En fågel i braskaminen
Jaa, som rubriken lyder så satt det en fågel i braskaminen idag!
Gissa om jag blev förvånad när jag fick se det lilla hjärtat sitta där så olycklig. Braskaminen har en stor lucka av glas så pippin syntes väl.
Den lille fågeln hade ramlat ned i skorstensröret och hamnat i kaminen. Som tur är så är det ju varmt och sommar och kaminen står just nu oanvänd.
Jag blev så förvånad och förstod ju att den lille var tvungen att komma ut snabbt och så stressfritt som möjligt. Tänkte först försöka fånga fågeln i en kartong, men det skulle bli svårt och inte särskilt stressfritt tyvärr. Tanken på att pippin skulle komma loss och flyga ut i huset i panik var ju inget vidare. Då fick min snabbtänkta dotter en kanonbra ide. Ett lakan! Öppnade luckan lite grann och tog snabbt ett lakan och lade över fågeln. Den blev alldeles stilla. Jag kunde sedan lyfta ut pippin och släppa hen på gräset. Fågeln flög iväg på direkten. Kvittrade till och flög upp över träden.
Gissa om det kändes bra att allt slutat så lyckligt! Nu hoppas jag att den här lille pippin aktar sig för skorstenar i fortsättningen😉
If Not You, Who? If Not Now, When?