Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 3380 ggr
Skogsraah
0

Vart drar du gränsen?

Hej! 

Hoppas på att vi kan hålla god stämning i den här tråden då många brukar bli arga för andras val, eller för att de inte kommit lika långt i sin veganism. Hur som helst! Vart drar du gränsen för din veganism?

Vad jag fått erfara resonerar alla väldigt olika. Nästan så att man blir rädd för att en dag kalla sig Vegan, för det finns säkert något man konsumerar som inte är 100% veganskt.  Min sambo är till exempel uppvuxen med veganer. Vad jag förstår är de inriktade på kosten och miljön. Han tror till exempel inte att de använder någon speciell tandkräm, använder tvättnötter som tvättmedel osv. Utan de äter främst veganskt, och att större delen av deras livsstil och produkter är Vegan. Jag tycker då utan tvekan att de är veganer, men hur resonerar du? Måste varje litet steg som tas i livet analyseras ifall detta är genuint veganskt eller inte? Jag, i min strävan mot veganism, känner att det kan bli en väldigt svår uppgift. Maten och de flesta produkterna är ju dock enkelt.

Vad det gäller mig själv äter jag helt veganskt hemma och är mån om att mina produkter är veganska. Jag har fortfarande svårt att kräva helt veganskt om jag äter borta och brukar nöja mig med vegetariskt än så länge. Vore jag lite mer kreativ hade jag förstås kunnat ta med lagad mat till varje bjudning jag är på, men det är inget jag gjort än. Bor i norrbotten och här är veganismen inte utbredd alls. Jag kallar mig inte Vegan men är på väg dit. Jag använder vanligt tvättmedel och sköljmedel, använder yes som diskmedel, vanlig tandkräm och vissa tvålar är väl inte helt cruelty free. Strävar mot att byta ut allt i den utsträckning jag kan! Med min ekonomi är det dock inte helt plånboks-vänligt att beställa då mycket inte finns här i Piteå, där jag bor. 

Tänkte att det kan vara trevligt att diskutera hur en själv resonerar 🙂 Och ber om ursäkt ifall det redan finns flera sådana här trådar! Peace

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Nelley]
1

Ja, jag har ju gått så långt så att jag tvekar att använda produkter av ett speciellt märke för att det gynna deras andra produktion. Jag var ju tveksam till att köpa pringles för att p&g utför djurtester, men de har sålt de nyligen till Kellogg… jag tror inte att de gör det också.😃

IngaTrnqvist
0

Drar min gräns vid kosten, så egentligen är jag "bara" Vegetarian. Det mesta av mina hygienprodukter är också veganska ^^

Paxxie
0

Jag äter helt veganskt, men eftersom jag fortfarande bor hos mina föräldrar använder jag en del icke-veganska produkter (tvättmedel, schampo etc.) Kort sagt sådant jag inte köper själv. Sen har jag också en del klädesplagg och andra prylar som inte är veganska då de införskaffades innan jag blev Vegan, men jag känner att jag lika gärna kan slita ut de innan jag köper nytt.

Det har hänt några få gånger att jag ätit vegetariskt istället för veganskt. Till exempel om någon annan har köpt mat till mig och det visar sig att det kanske är färsk pasta (som brukar innehålla ägg) istället för fryst. Skadan är ju redan gjort då och det skapar oftast ganska taskig stämning om man vill slänga bort hela tallriken. Dock är jag tydlig med att berätta varför det inte är veganskt och att jag vill undvika att äta det i framtiden.

[Synnerlig]
2

Jag skulle säga att jag äter veganskt till 100%, men sen finns det ju dessa funderingar kring genom vad som den där vinägern har filtrerats genom, eller om vanliga kryddor innehåller animalier :/ När det kommer till att äta borta hos andra så vet alla att jag är Vegan och oftast så tycker de att det är roligt och kan tänka sig att laga någonting veganskt, annars erbjuder jag mig att ta med mig en egen rätt som påminner om det de andra ska äta.

I klädväg, sminkväg och andra produkter så har jag ända sedan jag blev Vegan börjat tänka på att köpa veganskt. Jag har ju tyvärr något plagg som innehåller ull och mina vandrarkängor är gjorda utav läder, men dessa införskaffades innan jag blev Vegan. Mitt smink byter jag ut mot veganskt vart eftersom jag behöver nytt, samma sak med andra produkter, när de tar slut så köper jag veganskt i fortsättningen. Dock så tvättar jag mina händer med den tvål som erbjuds på offentliga toaletter och hos andra människor. Jag är faktiskt lite nyfiken på hur ni andra tänker kring att tvätta era händer med tvål hos andra människor och på offentliga toaletter? :P

Jag tyckte också att det kändes som en tung uppgift i början att ta reda på vad allting innehåller men det är bara att googla, maila de som gör produkten och fråga även här :) Har man en gång frågat och fått svar så vet man och då är det en produkt mindre att undra över :)

veggie4every1
6

Donald Watson definierar ordet Vegan så här:

_"The word "veganism" denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude — as far as is possible and practical — all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals."

_En Vegan tar alltså avstånd från allt djurutnyttjande i största möjliga mån. Är det en praktisk omöjlighet så är det. En livsviktig djurtestad medicin exempelvis behöver man som Vegan inte avstå ifrån.  
Personer som enbart är inriktade på kosten och miljön är miljömedvetna vegetarianer, inte veganer per definition.

Det är dock en väldigt bra början att sluta äta animalier.

Handtvätt utanför hemmet är inga problem. Har en liten flaska i handväskan med en ljuvligt doftande kemikaliefri vegansk tvål från iherb😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[LUV]
1

använder endast veganska produkter.. tandkräm, tvättnötter, läppbalsam, smink precis ALLT är veganskt! (har dock ett par skor som ej är veganska som jag fortfarande använder då de är så slitna att de ej går att sälja men fortfarande är användbara). 
undviker (i den mån det går) dessutom företag som kan gynna animalisk produktion!

[LUV]
0

#4: jag använder inte tvålen när jag är hos andra/offentlig toalett, tvättar bara med varmt vatten!

[Trevor_S]
1

Jag drar vid kosten, men undviker skinn och föredrar veganska hygienprodukter (använder mycket från urtekram så har man koll då de märker ut vegan-stämpel på deras produkter)

Men om någon bjuder på mat som inte är veganskt så äter jag inte där.