Vill äta mer veganskt
Jag har länge velat vara Vegan men jag vet att det inte går. En anledning är att jag verkligen älskar kött. Så jag har kompromissat och äter bara svenskt och ekologiskt kött. Helst lokalt producerat av gårdarna i närheten. Eftersom att det är dyrt och inte speciellt bra att äta mycket kött så vill jag lära mig äta mer vegansk mat. Också för djurens skull köper jag bara ekologiskt. Men jag tycker det är så himla …. äckligt. eller jag blir liksom inte mätt och har svårt för bönor och linser t.ex. Sådant kommer jag väl lära mig äta antar jag.
Men vart kan man hitta recept på god mat för en nybörjare som är riktigt skeptisk för en diet med typ.. grönsaker. Som ni ser kan jag verkligen ingenting om det här.
Drömmen är att äga en egen gård så att jag kan äta djuren med gott samvete eftersom jag själv tagit hand om dem. Om det nu går, har jag ingen aning om.
Men att minska kött-intaget är ett måste tycker jag. men jag vill inte utesluta det helt, bara minska på det ordentligt.
så öh. recept för en nybörjare? haha :)
Medarbetare på bildredigering! :)
Hej! Jätteroligt att du vill börja äta mer veganskt. Att minska på köttet eller sluta helt är inte bara bra för djuren och jorden utan även för din egen hälsa :)
Är man inte van vid att äta grönsaker, bönor och linser så kan jag förstå att man tycker att det är tråkigt och till och med äckligt i början. Mitt tips är att hitta recept där dessa komponenter ingår, som du tycker verkar gott och testar dig fram. Tillslut så hittar du något som du tycker är gott. Genom att fortsätta äta något som man kanske inte tycker är så gott så kan man anpassa smaklökarna till att tillslut tycka om smakerna. Om jag inte minns helt fel så tar det ca 3 veckor för smaklökarna att uppskatta nya smaker. Så det är bara att hålla ut :)
Jag tror också att ju mer man läser på om den hälsosamma maten och vad det gör för kroppen, desto mer uppskattar man maten och tycker då att det är roligare och godare att äta maten för man vet vad den förbättrar eller motverkar.
Kolla efter recept på sidor som http://vegoriket.se/ och http://veganen.blogspot.se/
Jag kan rekommendera dessa två recept som jag tycker mycket om och som innehåller linser och bönor och de är väldigt enkla att göra! :D
http://www.ica.se/recept/linssoppa-med-tomat-541439/
http://vegoriket.se/2013/11/valdans-varmande-pastasoppa-med-bonor-och-curry/
Sen skulle jag rekommendera att du läser på mer om hur djuren behandlas. En dokumentär som är en klassiker är "Forks over knives". Där får du veta allt som du behöver veta om vad maten gör för våra kroppar, hur djuren behandlas m.m.
Att köpa svenskt, ekologiskt kött gör inte stor skillnad för djuren. De behandlas fortfarande illa, som en produkt och inte som ett levande väsen som vill leva lika mycket som du och jag, och som tillslut dödas ändå för att någon (som inte ens bör äta kött) ska kunna tugga i sig dem :/ T.ex. "frigående höns" får många att tänka på lyckliga hönor som slipper sitta i trånga burar och får strutta runt på spån. Nej, utan "frigående höns" lever i amoniakstinkande, mörklagda lokaler med betonggolv. Med så mycket utav deras egen avföring att de riskerar att få frätskador. Där det är så fullt av höns att de inte kan röra på sig särskilt mycket och även om de hade haft utrymme att röra sig på så kan deras ben inte hålla upp den onaturliga vikten som hönorna har pg a framavlingen av hönor som ska bli så stora som möjligt på så kort tid som möjligt. Det resulterar i sjuka hönor som inte ens kan stå upp på sina små ben, där många dör innan de ens når fram till slakten.
Så lita helt enkelt inte på märkningen när det står "svenska, ekologiska kossor" osv, och tro att de är lyckliga för det, de lider fortfarande, vet vad som kommer att hända dem och det är fortfarande som en blodig skräckfilm där bakom väggarna :(
Men att du tar steget att försöka äta mer veganskt är ett steg som många andra inte vågar ta, så var stolt att du försöker göra förändringar till det bättre! :)
Jag kommer aldrig sluta äta kött, jag har försökt. Men jag mår helt enkelt inte bra av det. Som sagt är drömmen att föda upp egna djur att äta där de får leva i flera år ute på mina ängar innan jag slaktar dem för att äta. Jag tycker ska man äta kött så ska man kunna äta med gott samvete. SÅ länge så äter jag svenskt och ekologiskt när det väl gäller. Men som sagt vill jag minska ner köttintaget ganska brutalt just för att de alternativen som finns idag inte är de bästa när man ska köpa och äta kött. Jag tror inte att alla gårdar har det så hemskt som du beskriver. Det finns många lokala bönder där jag bor där man kan åka och hälsa på och se hur djuren har det samt köpa ägg, mjölk och kött från dem. De massproducerar alltså inte kött åt hela sverige utan bara till människorna som bor runt omkring.
