Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 5698 ggr
[TrevorS]
3

TOFU-listan

Här är listan på vilka bönor, ärter och linser man kan göra tofu på.

[√] Fungerar
[×] Fungerar ej
[−] Inte testat

1 Första är om den fungerar istället för sojabönor på detta recept.
2 Andra är om den fungerar istället för kikärtor på detta recept.

-1---2-
[×] [√] Adzukibönor
[×] [−] Belugalinser
[−] [√] Bondbönor
[×] [−] Borlottibönor
[×] [−] Black-Eye bönor
[×] [−] Cashewkärnor - funkar med detta recept
[×] [−] Gröna Linser
[×] [√] Gröna Ärter
[x] [√] Gula Ärter
[−] [√] Havrekärnor
[−] [√] Kidneybönor
[−] [√] Kikärter
[−] [−] Mandel - funkar med detta recept
[−] [−] Mungbönor
[−] [−] Quinoa - funkar med detta recept
[−] [−] Ris - funkar med detta recept
[×] [√] Röda Linser (1=blir mjuk, ej stekbar)
[−] [−] Råris - funkar med detta recept
[√] [√] Sojabönor
[×] [√] Solrosfrön - funkar med detta recept
[−] [√] Svarta Bönor
[−] [√] Stora Vita Bönor/Elefantbönor
[−] [√] Vita Bönor

Anterrabae
0

Har testat röda linser, enligt soya-metoden.. Funkar om man accepterar den mjuk, den blir inte fast och skivbar, då krävs det nog mer stärkelse i den.

Men håller ihop och smakar helt ok! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Kan man säga att det inte blir lyckat då? Tycker den borde vara mer fast och skivbar för att kunna kallas för tofu. Fast perfekt att bre på saker i för sig. Skrattande

Anterrabae
0

Finns det inte silkestofu som inte är skivbar? (inte sTungan uteå stor koll) Den som var extra-firm upplevdejag som knappt skivbar iaf.. som kokbar chokladpudding eller bruléepudding i konsistensen.  Gjorde gryta med sån i, och det klänndes som halvdessert..

Jag vet inte heller, halvlyckad? Flört

Men om kriteriet är att den ska vara skivbar/stek- grillbar så är den inte lyckad. men jag tror den är utmärkt att smaksätta sås med typ som en ost. Inte lyckad som tofu men som mjukost?

//Ida

[TrevorS]
1

Skulle säga någon form av silkestofu faktiskt. Men den borde vara "stekbar" för att kallas tofu. Dock fungerar det med koktekniken, har testat. Skrattande

Anterrabae
0

Har ju inte testat att steka den, den kanske håller ihop bättre nu när den fått stå i kylen ett dygn.. (dags att testa!) Flört

//Ida

[TrevorS]
0

Ja testa det, skrev om inlägget, om det fungerar ändrar jag om det. Skrattande

Anterrabae
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick! Jag skar ett par ganska tjocka skivor och kryddade bara rätt upp och ner med tacokrydda, la dem i stekpannan och stekte. Den ena höll ihop den andra inte. De är ganska lösa, som när man steker biffar med en aning för lite stärkelse i smeten. Det går men det är lite klurigt.

Däremot går det inte att grilla dem.

//Ida

[TrevorS]
0

Ser lite småläskiga ut, men de är säkert goda. Jag tror vi får säga att det inte går att göra tofu enligt sojareceptet men perfekt som pålägg. Skrattande

Anterrabae
0

Jo jag vet, det är kryddan som ser skum ut, ser ut som jag haft socker och kanel eller nåt, stekt gröt eller så. Men goda var de, och det passade jättebra med tacokrydda på. Flört

//Ida

Anterrabae
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort på gula ärter, och låtit ligga i press länge!

Den blev bra! Glad Skivbar, stekbar..

//Ida

Anterrabae
0

hmm suddig bilden blev här, inte alls så när jag bara tittade på den på datorn..

//Ida

[TrevorS]
0

Just ja, nästan glömt bort det här. Skrattande

kelfwing
1

Dessa tofuvarianter måste testas! Glad

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[TrevorS]
1

#13. Det tycker jag, de som är ett streck på är ej testade, så om du testar kan du komma med bild så vi får se hur det gick. Skrattande

Anterrabae
0

Puttar denna på förfrågan :)

//Ida

Vegosessan
1

En på vegetariskt.ifokus
ville ha denna!
Länkar henne hit :)

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

[TrevorS]
1

Toppen, var lite efterfrågat. Har inte haft tid att testa resterande, men bett lite om hjälp så hoppas den blir komplett någon gång snart.

[TrevorS]
1

#10. Körde du efter tofu-receptet eller Burmese? Tänkte, såg att jag inte uppdaterat statusen mer än nr.2 som fungerade.

PS. Har uppdaterat listan, såg att flera jag testat här inte hade uppdaterats.

Anterrabae
1

Oj det kommer jag inte ihåg.. Men jag tror det var som vanlig tofu. Dvs, mjölk som man skär, silar och lägger i press.

//Ida

tlover
1

vet ni om det går att göra på bondbönor (bondbönor håller borta sorkar så det kommer bli mkt sånt framöver i landet)

l'm back

[TrevorS]
1

Recept nr 2 fungerar på bondbönor. Testade med varierande resultat med samma recept som för tofu, lyckades när jag körde med min sojamjölksmaskin men ej när jag testade med kokningen.

retxeb
0

Det känns värt att uppa denna tråd.  Ska nog testa lite av detta i fortsättningen. Däremot fungerar inte länken på den tredje varianten i huvudinlägget, den som är mandeltofu. Däremot är ju mandeltofu gjort på agar eller gelatin har jag sett nu efter lite efterforskning, är det det som menas?

[Trevor_S]
0

Jag har missat att sidan lagt ner sig, gelatin är gris så det är inte vegetabiliskt. 

Receptet kan du finna här: http://web.archive.org/web/20121229165119/http://www.adventuresofclayball.com/tag/almond-dofu-recipe/

Får ta och uppdatera sidan lite. Testar du några av de andra så får du gärna skriva hur det gick. För jag har smått lagt ner projektet då jag har lite andra vid sidan av. Men testar jag så lägger jag så klart upp lite resultat. 😎