Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: miljöklimat
Läst 5238 ggr
Redheaded
1

Skinnjacka och fusk

Tänkte höra med er vad ni tycker och anser. Jag blev vegeterian vid 12 års ålder. Nu är jag 38. Jag blev i stort sett Vegan för 4-5 år sedan. MEN, jag har en skinnjacka jag ÄLSKAR och 2 par skor med skinn varav ett par är helsvenska träskor och dom andra har jag ingen aning. Jag sötar ibland med honung eftersom agave har en smak som inte funkar till allt anser jag. Sen ibland kanske en bit choklad slinker ner (inte ofta). Såklart jag oftast köper mjölkfri, men ibland finns helt enkelt inte det alternativet. Sen har jag inte så bra koll på saker som inte rör mat. Typ inredning och liknande, tyger, osv. Men jag handlar till stor del på second hand och loppisar. Jag lär mej även mer och mer och utesluter/byter ut, osv. Jag äter mycket raw food och gör till 75% mina egna hygienprodukter som lotion, ansiktstvätt, osv. (Utan animaliska produkter såklart) Nu till frågan: kan man kalla sej Vegan egentligen? Jag gör det för det underlättar när man tex beställer mat, när man pratar kost, osv. Ofta kallar jag mej för fuskvegan, men det leder till så många fler frågor och diskusioner Finns det grader av veganism precis som med vegetarianer? Inte något jag bryr mej MASSOR om, men jag är nyfiken. Skulle vara kul att höra era åsikter.

Fialialej
4

SJälvklart kan du kalla dig Vegan. Att du fortsätter använda skinjacklan och skorna är ur ett miljöperspektiv och etiskt perspektiv helt rätt enligt mig, då det vore fel att kasta sånt som redan är inhandlat.

Alla har såklart också rätt att ha sina "undantag". Jag äter tillexempel mammas gräddsås som det är köttbuljong i. Fullkomligt älskar den och det händer kanske två ggr om året och förövrigt håller jag mig till min "diet".

Man gör som man vill och så gott man kan. :)

"På natten är alla katter svarta"

Redheaded
2

Jag känner mej lite lättad över ditt svar faktiskt. :) att man inte är ensam som "operfekt". Det finns så många fördommar om veganer men jag har faktiskt aldrig träffat någon såkallad "millitant trädkramande vegan" även om mina egna vänner ibland kallar mej det för att retas lite. ;)

grumpy19
5

Tycker du inte att det känns konstigt att bära en jacka/använda skor som är gjorda av någons skinn? Hur kommer det sig att du ville ta steget och bli Vegan?

Eftersom du regelbundet äter honung samt då och då äter komjölkschoklad så är du inte Vegan, utan lacto-vegetarian. Går du längre perioder utan att äta mjölkchoklad men fortsätter konsumera honung och använda övriga djurprodukter, förmodar jag att du är Vegetarian. En Vegan, per definition, använder inte djurprodukter -- inte heller som kläder. 

Ska du beställa något på ex restaurang kan du lätt säga att du ska äta veganskt, eller beställa något veganskt, inte att du är Vegan. 

Du beskriver choklad som något nödvändigt när det inte är det. Finns inga mjölkfria alternativ, låt bli att köpa. Dock, jag vet nog ingen butik som inte har mjölkfria alternativ. Det finns ett ganska stort utbud av mörka, veganska choklader. Vill man ha ljusare, eller till och med vit, så kan man beställa det från ex Veganlife.se. 

Undvik att säga att du är "fuskvegan", man kan inte vara det. Då är man antingen Vegetarian eller blandkostare. Det finns inga grader av veganism.

Medarbetare på vegan ifokus.

Fialialej
1

#2 ja men precis. Jag vet heller ingen som inte gör undantag nån gång ibland. Man strävar efter att göra sitt bästa, men det ska ju inte bli som ett straff eller fängelse att göra nåt bra. Släpp på tyglarna lite, liksom….. Så länge man gör sitt bösta gör man mer än de flesta andra. :)

"På natten är alla katter svarta"

grumpy19
4

#4 Varför skulle man vilja göra icke-veganska val? Det ligger i veganers intresse att göra djuretiska val. Tycker man att djurs liv spelar roll, så lever man veganskt. Ens handlingar ska spegla ens värderingar. 

