Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 1709 ggr
maimiti
0

Alternativ till mjölk?

Ni som minns hur mjölk smakar, har ni bra förslag på mjölkersättning till kaffe? har testat sojamjölk, mandelmjöl och rismjölk. Sojamjölk i kaffe smakar blä (har testat allt från hemmabryggt till ekologiska köpevarianter. Inget funkar. Det är äckligt rent ut sagt). Mandelmjölk skär sig och rismjölk är inte heller någon hit, även om det funkar men hellre vara utan kaffe då (funkar dock ypperligt i te)… Jag är inte Vegan (än) men försöker hitta alternativ till mejeriprodukter. Jag gillar kaffe på morgonen så det vore trevligt att hitta någon som går att ersätta mjölken med.

VildaVittra
0

Har du provat att göra mjölken själv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

maimiti
0

Jupps. Är en stor fan av att göra själv då jag gärna vill ha "rena" produkter (och gärna ekologiska om det går)… hemmagjort är dock inte godare i kombination med kaffe.

VildaVittra
0

Har du då provat med olika nötter som exempelvis inhemska hasselnötter (som är sötare än dom man köper)?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

maimiti
0

Nej, de nötvarianter jag gjort, och köpt, har varit på utländska nötter (kan dock inte svara på varifrån eftersom det sällan står angivet). Har faktiskt inte ens sett någon butik som säljer svenksodlade. Var kan man få tag i det?

VildaVittra
0

#4 På buskarna. 😎

maimiti
0

Hahaha… finns ingen hassel där jag bor ;)

VildaVittra
0

#6 Om du nu bor på antark… jag menar norr om polcirkeln så skulle jag prova att annonsera på alternativ om någon vill plocka åt dig. 

Var bor du (behöver inte exakt adress)?

veggie4every1
0

#0 Vad är det som gör att det inte blir gott? Jag tänker om det är det lite mer krämiga du saknar. Jag kan väl inte påstå att jag egentligen minns smaken exakt av komjölk, men tänkte bara ge ett förslag ändå🙂

Rismjölk är ju ganska vattnig exempelvis. Kanske om du provar havregrädde?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

maimiti
0

Vad gäller sojamjölk så är det smaken som får det att vända sig i magen. Sojamjölk i mat är ok, sojayoghurt är ok, men sojamjölk i kaffe smakar sk*t. Kan inte svara på varför. Rismjölk är vattnigt, även om den görs tjockare märkligt nog. Måste vara själva smaken som är "tunn". Mandelmjölk skär sig så det smakar konstigt, ena klunken utan och nästa med…  inte gott. Kom på att jag provat havremjölk också… var "slemmigt" i konsistensen. Har inte provat gräddvarianterna dock.

veggie4every1
0

#9 Själv gillar jag inte alls sojamjölk. Möjligen de smaksatta varianterna, som choklad exempelvis kan vara god varm.

Hoppas du ändå kan hitta något du gillar🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tant Grön
0

Har inte provat själv, men kom bara att tänka på sesammjölk.

[Trevor_S]
0

Havregrädde om man måste ha något i, men jag vill dricka kaffet svart, gillar inte sött eller den "gräddiga" smaken. 🚬

[LUV]
0

kan tänka mig att det är gott med denna:
http://www.oatly.com/products/sweden/havredryck-ekologisk-farsk/
eller kanske denna (om du tycker om lite mer gräddig smak):
http://www.oatly.com/products/sweden/imat-ekologisk/