs igenom länken nedan till att börja med, det finns väldigt mycket bra info där.
Det är ingen uppoffring att vara Vegan, det är en glädje🙂
Måste rätta en sak i #4 "Veganska sorter är Betolvidon och Behepan. Finns receptfritt på hälsokosten". Menade förstås apoteket, inte hälsokosten.
Spår av ägg förekommer ibland i pasta, om man bryr sig om "spår av".
Men jag skulle vilja påstå att de flesta pastasorter i vanliga matbutiken är veganska. Både med och utan spår av ägg. Här är det olika var veganer drar gränsen.
Jag äter spår av.
Sedan finns det nog säkert pasta som inte är vegansk också, så ska man köpa någon sort man inte är van vid så är det bäst att läsa på innehållsförteckningen.
okej tack (:
övergick under en natt,se earthlings :)
If Not You, Who? If Not Now, When?