Vad matar ni era hundar med?
Hej hörrni!
Jag undrar bara vad ni utfodrar era hundar med? Om ni använder er av något speciellt foder eller kör på vanligt? (och gärna varför).
Ha en bra helg!
Vi kör på vanligt.Någon gång då och då får han ett märgben ifrån kött disken.Men oftast foder iform av friskies
jag kör på det här http://v-dog.com/collections/all
har börjat med det ganska nyligen, kändes fel att andra djur skulle sätta livet till för att "mitt djur" skulle få leva. innan körde jag på färskfoder. är inte överdrivet förtjust i torrfoder. tänkte läsa på och sedan ge honom ett mål torrfoder och ett mål hemlagat om dagen :)
jag vill INTE ha några kommentarer om att det inte är bra för hunden, sådana kommer inte besvaras. det finns en uppsjö information om ämnet på nätet, här finns lite http://vegohunden.wordpress.com/tag/vegetarisk-hundmat/
kan posta fler länkar om någon vill det
Medarbetare på klickerträning.ifokus
Standardt. Ett svenskt foder med vettigt innehåll (hög andel animaliska produkter, inte en massa onödigheter). Förstår mig inte på varför man ska ha hund om man inte vill ge dem kött..
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
I USA räknas hunden som en omnivore så man får ge den antingen vegetarisk eller köttbaserad kost då flera studier pekar på att de kan bli äldre om de äter vegetariskt. Tror Vegan Zombie (kocken) har länkat rätt bra till sidor, läste även några böcker om just hundar och läst dettas. Dock inget jag lagt på minne vilken sida då jag inte har någon hund eller tänkt skaffa en.
Annars kan man titta lite på vargarna, ett bra exempel är manvarg.
National Geografic fick man följa en hund, den gick och bed på svamp och spottade ut de som var beska men åt de som smakade "bra" som faktiskt är ätliga. Han åt någon växt också, kan inte minnas vilken dock. Men det var spännande, de pratade om hunden som omnivore.
spännande! jag vill höra mer!
Jag skulle nog dra in vargen där som ett exempel.Nu har vi ju avlat på våra hundar endel sedan den tiden.Men kosten som jag förstått det borde vara ungefär det samma.Min hund får som man kan se lite högre upp bland komentarerna inte heller "det perfekta fodret".Men en vegetarisk kost är inte heller naturlig och att sätta hunden på en diet som den inte behöver kan ge den vitamin brist.
Jag ger hundarna detta http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/taste_of_the_wild/taste_of_the_wild/249233
( och katterna detta http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/taste_of_the_wild/tasteofthewild/307858 )
#2 jag vill gärna ha fler länkar!
#8 har du lust att länka video?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
https://www.youtube.com/watch?v=0E96M8_HPFg
Vegan Zombie på klippet nedan, ovan från ett företag som gör bland annat vegetariskt hundfoder.
Söker man och läser så finner man om och om igen namnet omnivore. 😉 Finns böcker på biblioteket om man vill fördjupa sig mer. Titta då på forskningar.
#6 tvärtom, det är snarare vad hunden kan bryta ner i matväg som skiljer den mest från vargen! :)
"Och när de jämför generna är det två områden i arvsmassan som skiljer sig mest. Det ena har med hjärnan att göra och det andra magen. Att hjärnans utveckling ser annorlunda ut kan troligen förklara skillnader i hundars och vargars beteende.
När det gäller magen så handlar det alltså om att hundar klarar av att äta och tillgodose sig näringen i mat som är rik på stärkelse, som tex frukt och frön. Detta till skillnad från vargar som har en matsmältning som är mer inriktad på enbart kött." **http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5419800
blogg: http://uniteddogs.wordpress.com/dogs-as-vegans/ vegan dogs, compassionate nutrition: http://www.behavetech.com/vegandogs.pdf 100 Vegan dogs: http://thevegantruth.blogspot.se/2013/01/dogs-that-eat-vegan-directory.html Studie - An experimental meat-free diet maintained haematological characteristics in sprint-racing sled dogs: **http://journals.cambridge.org/download.php?file=%2FBJN%2FBJN102_09%2FS0007114509389254a.pdf&code=d96c634619c443d291f4e05f6aebbcf2**
Medarbetare på klickerträning.ifokus
https://www.youtube.com/watch?v=ggkPjJc8MRM : freelee o durian riders hundmat!
sök bara på Vegan dog food recipes så kommer det upp många!