Var på island nyss och åt kött på en restaurang som endast hade kött från en lokal bonde som man också kunde åka och hälsa på. Djurhållningen på island är så himla mycket bättre än här tycker jag. Så självklart valde jag att äta kött till middagen den dagen vi åt där.
Jag vill ha en blandad kost med lite av allting i princip. Det mår jag bäst av. Men jag vill ändå öka det veganska och vegetarianska till större delen av min kost för miljön, djuren och hälsans skull.
Tack för länkarna, jag ska genast kolla in dem!
Sen vill jag bara säga, att jag har inga problem med att man föder upp djur för att det ska ätas. Så länge de får ha att bra liv medans de lever. Sen ser jag också att man utnyttjar hela djuret och inte bara tar den finaste kött-delen och sen slänger resten. Ska man ta sig friheten att döda en levande varelse så ska man också ha en väldigt god anledning till det. Djuren vet ju inte om att de ska bli mat sen så om de får leva härligt och naturligt tills det är dags tycker jag bara är bra och det är så jag vill ha det på min egna gård sen.
Jag förstår att ni värderar djuren ännu högre än vad jag gör och det har ni helt rätt i. Men jag vill bara förtydliga att jag inte äter kött för att jag inte bryr mig utan för att jag mår bra i kroppen av en varierad kost. Genom att lära mig mer veganska och vegetarianska recept kan jag minska köttet men som sagt, jag tänker inte sluta äta det. Utan bli mer noga med vad för typ av kött jag äter och hur ofta.
Jag tror min man äter likt det du vill komma till, han äter kött 1-2 ggr/månaden och då främst från vår egen gård (vi har än så länge inte så stora djur att han kan göra allt han vill ha men vi är påväg). Han är övertygad om att det mest hälsosamma är att främst äta lakto-ovo-vegetariskt (men inte så mycket mjölk, bara lite) med kött/fisk som tillbehör då och då men inte ofta och att allt animaliskt kommer från gården (dvs djur som levt/lever bra, äter naturlig föda, dör snabbt och smärtfritt av nån som bryr sig och då man använder allt man kan).
(Själv är jag Ovo-vegetarian men jag älskar helvegetarisk mat så jag "hänger" här ibland)
Ett tips jag har är att dryga kött med bönor, linser el annat från växtriket tex köttfärssås som man drygar ut med röda linser och/eller marinerade bönor (mamma gör alltid så nuförtiden), grytor som man drygar ut med rotfrukter, svamp och ev bönor/linser, soppor där man har röda linser som redning etc etc. Då kanske du tillslut inser att köttfärsen är överflödig och gör en linspastasås 😉
Sen vad är det du vill äta? för det finns tusentals och åter tusentals med veganska recept så att bara rabbla upp några recept på måfå kan bli fel. Är det soppor du vill ha, el pastasåser, grytor el panerad mat? eller nått helt annat?
Kanske ka du få bra tips inne på vegetariskt i fokus el hållbar livsstil i fokus också.
l'm back
#2 "Ska man ta sig friheten att döda en levande varelse så ska man också ha en väldigt god anledning till det."
Jag undrar hur du tänkte här? Vad är för dig en bra anledning? Hur kan det ens finnas en bra anledning att döda en levande och kännande varelse när man kan leva hälsosamt och bra utan att döda någon?
Jag bara blev lite frustrerad när jag läste det, för det finns absolut inga bra anledningar till att ta en annans liv. Det räcker inte med att säga "Jag mår bra av att äta köttet". Man har inte rätt till att ta någons liv för det. Man kan dessutom må lika bra av en vegansk kost, om inte bättre, och det är också mer hälsosamt. Det gäller bara att få lite kunskap om hur och vad man kan äta och vilka många olika möjligheter det finns.
Det var allt ifrån mig…
Peace out!
#4 Nu vet jag inte hur det är med #2 men vissa kan faktiskt inte leva på vegansk kost utan måste äta kött osv för att vara hälsosam men det är ganska få som har så (nu har jag inte räknat med B-12 för enkelhetens skull)
l'm back
#5: Jag skulle verkligen vilja veta vilka som är tvugna att äta någonting, som är helt onaturligt för vår art, för att vara hälsosamma och varför :S
#6 Det vanligaste är nog folk som har extremt dåligt upptag av B-12 och/eller järn. Alla har ju olika upptag av olika näringsämnen (ibland bara är det så ibland är det pga sjukdomar) eller vissa allergier kan göra det i princip omöjligt att vara Vegan (tex en som skulle vara allergisk mot baljväxter, nötter/frön och gluten skulle ha det riktigt svårt särskilt om man behövde mycket energi).
Sen så är vår kost naturligt blandkost men med en mycket, mycket mindre del animalier än idag.
l'm back
Det finns massor av veganska alternativ för folk som inte gillar grönsaker särskilt mycket. Jag är en av dem!
Några av mina favoriträtter är lasagne, fylld paprika, pasta med tomatsås, piroger, spenatpaj, falafel, pizza, våfflor. I princip allting går att göra veganskt om man är lite kreativ. Vad är det för sorts recept du vill ha? Är du OK med halvfabrikat eller vill du ha något från scratch? Saker som tar lång tid eller som du kan slänga ihop på 20 minuter? Riktigt nyttig mat eller helt enkelt bara substitut för djur produkter?
