Bli vegan HJÄLP!
Hej! Jag är fjorton år och blev pescetarian (en Lakto-ovo-vegetarian som också äter fisk) för drygt ett år sen, och redan då visste jag att bli Vegan egentligen är det enda rätta men p.g.a mina föräldrar var jag tvungen att äta fisk, mjölk och ägg. Nu vill jag verkligen bli Vegan och jag känner att det inte går att äta något från djur längre. Det känns inte okej och det bara växer i munnen när jag äter det. Har ni några tips på hur jag ska framföra det till mina föräldrar?
Veganismen handlar om mer än bara kosten, det är en livsstil. Att inte äta några animalier alls gör en inte automatiskt till Vegan, utan det är helt enkelt "helvegetarian".
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag tror att det viktigaste för vilken förälder som helst är att barnen får i sig den näring de behöver. Så jag skulle börja med att förklara för sina föräldrar hur du ska ersätta den mat du inte vill äta.
Oj, det är verkligen svårt! Har varit i samma situation. Jag tror att det enda du verkligen kan göra för att få dem att vekna är att totalvägra all mat som innehåller animalier. Tvål, tandkräm, kläder och andra saker kan vara svårt att sluta med i den situationen, men maten kan du i alla fall vägra. De kommer ge med sig bara för att slippa bråka, det viktiga är att du står på dig. Efter deras förnekelse-fas kommer de kanske börja anstränga sig eftersom de bryr dig om att du får i dig allt du behöver. Då kan du ju hjälpa dem genom att hitta fakta på internet (här på iFokus är jättebra för frågor!)
Små enkla tips:
- Be dem lite försynt att få havremjölk när ni är och handlar (ursäkter: det är godare, det har längre hållbarhet, det går att dricka på typ skolutflykter eftersom det är gott och håller sig fräscht fast det är varmt)
- Fredagsmys? Välj veganska chips! Exempelvis grill, vitlök, dill eller lättsaltade är veganska. Mycket godis är veganskt, testa märket "kung markatta".
- De kommer tjata om protein. Förklara att vegansk mat innehåller mycket protein. Om jag inte minns helt fel innehåller sojabönan dubbelt så mycket protein per viktenhet som rostbiff (som är det kött som innehåller mest protein). Dessutom äter medelsvensson idag lika mycket protein som elitidrottare behöver.
- Frågar de om B12 eller kalcium? De flesta veganska märkena på mejeriprodukter är berikade med det. Jag får den frågan ofta. Av alla.
- Det finns ett märke som heter Veggi kocken, som har en grön förpackning, i affärer ofta på samma hylla som snabbnudlar, go green och liknande. Det finns goda, lätta, snabba, billiga recept på baksidan av dem.
- Bjud paranteserna (föräldrarna :P ) på överraskningsmys! Köp jordgubbar och oatlys glass. Tala om dagen efter att det var vegansk glass. Gör likadant med typ middag och fika. Och allt annat.
Till slut kommer de vekna. De orkar inte stå emot dig hela tiden. Om du någonsin har problem med deras argument kan du alltid fråga här på iFokus så kommer du få svar. Annars finns där sjukt bra grupper på facebook (DÄVA - det är veganskt att)(veganer i Sverige) där folk är väldigt hjälpsamma.
Sen att få en helt veganskt livsstil kan ta tid, men du kommer dit. Jag tycker du är sjukt duktig som har bestämt dig, och jag önskar dig all lycka i världen. Kramar! <3
http://aekitsune.blogg.se