Ger vanligt. Är inte jag som bestämmer över hundmaten och känner mig inte tillräckligt påläst heller.
Tror vi fått ett svar på den här tråden:
Saxar från ett annat forum:
Länk: http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1889&area=3&typ=pm&na=&lang=sv
"Förmåga att äta vegetariskt avgörande för hundens domesticering
Pressmeddelande
Publicerad 2013-01-23
Forskare från SciLifeLab Uppsala och Broad Institute visar i en ny studie, som publiceras i tidskriften Nature idag, att hundens och vargens arvsmassa skiljer sig åt på viktiga punkter. Det finns avgörande skillnader i gener för hjärnans utveckling, men också en anpassning av matsmältningsapparaten till att mer likna människans.
Det är fortfarande höljt i dunkel när och var hunden och dess vilda anfäder vargarna gick skiljda vägar, men antagligen skedde det för mer än 10 000 år sedan någonstans i Asien. Möjligen startade denna process genom att människor sökte upp varglyor för att fånga in och tämja vargvalpar. Alternativt närmade sig vargar istället självmant människan för att söka föda i de soptippar som hade blivit vanliga när människan blivit bofast.
I den studie som nu publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature har forskarna jämfört arvsmassan hos ett stort antal hundar och vargar och kartlagt områden i arvsmassan som visar tydliga skillnader mellan de båda grupperna. Resultaten visar att hundar tidigt genomgick flera utvecklingssteg för att anpassa sin matsmältningsapparat till en mer stärkelserik föda än den som vargar äter. I forskningssamarbetet ingår både forskare från Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.
Stärkelse, den vanligaste kolhydraten i vår föda, bryts ner till socker i hundens tarmsystem för att sedan transporteras ut i blodet i en process som sammanlagt involverar tre steg. Uppsalaforskarna fann avgörande förändringar i alla steg i denna kedja hos hundarna.
- Mest slående var att hundens arvsmassa generellt innehåller mångdubbelt fler kopior av den gen för amylas, som utför det första steget i nedbrytningen av stärkelse säger Erik Axelsson, försteförfattare och forskare vid SciLifeLab Uppsala och institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, Uppsala universitet.
- Våra resultat visar att det var avgörande för tidiga hundars överlevnad att kunna livnära sig på mat som till stor del bestod av vegetabilier, så som rotfrukter och spannmål, tillägger Erik Axelsson. Detta i sin tur tyder på att hundens domesticering kan vara kopplad till människans utveckling av jordbruket och att det var på soptippar i anslutning till tidiga bosättningar som de första stegen i hundens utveckling togs.
En snarlik, men möjligen mindre omfattande anpassning till ökat stärkelseintag har observerats även hos oss människor, vilket återspeglar hur tätt sammanlänkad människans och hundens utvecklingshistoria är. Genom att undersöka effekten av genetiska förändringar under hundens domesticering kan gruppens forskning därför, utöver ökad förståelse för hundens utvecklingshistoria, även leda till ökad inblick i vår egen arts anpassning till miljön och därtill kopplade sjukdomar.
Förutom en tydlig anpassning av hundars matsmältningsapparat fann forskarna också många skillnader i gener som styr hur hjärnan utvecklas. Det är troligt att flera av dessa förändringar skulle kunna förklara varför hundar har ett annorlunda beteende än vargar.
- Det var spännande att se att hälften av domesticeringssignalerna i arvsmassan pekar på gener som har att göra med hjärnans utveckling och funktion, säger professor Kerstin Lindblad-Toh, senior författare och Director på SciLifeLab Uppsala, samt Director för vertebratgenomik på Broad Institute i Boston.