Ett tips för att äta bönor och andra kanske mindre goda saker är att göra vegobiffar, soppor, pajer eller andra saker då du "blandar in" det med sådant du tycker är gott.
Ang. just bönor så finns det rostade och saltade sojabönor på påse som man kan köpa och äta direkt som snacks. De är jättegoda (och de säger jag som någon som generellt ogillar bönor, haha) och nyttiga. :) Smakar lite som popcorn.
#7: B12-brist kan vem som helst ha, även blandkostare. Förr så fick vi B12 via jorden och dricksvattnet, men eftersom att allt är så himla rent idag så får vi inte B12 på ett naturligt sätt, därför kan det vara bra med B12-tillskott. Järn är ingen ursäkt då man kan få järn enkelt via en vegansk kost. Allergier kan jag förstå gör det svårare, men om JAG var allergisk mot dessa födoämnen så hade jag nog hellre käkat tillskott än att låta tusentals djur sätta livet till för att jag råkar vara allergisk.
Det finns mycket (bl a enzymer, instinkt och hur våra kroppar är byggda) som pekar på att vi inte är blandkostare, utan vi är snarare frugivorer.
Det är förståeligt att ni inte förstår min syn på saken. Det är okej. Jag vill dock inte ha hat för mitt val som jag ändå funderat länge och noga på. Ni får respektera mitt val så respekterar jag ert.
Eftersom att jag är påväg ut i arbetslivet med långa arbetstider så tror jag att saker man kan förbereda i förväg på typ helgen och sen slänga ihop lite snabbt skulle vara bra. Helst får det inte vara för dyrt då jag sen ska börja försörja mig själv och kommer leva på ungefär 6000 i månaden från arbetsförmedlingen. Tips på mellanmål, frukost. Ja lite sådana grejer. Jag kommer inte ha tid eller ork för mat som tar lång tid.
Jag har lite semester/arbetslöshet just nu som är perfekt till att experimentera och hitta det jag tycker om :)
Är allergisk mot ALLA nötter, känslig mot tomat men det äter jag ändå. Ibland är paprika något jag påverkas av men det äter jag ändå. Tar bara en allergitablett. Men just nötter måste undvikas. tanken är att utesluta alla animaliska produkter, men ägg eller mjölk kan jag tänkas äta ibland.
Sen skulle det ju vara bra om jag helt övergår men det får tiden utvisa hur jag mår genom att ändra min kost så som jag tänkt göra nu. Mår jag bra och trivs med det så varför skulle jag inte övergå helt då?
Jag är skeptisk då jag äter mycket med smaken. Det måste smaka gott liksom. Men jag gör ett försök nu. Så får vi se om det är något för mig :)
#9 Vad jag vet så finns det en stam i hela världen som levt helt veganskt och därmed och via tex humanure fått i sig nog med B-12 men i princip alla andra har fått i sig det genom animalier i nån form (även våra förfäder åt insekter, blötdjur och as).
Man kan ha extremt svårt att ta upp tex järn el B-12 så att man måste få i sig många gånger mer än RDI av det och tex icke hemjärn (det som finns i animalier) är mycket svårare att ta upp för kroppen därför skulle det kunna vara i omöjligt i praktiken att få i sig nog med hel vegetarisk mat för att kunna få i sig nog.
Sen finns det ju dom som bara har halvdåligt upptag och ändå kan få i sig nog med järn (tex jag har förr haft för dåligt järnvärde) men dom jag pratar om har extremt dåligt upptag.
Sen så kan det ju vara folk som inte vill äta kosttillskott om dom kan eftersom det inte är naturligt (jag hör till dom tex) och dom ska man respektera.
Sen ska man faktiskt ta med även dom psykiska aspekterna, jag tycker själv det är bättre att gå halvvägs än att plåga sig in helt i nått (tex veganism) och sen krascha och komma tillbaka till noll. (anledningen det kan vara svårt kan tex vara en icke förstående familj, sjukdom som tar orken ifrån en etc etc)
Konstigt alla studier jag sett visar att vi (som schimpanserna tex) är blandkostare, däremot är vi inte alls skapta för de enormt överdrivna mängder animalier som konsumeras idag utan insekter, blötdjur och ett och ett annat as (man tror blandannat att det var blötdjur och annat från vattnet som fick oss att utveckla våra stora hjärnor).
Nu vet man däremot mer om näringslära och kan få mat från hela jorden vilket gör att många kan leva med en hel vegetarisk kost eller åtminstånde en lakto-ovo-vegetarisk kost men inte alla.
l'm back
#10: Det är ingen som hatar. Ledsen om det uppfattades så. Planerar man maten väl så är en vegansk kost oftast billigare än en kost med kött :) Nötter måste man inte äta som Vegan såklart. Hur är det med frön? För äter du solrosfrön och krossade linfrön så kan du få nyttiga fetter (som omega-3) därifrån :)
Se till att äta ordentligt med mat (äter man mycket grönsaker så kan man äta mycket mer mat), läs på vad det är de olika grönsaker/baljväxter/frukter/rötter/bär gör för kroppen så blir det roligare (tycker jag i alla fall :P ) och se till att du äter olika grönsaker och frukter som innehåller olika vitaminer och mineraler, för att se till att du får i dig allt din kropp behöver :) Då borde du må prima! Sen kan jag tillägga att börjar man äta helt veganskt så kan man må dåligt i början. Jag kände mig sjuk i typ två veckor när jag först blev Vegan, men nu mår jag bättre än innan :)
Lycka till!
