Sockerfritt sockervadd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det har ju blivit populärt med sockerfritt, har nu stött på flera som gör sockervadd genom att använda sig av sockerfria hårda karameller. Nu är frågan, vilka är veganska, lätta att få tag i? En annan fråga, fungerar steviaströ? Noll koll på om den smälter.
stevia tillverkas med hjälp av mycket kemiska ämnen, socker är mycket naturligare och bättre producerat och därmet bättre för naturen,
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Stevia låter man väl torka och sedan samla upp stärkelsen från bladen som är söt? Den går väl igenom samma process sedan som socker? I alla fall enligt kontakt med Dan Sukker via telefon.
#2 det finns olika sätt, men massproduktionen fungerar med väldigt mycket kemiska ämnen, iallafall enlig dokumentationen.
mvh, HamsterHamster
Kan du länka till dokumentationen? I så fall har de gett missvisande information.
såg den på tv, på tyska. Vet inte om jag hittar den men jag försöker. skickar länken så fort jag hittat den. :)
kan dock säga lite avd de visade: Stevian torkas, mals och sedan får den gå genom en massa kemikaliska procedurer för att få fram den där sötman i så hög koncentration.
De får inte säga något fel, men troligen sa de inte allt som pågår under produktionen.
mvh, HamsterHamster
Aha, men i vilket fall så hoppas jag inte på att det är bensen som i billigt vitt socker som dessutom har kvar spårämnen. Trodde man använde butanol efter man hettat upp steviabladen och låtit dem torka för att få ur stärkelsen, därefter tillsätta alkohol för att det ska bildas kristaller.
Posta gärna om du hittar, vore kul att se. 🙂
#7. Man kan ju i för sig klicka i en droppe agave om det nu skulle funka. 😉 Funderade på fruktpektin om det skulle funka att göra en blandning och sötningsmedel.
Finns ju i för sig annat alternativ till socker än just stevia, tog det som exempel. 😃
#8 Ja precis och agave är ju ett jättegott sötningsmedel. Du kan ju också använda karameller, finns en del veganska i olika smaker på iherb om du inte hittar några i Sverige. Dom är inte sockerfria men sötade med exempelvis fruktjuice. Spännande i alla fall med egengjord sockervadd🙂
Jag vill undvika vitt socker på grund av att jag får migrän av det. Kan inte äta en bulle ens. Nu är inte sockervadd det roligaste kanske men tycker det är lite spännande att hitta lite alternativ till socker. :D
Hehe, tänkte det vore roligt om man har kalas eller liknande. På grund av bland annat diabetiker och även sådana som jag som inte mår så bra av socker tänkte jag finna något bra alternativ. 😉
If Not You, Who? If Not Now, When?