- Detta visar hur förändrat beteende såväl som diet har haft betydelse för hundars anpassning till ett liv nära människan.
Arbetet fortgår nu med att i detalj förstå hur dessa genetiska skillnader påverkar hundens beteende.""
Jordbruksverket svarade följande 2012:
"K,
Tack för din frågeställning. I foderlagstiftningen är det inte reglerat vilken typ av foder som får användas, däremot finns det vissa regler för vilka foder som inte får användas och under vilka former foder ska produceras.
När det gäller utfodring med rent vegetabiliskt foder så har detta prövats i ett ärende gällande katter där Jordbruksverket med stöd av djurskyddslagstiftningen inte ansåg det lämpligt med ett rent vegetabiliskt foder. Frågeställningen måste dock prövas från fall till fall, när det gäller innekatter så är detta fullt berättigat medan våra många av våra katter som springer ut och in allt efter behag troligtvis skulle klara sig bra på ett vegetabiliskt foder då de troligtvis förser sig med de animaliska tillskott som behövs själva (möss och småfåglar, etc.). För hund kan man troligtvis inte vara riktigt lika strikt då dessa djur inte är lika strikta köttätare som katter och det förekommer rent vegetabiliska foder på marknaden.
I tjänsten"
Homofiler i alla klubbar, förenen er.
Intressant att folk använder den där studien att hundar är bättre på att bryta ner stärkelse än vargarna som argument till att vegankost skulle vara okej. Säger studien att vegetabilier skulle vara bättre än animalier? Nej.
Dagens hundar är bättre på att bryta ner stärkelse än vargen. Och denna förmåga har spelat en viktig roll historiskt eftersom det varit svårt för människan att ödsla kött på hundarna. Men bara för att dom har en viss förmåga att klara stärkelse så betyder inte det på något sätt att det skulle vara bättre. Idag när vi har det bra och månar om våra husdjur och har möjligheten att utfodra dem med bra mat har vi råd att ge dem naturlig mat.
Om vi jämför människans och hundens matsmältningssystem så skiljer det sig rejält. Hos människan börjar vi bryta ner stärkelsen redan i munnen. Sen hamnar maten i magen en kort stund för att sedan ligga länge i tarmen där vi tar tillvara på näringen. Vi är effektiva på att hantera stärkelse.
Hos hunden så finns finns inget i saliven som bryter ned stärkelsen. Sen hamnar maten i magen där det ligger länge (till skillnad från människan) men inte heller här finns det något som kan bryta ner stärkelsen. Det är först när maten hamnar i tarmen som hunden har förmåga att bryta ner den. När den hamnar här är den helt obehandlad (till skillnad mot människan när det börjat brytas ner både i munnen och magen). Hos hunden passerar maten tarmen snabbt, så nu ska hunden på väldigt kort tid ta tillvara på stärkelsen som är helt obehandlad. Detta blir såklart väldigt påfrestande för deras matsmältningsorgan. Vi människor är mycket bättre anpassade för denna typ av diet. Vi har ju dels gott om tid (eftersom vi har lång tarm) och dels har stärkelse som redan börjat brytas ner i två steg.
Hundens matmältningssystem bygger på att maten ligger länge i magsäcken för att sedan snabbt passera en kort tarm. Detta är perfekt för att smälta kött men oerhört ineffektivt för att smälta kolhydrater.
Så även om hunden har utvecklat en viss förmåga att hantera stärkelse betyder inte det att den typen av kost är bra för dem.
Jag är av den åsikten att man bör eftersträva så artanpassad kort som möjligt. Vill man inte utfodra sina husdjur med kött så är hund fel husdjur helt enkelt. Då finns det andra djur som är herbivorer av naturen som passar mycket bättre. :P
Fast, jag påstod inte att något var bättre eller sämre, utan länkade till studien för vidareläsning. Husdjur är inget för folk öht, då husdjursägande är en form av slaveri.
Jag ger min hund färskfoder.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ge min hund vegansk mat då jag tycker att dem ska få äta kött helt enkelt. Kan faktiskt inte förstå mig på människor som ger sina djur, t.ex. hund och speciellt katt och liknande, vegankost. Även om dem kan överleva på sådan kost så är det, enligt mig, fel.