#12: Okej, vi kan väl säga att du och jag har olika uppfattningar och vi tycker båda att vi har rätt. Jag har lärt mig att våra kroppar inte är anpassade för att äta rått kött (vi föddes ju inte med en tändare i fickan) och vi har heller inte den instinkten att jaga, mörda och sedan äta ett djur som det är med hull och hår (och även ben, organ och maginnehåll, blod och andra vätskor). Det vattnas liksom inte direkt i munnen på en, i alla fall inte om man är normal :P Jag känner mig t.ex. äcklad av att tänka på att äta insekter och djur som de är, råa och med allt som kommer med.
Att äta kosttillskott eller inte är självklart ett eget val, jag talade som sagt för vad jag hade gjort om jag var allergisk, men det är för att jag bryr mig om djurens rättigheter och deras känslor.
Självklart kan man gå halvvägs om man har problem, men ibland kan en helvegansk kost hjälpa (rädda) människor med sjukdomar. Men ja, hellre halvvägs än inget. Men det var ingenting som jag tog upp, det var du :P
Vi har mååånga gånger mer amylas i saliven än vad schimpanserna har, dvs vi är gjorda för att bryta ner större mängder naturligt socker än vad schimpanserna är.
Eller så kan man leva ett långt och lyckligt liv som helvegan också :P
#14 som jag sagt så är det främst insekter, blötdjur m.m som vi är skapta för att äta när det gäller det animaliska, det kräver verkligen tändare, bra jaktinstinkter el rovdjurständer eller var har du sett att jag sagt att vi är skapta att äta rått kött som lejon äter rått kött?
Sen ska du tänka på att vi utvecklats massor även efter blev den morderna männsikan. Våra tänder och käkar har tex blivit mindre vilket gör att vi inte kan procesera lika mycket rå föda, vi har utvecklat både laktos tolerans i vuxen ålder och gluten tolerans och säkert mycket mer som vi kanske aldrig kommer att kunna forska fram (då det kanske har med enzymer el bakterier att göra).
Vi slutade ju inte utvecklas bara för att vi blev den morderna människan.
I första inlägger verkar du verkligen emot att man tar det i steg faktiskt, i alla fall som jag läser det och som TS läser det vad jag har förstått.
Även om vi är bättre på att bryta ner socker så kan det antingen vara nått ganska nytt (för människans kost är ganska sockerrik även om dom flesta äter mycket kött också) eller för att vi åt mycket frukt också (vilket jag inte är emot, jag har aldrig sagt att vi nån gång bara varit rovdjur, jag säger att vi har varit blandkostare och ätet tex insekter och blötdjur)
Som sagt jag tror att många kan leva ett bra, långt veganskt liv nuförtiden (med hjälp av blandannat B-12 tillskott och en bra kostplan) men jag kommer att envisas om att det kan inte alla (för det är sant).
l'm back
#15: Du säger att vi är skapta för att äta insekter, blötdjur och as, alltså borde vi kunna äta dessa utan att tillaga de först? Men med tanke på att jag tror någonting helt annat så blir det fler sniglar, bläckfiskar, as och myror över till dig om du känner dig sugen och jag håller mig till frukten, haha :)
Jag är ingen expert på hur människan har utvecklats så jag kan inte säga så mycket om detta, men även om vi har haft större käkar och bredare (men fortfarande platta) tänder, så ser jag inte riktigt hur det ska hjälpa oss att t.ex. slita av köttstycken (jag antar att du fortfarande menar kött i alla fall?) från t.ex. en bläckfisk. Du får gärna förklara då jag känner att jag har svårt att hitta information om detta.
Jag förstår faktiskt inte hur man kan uppfatta det som att jag inte tycker att man kan ta det i steg? Jag gav tips på hur man kunde börja uppskatta växtbaserad föda mer, tipsade om recept. Upplyste TS lite mer om hur djuren har det trots märkningarna med "ekologiskt", "svenskt" m.m. och sen avslutade jag hela inlägget med: "Men att du tar steget att försöka äta mer veganskt är ett steg som många andra inte vågar ta, så var stolt att du försöker göra förändringar till det bättre! :)". Jag får väl be om ursäkt om det var otydligt?
Ja, det kanske KAN vara någonting nytt eller så KAN det vara någonting som vi alltid har haft. Vi kan inget annat än gissa om vi inte hittar mer information om detta :P Ja, vår föda är ganska sockerrikt idag (även om det mest är dåligt socker skulle jag säga) men det har varit sockerrikt innan också som stärkelser i potatis eller fruktos i frukt :) Sen äter vi också otroliga mängder kött men inte har jag märkt att vi har utvecklat något mot detta, vi får fortfarande sjukdomar och dör som flugor. Jag har inte heller sagt att du har sagt att vi bara har varit rovdjur, men jag kan inte tänka mig att människan har känt instinkten av att tugga i sig sniglar, musslor, bläfiskar (hur vi nu lyckades fånga dem med våra bara händer) eller lik från ett redan dött djur. Men jag har inte fakta på detta i handen, utan detta är bara vad jag tror.
