Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 3312 ggr
[Trevor_S]
2

Ekologiskt och återvunnet?

Jag har blivit lite av en "eko-freak" senaste. Noga med att köpa ekologiska varor och gärna att paketet de ligger i är ekologiskt, återvunnet eller lätt att återvinna. Börjat reta mig lite på kuvert, tydligen kan de inte återvinnas? (Står i alla fall att man inte får på vår återvinningstation i närheten). Dock har jag funderat lite och vill bli ännu bättre, men dålig koll på vad dessa finns i för butiker, online eller vilka som är bäst: Oblekt o gärna ekologiskt papper (o inte den med elefantavföring från panduro). Oblekt o gärna ekologiska kuvert. Handlingspåsar/nät till matvaror som är bra o vänliga mot naturen, eller tyg som kan återvinnas. Jag brukar i för sig göra nytt papper av gamla räkningar som inte har e-faktura. Så lite i rätt riktning hoppas jag är på.

[Trevor_S]
0

Just det, pennor som går att återvinna och gärna inte i plast. Tips på bra kalligrafi-pennor som kan återvinnas eller är återvunna eller hur man gör själv vore toppen. Valnötsbläck, är det något som är bra eller finns det bättre alternativ?

VildaVittra
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag viker egna kuvert, men det är svårt att göra något åt de som man får skickade till sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Trevor_S]
1

Va kul att vika egna, har jag gjort lite också. Men av vanliga papper. Skulle vilja ha en papperspress/guskbräda så man får riktigt platta och fina papper så man kan skriva ut på dem. Köpte en ekologisk tandborste som dessutom kan komposteras. Var gjord helt av bambu. Hittat en rakhyvel som är ekologisk som kan återvinnas också. Även en eltandborste som dessutom är återvunnen och kan återvinnas igen. Skulle vilja ha ekologisk deodorant nu bara. Försöker undvika plast så gott jag kan hade jag tänkt. Nu bara köra på ekologiskt maskindiskmedel och tvättnötter till kläderna. Satt och tittade på tvålalternativ, koka linfrön och doppa tygbitar som man låter torka. Sedan använda dem när man duschar så löddrar de. Kan ju tvättas om och återanvändas.

Grace2009
0

#3 Jag vet ej hur det framställs, så det kanske inte är speciellt miljövänligt alls, men det finns ju saltstenar som man kan använda som deodorant (typ en sådan här http://www.skogsrospa.se/kroppsvard/kroppsvard/deodorant/saltdeo-50g.html). Salt i sig är i alla fall inget konstigt, frågan blir mer tillverkning och förpackning. Jag försökte googla lite men hittar ingen information, men du kanske finner något,

VildaVittra
0

#3 Jag använder papper som jag återvinner, som samhällsinformation och så. 

Varför inte göra deon själv? 

Och hederlig vanlig gulsåpa låter lättare än linfrö, på våren kan man plocka björkblad och göra sin egen flytande tvål av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Trevor_S]
1

Jag brukar göra deodorant själv, finns recept på min gamla blogg. Senaste tiden har jag haft allt för mycket att göra så jag har inte haft möjligheten att göra allt, ger bort mina fermenteringar m.m. på grund av tidsbrist.

Men nu köpte jag Urtekram's deo. De har massor och enkla att återvinna samt vegansk också. Skrattar

[Synnerlig]
1

Hittade en sida som verkar vara riktigt bra ;) http://www.matsmart.se/ Säljer mat som är ordentligt rabatterade som skulle ha slängts (i onödan). Visserligen inte mycket som är veganskt, men en del saker finns som t.ex. kokosvatten, mineralvatten, juicer, te och kaffe, ris m.m. :)

[Trevor_S]
0

Just det, matsmart, de har ju blivit lite större! Roligt att se dem igen helt fallit i glömskan.😎

veggie4every1
0

Vilken bra sida!👍

Synd de inte hade mer pasta. Men det kanske kommer in. Ska hålla koll där i fortsättningen. Skulle gärna ha köpt ett helt lass med fullkornspasta😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ni köpa snygga skor som är återvunna, veganska, eko-vänliga och där de hjälper till med välgörenhet så rekommenderar jag starkt Tigerbear Republiks skor http://www.tigerbearrepublik.com/ Har själv ett par färgglada sneakers som jag är supernöjd med! :)

veggie4every1
0

Snygga skor!🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
1

#11: Tack :D

[Trevor_S]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte på denna angående skorna. De var jättefina btw. 😃

[Synnerlig]
1

#13: Häftig video! :D Tack :)