Man kan inte heller försvara sina handlingar (de som ger förödande konsekvenser för andra) genom att säga att andra människor beter sig sämre. Då kan vilken person som helst rättfärdiga vad som helst.

Redheaded
4

Jag mistänkte nog att jag skulle bli lite kritiserad. ;) men det är helt ok med mej. Ville jag inte bli kritiserad skulle jag inte ha gjort inlägget. MEN…. Choklad är ingenting jag äter "regelbundet" just to make a point. Det har hänt liksom. Så Lakto-vegetarian känns lite fel att kalla mejsjälv. ;) Och jo, det känns lite skumt att ha mina träskor och min skinnjacka, men samtidigt har jag ju haft dom i många år och kan inte riktigt med att slänga dom. Det känns också dumt. Sen ang honung som väl är min största "synd" så har jag svårt att förstå hur det är dåligt för djuren. Om någon kan vara vänlig och berätta så är jag faktiskt tacksam. Jag köper bara honung från ett ställe i sverige och det har kännts helt ok, men man kan alltid lära nytt. Egentligen så struntar jag i "titlar", men som sagt, man strävar alltid efter att bli bättre. :) Kanske du grumpy19 är den första "millitanta trädkramande veganen" jag stött på! :) (det är såklart en komplimang)

Redheaded
4

Varför jag blev Vegan undrade du också! Jag älskar djur och jag vill öka min egen och andras medvetenhet när det kommer till köttindustrin och djurhållning. Jag vill inte bidra till att djur blir dödade och jag vill göra en större insatts för miljön än jag gjorde innan. Jag vill också förbättra min egen hälsa. Den har för övrigt blivit väldigt mycket bättre sen jag blev en striktare vegetarian/mer Vegan eller vad du nu anser att jag bör kalla mej. Jag har även djur sen innan jag blev "som jag blev". Alla är "resque"-hundar/katter utom ett. Därför letar jag ständigt efter bättre alternativ till djurfoder och jobbar aktivt på att påverka i det området. Så jag har inte speciellt dåligt samvete MEN jag är väldigt medveten om att man alltid kan bli bättre! Och det vill jag bli. ;)

grumpy19
5

#6 #7 Bra val att inte konsumera (komjölks-)choklad regelbundet. Men när det händer -- är det värt det? Du undviker det ju av en anledning. 

Det finns inget dumt i att sluta använda djurprodukter som kläder, tvärtom. Man visar då att man inte anser att djur ska användas som kläder, som produkter. Som Vegan anser jag inte att jag har rätt till att använda ett annat djurs hud som mina kläder. Och innan jag blev Vegan så använde jag alla möjliga olika djurprodukter. Äkta päls-vantar, skinnskor, angora-tröjor, ullkappor… you name it. Men sedan när jag lät mina värderingar och handlingar flätas samman, så kunde jag inte fortsätta använda alla dessa produkter. 

Angående honung, det finns många bra sidor som förklarar ingående varför veganer inte konsumerar det. Här är en artikel, och jag älskar slutet: "Even the smallest of creatures deserves the right to live their lives free from being part of a production line."

Du har alltså valt att göra veganska val av flera, mycket bra, anledningar. Det är verkligen jättekul att din hälsa förbättrats också. Så glad för din skull. :) Blir också väldigt glad av att höra att du adopterat djur som var i behov av hem!

Du behöver inte få dåligt samvete, men tänk på vad du själv skrev: "Jag vill inte bidra till att djur blir dödade". Då har du en mycket god anledning till att inte fortsätta fuska. :)

tlover
0

#8 bara så du vet så är det en hel del fel i artikeln/blogginlägget du länkar till om bin.

l'm back

veggie4every1
0

Vi diskuterade honung och bin och den utbildningssidan i tråden nedan. Kanske du TS är intresserad av att läsa den tråden? 

http://vegan.ifokus.se/discussions/4ff834d7d3b4fd38d2001777-honung

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Redheaded
0

Skriver på mobilen så det blir kort. Men tack för alla svar och även länkarna! Uppskattas!

grumpy19
2

#9 Hur vet jag att du faktiskt vet att det är fel i artikeln? Men oavsett, det jag citerade har inga faktafel. :)

#11 Kul att det uppskattas. :)

tlover
1

#12 vi har bin så vi vet endel om bin (min man vet mer så jag kollar med han ibland, vi har också många böcker om bin som vi läser, vi är med i 2 biföreningar där man får tidningar med ny fakta och vi försöker att hålla oss uppdaterade på ny fakta på andra sätt), däremot anser jag inte att honung är veganskt på något sätt (men då är jag inte Vegan heller och skulle aldrig bli det, max vegetarian) men jag anser att det är bättre att länka till sidor som faktiskt har korrekt fakta istället för missförstånd och/eller påhitt (bin är ett väldigt stort kunskapsområde så det är antagligen missförstånd av den som skrev blogginlägget).

