Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: restaurangfik
Läst 1442 ggr
Mollypierce
0

Rätt till vegansk mat?

Har man rätt till att få vegansk mat i skolan?

[Trevor_S]
0

Det förekommer delade meningar med det och diskuterats flera gånger här, men kort så ja, men vissa skolor kräver något form av intyg av exempelvis kurator.

veggie4every1
0

#0 Jag är inte 100% insatt i det, men jag tycker inte det verkar som att man har rätt till att kräva det, utan att det är upp till kommunerna eller skolorna hur de vill göra.

Det finns en namninsamling här som förhoppningsvis gör skillnad.

Den veganska kosten som eventuellt erbjuds är inte heller alltid så näringsrik eller god. Det finns tyvärr väldigt dålig kunskap om vegansk kost i vissa skolor i alla fall, så mycket vet jag. Utbildning behövs helt klart på den punkten.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

IngaTrnqvist
1

Ja, enligt Livsmedelsverkets hemsida bör alla skolor servera vegansk mat till de som önskar. Fråga bespisningspersonalen eller skolsköterskan/kuratorn om en lapp om specialkost.

Fridaosx
0

ibland behöver man stå på sig lite, ibland fungerar det inte ändå (vet att folk i linköping krigade länge med skolor om att få veganmat men gick inte vägen tror jag inte). 

Många skolor kan man kompromissa med, de kanske säger nej initialt men talar man med både bespisning och ev rektor kan det lösa sig ändå.

och som #3 säger, livsmedelsverket rekommenderar att veganmat serveras till de som önskar.

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Trevor_S]
3

Eller så går man ut i tidningen och gör skandal av det. 🤪