Jag har ingenting emot att få se vart du har fått fakta om att inte alla kan leva på en vegansk kost, jag är faktiskt villig att lära mig så mycket som möjligt om den veganska kosten :P
#16 Jag gissar du har sett många musslor som springer från människan? Jag har då aldrig sett det. Musslor äts ofta rå även nuförtiden som en delikatess.
Även myror och deras larver kan man lätt fånga för hand (och äta rå) för att ta exempel som finns här (det finns betydligt större och fetare larver tex söderut som man kan äta direkt och många naturfolk gör det så fort dom har chansen att göra det.
Sen ska du tänka på att även papegojor, kråkfåglar och andra primater använder verktyg så varför skulle inte våra förfäder ha gjort det?
As kan man nog inte äta längre men det har med vår tarmflora att göra men man kan bygga upp den, folk som lever på gatan har tex det (för köttvaror som legat i en soptunna kan man nog kalla mordernt as).
As har ofta mjukats upp lite innan man äter det så man behöver inte rovdjurständer (för jag pratar fortfarande inte om kött utan animalier), bläckfiskar tror jag var nått man inte åt innan elden i alla fall eftersom den kan man bara fånga längre ut till havs vad jag vet.
Sen så vet man att åtminstånde Homo erectus använde eld kanske fanns det till och med tidigare så det var inte länge innan man kunde tillaga aset, dom använde också spjut och yxor (för att jaga blandannat). (googla på Homo erectus så hittar du massor om det) och det är antagligen Homo erectus som är vår förfader.
Eftersom Homo erectus anses vara den första som tillagade födan däribland kött så kan man ju säga att "vi" aldrig varit veganer eftersom Homo sapiens sapiens aldrig har varit veganer. Steget till att äta mer lättsamlade animalier (insekter blötdjur m.m) togs ju före homo erectus (som sagt våra släktingar schimpanser äter insekter) så jag vågar lugnt säga med säkerhet att vi är skapta för att äta animalier i viss mån.
Men som sagt vi här i väst äter generellt för mycket animalier (och för mycket snabba kolhydrater) så jag är inte förvånad att vi är så sjuka nu, vi är inte skapta för så mycket animalier, särskilt inte från djur som är uppväxt på säd och soja.
Jag säger också att man tack vare forskning m.m. mycket väl kan vara veganer nuförtiden men att alla inte kan det. Jag anser också att de flesta bör dra ner på mängden animalier vi äter.
l'm back
#17: Jag kan förstå hur du missuppfattade min mening där. Jag menade såklart att det var bläckfiskar som jag tror är svåra att fånga med händerna, men det trodde jag att man förstod :)
Och visst, det finns säkert människor som äter kryp och blötdjur m.m. men det säger fortfarande inte om vi är gjorda för att äta detta. Det finns folk som äter mycket onaturligt och har gjort detta länge bara för att det är tradition m.m. och det betyder inte att vi är byggda för att äta det.
Eftersom att jag aldrig har varit uteliggare, eller pratat med en uteliggare eller ens sett en forskning gjord på uteliggare och deras tarmflora så kan jag tyvärr inte säga emot när du påstår att deras tarmflora klarar av ruttet kött (rutten mat överlag) utan att i längden bli sjuka, men jag kan tycka att det låter konstigt.
Okej, för när du sa blötdjur så tänkte jag på vad det faktiskt är, dvs sniglar, bläckfiskar och musslor osv.
Jodå, jag vet vad homo erectus är och att de använde eld och tillagade sin mat och jag vet att vi kan överleva på att äta kött, men är det verkligen vad vi är skapta för och mår vi bäst av att äta lite animalier eller mår vi bäst utav att äta en vegansk kost? Det är frågan, och jag själv tror att vi mår som bäst av en helt vegansk kost :) Jag tror fortfarande väldigt mycket på instinkter och att de talar väldigt mycket för vad vi bör äta när det kommer till mat som är i sitt naturliga tillstånd. Jag tror inte på att vi har en jakt- och mördarinstinkt och jag tror på att vi dras till socker av naturliga orsaker, dvs för att vi är gjorda för att äta mycket frukt och stärkelser m.m.
Jag vill fortfarande veta vart det står att inte alla kan vara veganer, du sa att det är sant, alltså borde det väl finnas fakta på det någonstans? Och jag vill inte sätta dig på plats eller något, utan jag vill faktiskt lära mig så mycket som möjligt om vegansk kost då jag tror att veganism är någonting som alla skulle må bra av :)
#18 Eftersom vi själva inte kan skapa B-12 i den övre delen av tarmen och inte heller äter vårt bajs så är det (i alla fall enligt mig) uppenbart att vi är skapta att äta en liten del animalisk kost.
Jag har som sagt aldrig sagt att vi ska äta mycket animaliskt men att påstå att vi är skapta för en helt vegetabilisk kost är inte rätt. Jag tror som sagt själv att de flesta äter för mycket animalier, i alla fall här i väst.
Vi är inte heller skapta för att äta mat "i sitt naturliga tillstånd" eftersom vi är skapta för att äta tillagad mat (kolla länken i #17 tex).
