Hur länge har du varit vegan?
Eftersom jag inte känner någon här, så undrar jag hur länge ni varit veganer och vad eller vem som inspirerade er till att bli det? :)
/Kalle
Jag "kom på idén" i februari kanske, så jag började med att sluta dricka mjölk/ägg/fil/ost rent men ibland quorn och såser. Strikt har jag bara varit i några veckor. Internet inspirerade mej typ… bara vetskapen av allt som händer får mej att vilja ta avstånd från allt det där.
Kan inte minnas just nu hur länge, men främst är det på grund av allergi, men på senare år så har det blivit på grund av buddhismen. Har blivit mer insatt i det hela. Har dessutom märkt goda upplevelser genom att jag får mer ork och blivit piggare på kostvalet. Så mår man bra av att man inte bidragit till ett djurs död. 😃
Själv?
Sedan årsskiftet. Vart lakto-ovo länge innan jag besökte en mjölkgård och bestämde mig för att bojkotta mjölken helt. Vegankosten fick bli ett nyårslöfte och som det ser ut nu kommer jag nog aldrig stoppa i mig en animalie igen :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
ungefär 2 år tror jag, blev Vegetarian vid cirka 12 års ålder och sedan Vegan vid 17-18! vad som inspirerade mig var främst dokumentärer, t.ex earthlings!
är Vegan främst på grund av djuren, men också miljön, hälsan & religion!
Trevor_S: Det lät bra :) Det var en vän, pescetarian (innan det begreppet blev mode), som berättade om hur kor och höns behandlades vid transporter och på bondgårdar.
Jag började läsa på om vegansk näringslära för att inte få bristsjukdomar som var vanligt då och jag läste även om miljöpåverkan i och med uppodling av betesmarker och metangaserna från avföring med kött i.
Jag gick i gymnasiet och det var när Umeå-hc scenen exploderade. Jag lärde känna många veganer när jag var på spelningar och festivaler. Det här var ungefär 1997.
Jag övergick successivt från kött till vegetariskt och slutade med mjölk- och äggprodukter under ett och ett halvt år.
Sedan 1999 är jag Vegan :)
Jag har också skrivit mer om varför jag blev Vegan här: http://vegan.ifokus.se/discussions/53cd94bbce12c43d65008419-varfor-ar-du-vegan?discussions-1
#5 Wow 15 år! Vilken inspiration, det vill jag också kunna säja en dag. ;)
Håller med #6🙂
Jag har varit Vegan i ungefär 5 år. Min yngsta dotter inspirerade mig till det valet och det är det bästa val jag gjort i mitt liv.
Va spännande, alltid kul att höra historierna faktiskt. Köpte en bok med fleras historia till varför de blev veg. Tror det var Vegan society jag köpte den av.😃
vad hette den boken? :)
Hej!
Jag blev Lakto-vegetarian 1997 (13 år) och Vegan 2000 (16 år).
Så det är ett tag sedan 😃
Höll på att glömma att skriva varför jag valde att bli Vegetarian och sedan då Vegan. Jag blev det för djuren. Jag har haft diverse olika djur sedan jag var 2 år och det kändes helt enkelt totalt fel att äta "mina vänner" och ju mer jag fick reda på ju mer övertygad blev jag och sedan tänkte jag som trettonåring att jag kollar om jag klarar att inte äta kött, ägg m.m. under en dag… och på den vägen är det…
Jag drack mjölk tills jag var 16 år, mycket för att mina föräldrar tyckte att jag skulle det (de sa till 18 egentligen… men jag mådde fysiskt och psykiskt illa vid en punkt som sextonåring då jag skulle äta något med mjölk i och kunde inte förmå mig att äta något med mjölk i längre, så från den tidpunkten slutade jag med det också och var då Vegan på riktigt). Mina föräldrar kunde ju inte vägra låta mig bli Vegan då eftersom jag inte klarade av att äta/dricka mjölk längre… bara tanken gjorde mig illamående. Redan som trettonåring slutade jag nämligen med ex. gelatin m.m. och diverse e-nummer så det var bara mjölken som gjorde att jag inte var Vegan redan från start.
Mvh/Chinesecrestedlover
Jag blev Vegetarian i gymnasiet, ville bli Vegan men eftersom jag fortfarande bodde hemma så stannade jag på Vegetarian till att börja med, men åt väldigt få mjölkprodukter och undvek mat med mycket ägg i. När jag flyttade hemifrån blev ägg och mjölk mer och mer utfasat och jag var Vegan i perioder till att börja med. Vegan ett halvår, Vegetarian ett halvår och så fortsatte det några år. Slutade dock köpa ägg efter första vändan som Vegan så det var enbart några enstaka mjölkprodukter och vissa produkter som innehöll ägg efter det. Övergick alltid till vegankost när jag tyckte att jag började äta för mycket mjölkprodukter och för 3-4 år sedan släppte det helt och jag slutade hoppa fram och tillbaka.
Vi har alltid ätit mycket vegetariskt i min familj och min äldsta syster inspirerade mig till att bli Vegetarian ett tag när jag var 13 men det höll inte i sig. Gick djurvård på gymnasiet och en kväll när jag skulle sova så kände jag bara att det var så fel att jag gick en utbildning för att lära mig att ta hand om djur samtidigt som jag åt dom, det kändes så självklart att bli Vegan då även om det tog ett tag att ta mig dit.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
If Not You, Who? If Not Now, When?