Jag började faktiskt att rätta artikeln för några månader sen men när jag skrivit flera A4 och inte kommit till hälften gav jag upp, det är bara så många fel.

Jag rekommenderar helldre tex dokumentären "more than honey" den får en absolut att sluta med mandel (nu tål jag ju inte mandel så det är enkelt för mig) och man vill inte heller köpa honung från storbiodlare (i alla fall från USA då storbiodlare i Sverige är småodlare i USA) och den är mer korrekt (förutom att lite ny fakta kommit till sen den gjordes men det kan ju inte dom rå för)

l'm back

grumpy19
2

#13 Intressant att du började rätta artikeln, dock kan jag inte tro att du sitter med facit i handen. Som du själv skrev så är bin ett stort kunskapsområde, och jag förmodar också att du är partisk (har ett intresse i frågan). Du får tänka på att artikelns författare inte har några ekonomiska intressen involverade, det har dock olika bi-föreningar och biodlare. Men, som jag skrev, så finns det innehåll i artikeln som inte är faktabaserat, som detta: "I hope that next time you see a bee, you will watch closely and show your appreciation for their work by planting a flower-rich garden and leaving the honey, wax and other bee products for those winged creatures that truly need them." Mycket därför som jag rekommenderade artikeln. :)

tlover
2

#14 många av faktafelen är sådana så att skulle dom göras av biodlare så skulle dom förlora pengar av att göra det, därför är vissa rent utav löjliga.

Jag är partisk ja, jag vill att våra bin ska leva och må bra, sen har vi inte nog med honung för oss själva ens och vi har betalat endel för binas skull så det ekonomiska som du anser jag har går inte ihop.

Vissa av sakerna man läser om i bitidningar osv får man ju ta med en nypa salt eftersom dom tar upp tex hur olika biodlare gör men dom ar också upp nya studier så allt är inte åsikter av biodlare.

Även om du bara läser delar av artikeln betyder det inte att andra gör så och länkar du till felaktiga artiklar så får domfelaktig info. Försöker dom som då läst den felaktiga infon argumentera för veganism med felaktig info kan det gå riktigt fel (man kan övertyga folk att aldrig lyssna till folk som delar samma åsikt). Därför är det inte bra att länka till "artiklar" med felaktig info.

l'm back

emsyzz
2

Jag tror att man kan låta sig fuska ibland, annars kanske man ger upp helt. Ibland är det helt enkel för jobbigt att läsa igenom varenda förpackning man köper för att hitta något som eventuellt kan vara animaliskt, behöva leta efter en ny förpackning och läsa den. När alla ens vänner spontant köper choklad och man själv inte hade med sig en veganchoklad hemifrån. Det viktiga är att man försöker! Jag tycker man kan kalla sig Vegan även om man fuskar, bara att säga att man är Vegan får folk att ifrågasätta sina egna matvanor. Frågar fler om vegansk mat på restauranger så är chansen större att det läggs in i menyn. De djur du äter borde du ha riktigt dåligt samvete för men tänk på de djur du inte äter. Man kanske stegvis kan äta mer veganskt. Åt du 15 chokladkakor ett år kanske du kan klara dig på 10 nästa. :) Fast jag är bara lacto-ovo (äter ändå ofta helveganskt) så jag tar kanske inte det lika allvarligt på fusk. Första halvåret som lacto-ovo Vegetarian åt jag fortfarande gelatin, jag var visserligen 12 är och visste väl inte vad det var men å andra sidan borde jag kollat upp det. Garanterat får jag fortfarande ibland i mig löpe och annat som jag egentligen ska äta men huvudsaken är att jag hela tiden blir bättre.