Det är ju Jag som väljer att inte äta kött, inte mina djur..
Medarbetare på Sphynx iFokus
Jag ger min hund färskfoder blandat med kött jag köper från mataffären när det finns något vettigt med kort datum på. Har jag en gång valt att skaffa djur som äter kött så får jag hålla mig till det. Jag har även två katter som äter torrfoder, burkmat och lite färskt kött då och då. Jag skaffade djuren med vetskap om att dom äter kött och det ska dom få göra livet ut. Jag väljer dock nu att inte skaffa fler djur som behöver äta kött, i framtiden håller jag mig till växtätare.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag ger Orijen torrfoder som innehåller kött från frigående djur och grönsaker, probiotika, örter. ibtyp 1-2 ggr / vecka får hon Linssoppa (utan kryddor eller annat tillsatt) vilket hon äääälskar! Denna diet är enkelt och Lovis har mått väldigt bra på det. Även märgben ibland och så kokt skinka som belöning vid medicinering och annat jobbigt.
Jag ser inte så stor mening i att ge veganmat ur etisk synvinkel i dagsläget, eftersom jag tycker alla människor FÖRST ska bli veganer. Det är verkligen bevisat nyttigt för människor. Hundar kan tydligen ät både och. Så mitt vegan-krut satsar jag på människor, men främst på mig själv, för jag vill må bra.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Fast, att ge hundar vegetabiliskt foder är inte fel utifrån näringssynpunkt. Tycker vi har avhandlat det nu?
Veganism/djurrätt sträcker sig längre än kosten, varav husdjur är en form av ägande, oavsett vad en tycker och tänker om det hela.
Min hund får Vom og Hundemat nr.25 (med laks)
Utöver det får han köttben, inälvor m.m
Min kommande valp kommer att äta Four Friends. Hade gärna utfodrat båda med färskfoder men har för liten frys och plånbok. Valpen kommer utöver torrfodret få inälvor, köttben m.m vid sidan om.
Jag har valt att leva som Vegan men det har inte min hund/hundar. Har jag valt att leva med köttätare ska jag tillgodose deras behov.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#21 Fast hunden kan inte välja det på samma sätt som vi. Den vet inte var köttet kommer ifrån. Jag tror min hund vill ha kött om den får välja. Om den däremot vet hur grisarna (som ett exempel) haft det tror jag inte den vill det. Om vi nu förmänskligar våra hundar lite och tänker att de skulle förstå sådant. Min hund är kompis med grisarna och jag tror inte han kopplar att det är dem han äter när han kommer hem. Jag tycker inte att han är kapabel till att välja det själv då han inte ser alla faktorer sim jag kan se. Då är det mitt ansvar att välja vad jag tror är bäst för både honom och andra.
Personligen kan jag tycka att det är en icke-vegansk handling att "äga" ett djur över huvud taget, i alla fall om man stödjer uppfödare. Ska man väl ha husdjur tycker jag det är märkligt att inte ge så naturlig föda som möjligt. Lika lite som att jag skulle ge en kanin ett animaliskt foder skulle jag ge min hund ett vegetabiliskt foder.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag ger mina hundar Acana lamb and apple till frukost och på kvällen får de VoH (olika sorter för variation). Som godis får de ibland grönsaker, då de älskar det, främst ärtor, men skulle aldrig bara ge veganskt då hundar trots allt har ätit kött i tusentals år och är byggda för att främst äta kött.
Jag tror hundar mår bäst när dem får kött i sin dagliga kost av fler än 1 anledning! jag äter inte kött men ja jag utfodrar min hund med kött om jag inte skulle klara av att ge ett djur som jag anser behöver ett visst foder sin mest ultimata kost hade jag nog inte valt just det djuret, nu har jag valt 2 hundar och vill ge dem foder med så hög kötthalt som möjligt för deras egen hälsas skull ❤️
If Not You, Who? If Not Now, When?