Som sagt en kost som innehåller animalier betyder inte på nått sätt att man inte kan och bör äta frukt m.m (om inte nu man är fruktisintollerant då bör man hålla sig borta från frukten) jag har inte sagt att vi är rovdjur utan blandkostare vilket innebär att vi både äter saker med mycket kolhydrater som tex frukt, rotknölar el honung, saker med mycket fett tex frön el fet fisk och saker med mycket protein.
Här står det lite om B-12 brist tex och här
Här och här står det lite om järnbrist
Nu finns det ju olika grader i det hela vilket kan leda till att vissa kan leva på en vegansk kost medan vissa inte kan det. Tex så kan div matallergier göra det svårare att få i sig en nog varierad kost för att kunna ta upp järn (jag tar inte upp B-12 här eftersom det bara finns i animalisk föda). Till exempel så kan glutenintolerans leda till att man får både B-12 brist och järnbrist så man kan inte få i sig järn via fullkornsbröd tex. Har man då en mer extrem järnbrist så kan man behöva animaliska livsmedel för att kunna leva bra (jag vet om en tjej på ett annat forum som hade ett liknande problem, hon hade extremt svårt att ta upp järn så trots bra kunskap i näringslära så var hon tvungen att gå över till blandkost. Däremot valde hon att äta mycket lever, blodpudding m.m. för att kunna äta så stor del vegetariskt som möjligt).
Sen så har man det psykologiska tex och där kan jag ta mig själv som exempel. jag är Ovo-vegetarian eftersom jag har väldigt många mat allergier och intoleranser och jag har även flera funktionshinder vilket ger trötthet att jag skulle helt enkelt inte klara av att äta hel vegetariskt. Skulle jag försöka skulle jag ge upp och gå mot den enklare maten som jag tål (blandkost). Jag tål blandannat inte nötter, vissa slags frön, mandlar, laktos, gluten, råa stenfrukter, råa äpplen, råa päron, råa morötter och säkert nått mer som jag glömt för tillfället. Dom allergierna tillsammans med det faktum att jag inte alls har samma energi som gemene man (och även sämre ekonomi så vissa saker jag tål går ändå bort) gör att jag äter ägg för att kunna få nog varierad kost och på sämre dagar så att jag kan få i mig nått alls.
Skulle jag få en gratis kock skulle det funka (om man inte räknar med B-12 såklart) men nu delas inte dom ut till såna som mig tex så jag fortsätter att äta ägg då och då.
Jag säger som sagt inte att det är många men det är helt klart att det finns dom som inte kan vara veganer.
l'm back
#19: B12 bildas av en bakterie som finns i jorden och det fanns även i vårt dricksvatten. Vi fick i oss B12 via maten som växte ur jorden och via dricksvattnet. MEN på grund av hur det ser ut idag så går det inte att få i sig det på ett naturligt sätt, förutom om vi äter djur som har fått B12 eller käkar sitt eget bajs, vilket känns onödigt enligt mig, då tar jag hellre B12-tillskottet själv :)
Kollade på länken nu och det var intressant. Det står dock ingenting om att det var animaliska produkter som gjorde oss till de vi är idag, utan det var kokkonsten och jag vet att man bl a grillade rötter och knölar. Jag tror inte heller att vi bara ska äta rått, i alla fall inte idag, men jag tror att för att veta vad vi är skapta för att äta så är det ett bra sätt att se vad vi är gjorda för att äta, genom att fundera på vad vi hade ätit i rått tillstånd, vad det är som gör oss sugna, vad vi dras till. Förstår du hur jag menar? :)
Jag har fortfarande inte sagt att du har sagt att vi är rovdjur. Du tror att vi ska äta på ett visst sätt och jag tror någonting annat. Kan vi bara komma överens om att vi inte kan komma överens om detta? :P
De länkar du skickade säger bara det jag redan vet. Och ja, det finns folk som har svårt att ta upp B12 på grund av ålder eller sjukdomar, men det betyder inte att de blir friska av att äta kött, utan de som har dessa problem får förmodligen B12 via injektioner. Du verkar ha uppfattat det som att jag inte ens tycker att vi ska få i oss B12. Självklart vet jag att vi ska ha i oss B12 och jag vet symtomen och jag vet att vissa människor av olika anledningar har svårt att ta upp B12 och måste få injektioner för detta. Jag känner till och med människor (som äter kött till och med) som får B12-injektioner på grund av svårigheter att ta upp B12.
Samma med järnet. Jag vet om detta och jag tror att lär man sig hur man ska äta så är det inga problem. Men då ska man också läsa på och inte bara anta.
B12 finns inte alls bara i animaliska produkter och om du läste dina egna länkar som du skickar så ser du det, men hur som helst, jag kan inte tala för din kompis eller dig då jag inte känner er. Jag tänker inte säga emot dig när det kommer till dig och dina allergier, funktionshinder m.m. Så respektlös är jag inte, MEN det finns säkert något sätt, men det får du reda ut den dagen du orkar och kan. Som sagt, jag har inget emot att folk tar det steg för steg och gör så gott de kan. Bättre än ingenting.
Jag tackar för mig nu. Ha det gott! :)
#10 , http://vegania.net/ är en hemsida med recept på allt möjligt!
Vad brukar du vanligtvis äta till frukost/mellanmål? Om du äter flingor t.ex så finns det ju massvis av olika, nyttiga veganska mjölkalternativ (havre/soja/mandel/hasselnöt/rismjölk/etc). Finns även chokladmjölk om du gillar det. :) Samma sak med yoghurt, smör, ost eller pastej. Själv brukar jag inte äta så jättemycket på morgonen, men när jag gör det så blir det oftast yoghurt med bär eller knäckebröd med vitlöksost eller tomat och örter sandwich spead.
Det brukar finnas en laktosfri avdelning i de flesta mataffärerna där de har veganska produkter, du kanske kan åka dit och se om det finns något som verkar gott? På min Coop Extra har de dessutom en hylla med olika veganska produkter, b.la smörgås pålägg, snacks, flingor och choklad.
Sen finns det ju såklart färdiga veganska biffar/färs/bitar i frysdisken också om du vill ha sådant, men det är ju kanske inte så billigt direkt.
Annars är ju fruktsallad ett ganska bra mellanmål, lätt, gott och nyttigt. :)
#21: På tal om chokladmjölk så har ju Oatly en chokladmjölk som är jättegod. Det var kanske den du menade? :)
#10: På tal om frukost som Paxxie tog upp så tycker jag att Tartex pastejerna är goda och så kan man ju dessutom göra eget pålägg, finns olika recept på olika pålägg man kan göra själv, då blir det lite billigare också :) T.ex. den här hummusen brukade jag göra http://receptfavoriter.se/recept/hummus-hommus-kikaertsroera.html Blir jättebra och det kan bli ännu godare om man har lite grönsaker på :) Fast om du vill göra hummus utan olja och salt så kan du köra på bara kikärtor, citronsaft, spiskummin och sen vatten tills det blir rätt konsistens.
Men som Paxxie säger så finns det så mycket man kan hitta som är veganskt. Bara att kolla vad som finns i din affär och fråga gärna här på Vegan i fokus om det är något särskilt som du skulle vilja ha som ett veganskt alternativ, så är det säkert någon som vet någon produkt eller sitter på ett recept som man kan dela med sig :)
#22: Yes! Gillar Oatly väldigt mycket överhuvudtaget, massvis av produkter och de brukar ha roliga förpackningar haha. Alpro hade en väldigt god chokladmjölk förut, men hittar den ingenstans numera :/ Vet inte om de har tagit bort den helt.
Ni där uppe får fortsätta diskutera. Tycker det är högst intressant. Jag tror inte på att vi är veganer från början eller så alls faktiskt. Eftersm vi har sen urminnes tider ätit anomalier. Nu är jag inte så väl påläst men jag är av uppfattningen att minimalt med anomalier är bättre än inga alls faktiskt.
#21 tack så mycket, Jag ska kolla upp. Det är bra med veganska recept sen om jag ska bjuda över kompisarna sen. Jag har ett par bekanta som är veganer och vegetarianer. :)
Jag är dock osäker på alla ersättningar som finns. Men jag ska kolla upp så jag hittar det jag vill ha! :)
#24: Nja, jag orkar inte diskutera mer. Men ja, det är ett intressant ämne :) Och jag tror mer på att bara för att man har ätit någonting sedan "urminnes tider" så betyder inte det att det är okej. Ungefär som att säga att rasism är okej, för det har ju pågått sedan urminnes tider. Sen har ju fler och fler läkare och forskare upptäckt att kött inte är bra för oss och att en vegans kost kan motverka många sjukdomar, så jag tror också att hellre inga animalier.
Men det är viktigt att vara kritisk och läsa på mycket och se saker och ting från båda sidor för att få sig en uppfattning :)
Jag skulle vilja rekommendera den här föreläsningen (det är ingen tråkig föreläsning, han gör den riktigt intressant kan jag lova :) ) https://www.youtube.com/watch?v=_K36Zu0pA4U
Sen vill jag även tipsa om den här Youtube-kanalen https://www.youtube.com/user/NutritionFactsOrg där dr Michael Greger går igenom och sammanfattar medicinska studier på ett sätt så att alla förstår :)
Jag tycker det är okej att äta kött. Trots att jag är världens djurälskare ser jag inget fel i det. Precis som jag inte ser något fel i att lejon äter zebror osv osv. Jag vet att vi människor kan överleva UTAN kött och det kan inte lejonen men principen är densamma tycker jag. Jag tycker inte att jag förstör djurets liv, förtrycker det eller på annat sätt är elak mot det för att jag äter det. Jag ser det mer som naturens gång så länge djuret får leva naturligt och bra så länge den lever. Jag ser inte djur som människor, inte alls. Jag tycker det är viktigt att skilja på det. Djur är inte människor. Men nej det gör det inte ok att misshandla djuret fysiskt eller psykiskt. Det ska leva länge och naturligt och får vara 'fri' tills det är dags tycker jag. Slakten ska gå på mindre en en sekund så att denne slipper lida. Men det är MIN syn.
Mer vegansk mat till ALLA tycker jag. Vi äter alldeles för mycket kött nu tycker jag. Men lite kött, laktos och ägg i kosten ser jag inget fel med :)
#20 Den mängd B-12 vi fått i oss historisk genom kontaminerat vatten är minimalisk jämfört med den som vi fått från animalier, därför räknar jag inte den till en källa.
Det jag pratade om med länken är att Homo erectus redan då hade eld och vapen (som även om Homo släktet är världigt mordiska av oss antagligen använde främst till jakt) Dom tar även upp att Homo erectus använde elden för att tillaga kött. I resterna av en av de äldsta eldarna man hittat på jorden har man bland annat hittat benrester från maten som åts (jag tror jag blandade ihop ställen jag läste det på jag tror det stod på ett annat ställe). Vid de flesta lämningar (från tiden Homo släktet började använda eld och framåt) så har man hittat tex ben el skalrester från måltider. Det har varit så många animaliska rester vid lämningar att man förr trodde att stenåldersmänniskan främst åt kött, men det är antagligen eftersom att växtdelar bryts ner snabbare än tex ben och skal (källa "Wild Foods" en serie av blandannat Ray Mears bland annat). Man tror att det är ungefär som dagens jägare samlare (som är som levande bevis) där jägarna (ofta männen) drar in ca 20% av maten och samlarna (ofta kvinnorna) drar in ca 80% (dom samlar därmeot också tex insekter och blötdjur inte bara växter men främst växter). Det är något liknande man skulle kunna kalla naturligt.
Anledningen jag tar det som att du tycker att jag anser att vi är rovdjur är att du hela tiden tar upp rått kött och jaktinstinkt (som många faktiskt har min man erkände att han känner jaktinstinkt trots att han inte gillar att döda djur. Man måste räkna in verktyg i vår jaktinstinkt däremot eftersom det är med den, inte tänder och klor som homo sapiens jagar), jag har däremot från börjar pratat om lite mer blygsamma animaliska källor från vår tidiga historia (innan vi blev homo erectus till och med) tex insekter och blötdjur som än i dag äts över hela världen det är bara vi i väst som äter mindre av det.
Så du ser inget samband med att man får i sig mer B-12 i en kost där man till viss del äter animalier och man få i sig mer järn i en kost där man till viss del äter animalier? Vill man äta det som är mest naturligt (vilket du har pratat om hela tiden) så ska man ju inte heller ta tillskott eller hur.
Sen så finns det andra anledningar vilket jag redan tagit upp. Men jag gissar att man inte kan förklara för nån som inte vill lyssna.
l'm back
#26: Fast om du jämför oss med lejon som inte bara äter kött utan även dödar sina egna ungar. Du jämför oss med lejon och samtidigt säger du att djur inte är människor? :P Men människor ÄR djur, vi är bara en annan art, det får du inte glömma :) Men när du tog upp det där med att jämföra oss med lejon så började jag tänka på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=xYP1GGdRMYo haha :P
Ja, mer vegansk mat åt alla. Jag hoppas ju på en vegansk värld en dag :)
#28 det var mer en liknelse. Men jag har märkt att det inte går att resonera med veganer och vegetarianer. Ni har ju bestämt er för en sanning och sen är det den som gäller. Så därför kommer jag inte uttrycka mig mer om det här ämnet.
#29: Fast det är ju samma sak för oss när vi pratar med människor som fortfarande äter kött. Jag förstår liksom frustrationen :) Men jag hoppas att du vill titta på de tre länkarna jag skickade, för även om man inte väljer att vara Vegetarian eller Vegan så kan man ändå lära sig någonting utav dessa videos tror jag :)
#23: Jag gillar också Oatly! De har en del bra saker man kan läsa på deras sida också :) Så jag köper deras havremjölk och matlagningsgrädde som jag brukar använda. Bra om fler väljer Oatly och stödjer dem :)
#29 Förstår inte varför du sitter och argumenterar för att det är ok att döda djur på en sida som heter VEGAN.ifokus.
Visst, folk som inte är veganer får lov att vara här, det är bara roligt om de är intresserade och vill lära sig mer!
Men glöm inte, att vara Vegan är inte bara kosten, utan en livsstil som går ut på att inte skada, döda mm. Och även om jag är ny här på sidan, så antar jag att det är det denna sidan också talar för. Och om man vill tala för en kost som innehåller animaliska livsmedel så tycker jag inte att Vegan.ifokus är det rätta stället till att göra det på.
#29 Visst har vi bestämt oss. Veganer har bestämt sig för att det är fel att orsaka onödig smärta och död för djuren. Klart att det går att resonera med oss, men veganer stöttar inte djurutnyttjande i några former.
Det är roligt att du börjat tänka på veganism och jag tycker du har fått många bra tips i tråden. Recept finns det gott om här i receptsamlingen och det finns många bra veganrecept på nätet.
Bra nybörjartips finns också här: http://vegankit.com/
Det finns många bra recept och andra tips och råd på den sidan.
Det är ok att ta lite i taget om man känner att det är nödvändigt. Man kan då börja med att byta ut en måltid i taget under en period. Det viktiga är att man inte nöjer sig och stannar vid det. Jag tror att du så småningom kommer till insikt om att din aptit inte är viktigare än djurens liv.
If Not You, Who? If Not Now, When?