Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: hygienskönhet
Läst 4112 ggr
Skogsraah
0

Vilka hårprodukter använder du?

Jo, ni som använder veganska hårprodukter! Alltså typ Lush, Urtekram, Faith in Nature, Naked, Maria Nila, Dessert Essence och allt som finns.

Vad använder DU och vad tycker du om de produkter du testat? Glad

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

veggie4every1
0

Jag använder Rosenseriens proteinschampo. Det är riktigt bra för mitt hår. Inget balsam behövs och det ger bra stadga och volym till håret. Jag har hår nedanför axlarna så jag brukade använda balsam. Högsta betyg till det.

Annars har jag provat Lush schampokaka och balsamkaka för normalt hår, torkade ut nånting fruktansvärt, inte bra för mig.

Faith in Nature Lavender lämnade håret ganska platt och flygigt, kändes som ett billigt schampo, inte nåt jag köper igen. 

Schampokakan från iherb är mitt andra val om jag inte köper Rosenseriens. Den är på snudd lika bra som proteinschampot och billigare.

Giovanni root 66 liftning spray är den enda stylingprodukten jag använder och då inte så ofta, bara speciella tillfällen. Men den är väldigt bra för volym, stadga och har suverän hållbarhet🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
0

Intressant läsning! Rosenserien har jag inte spanat in så mycket. Vart brukar du köpa deras produkter? 🙂

Är själv väldigt inne på LUSH just nu då jag aldrig köpt något därifrån. De verkar ha en hel del bra vanliga schampon och balsam för torrt och skadat hår, vilket jag har. Men det har ju så många märken så det är svårt!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
0

#2 Tack för tipset på hårspray förresten! Nu är jag ganska ny på det här med veganska produkter (har för mycket som måste ta slut hemma först…), men verkar rätt svårt att hitta just bra, veganska hårspray. Sen är jag mån om att det ska dofta gott, eller framför allt inte dåligt 😛 Går den att köpa i Sverige?

veggie4every1
0

#4 Giovanni tror jag inte finns i Sverige, men finns på iherb och det är ju nästan lika bra eller bättre för det är billigare där. Den luktar inget. Du får slaska på lite parfym istället😃

Rosenserien brukar jag köpa på Bodystore (nätet, svensk sida) men de brukar också finnas i en del butiker typ hälsokost.

Väckarklocka

Skogsraah
0

#5 Okej okej! Nu har så många pratat gott om iherb så jag bara måste göra en beställning därifrån känner jag. Det är inga problem med frakt och sånt? 🙂

[Trevor_S]
1

Jag använder bara Urtekram sedan inte alls länge sedan. Deras produkter finns jättebilligt med gratis frakt på apotea.se det vill säga deras hygienprodukter. Billigare än grannstadens butiker där de finns vill säga. (goodstore.se har deras matvarugrejer också)

Skogsraah
0

Något jag också funderat över är deodorant. Jag har hört att Rosenserien ska ha bra. Kanske Urtekram också. Vad använder ni där? 🙂

[Trevor_S]
1

Jag använder Urtekram's deodorant, gjorde egen förr, men tröttnade faktiskt efter 2 år😮 så jag började köpa färdig. Tycker deras deodorant fungerar bäst på mig och så har den inte aluminiumsalt (stavning?) som är oehört cancerframkallande (enligt cancerdokumentären där de gjorde en stor och omfattande studie, minns inte namn, men har nämnts tidigare på sidan i någon tråd).

Dock föredrar jag den doftfria, deras deo kladdar inte ner kläder eller lämnar fläckar och sticker gör den inte heller vilket jag upplever andra kan göra. Det är samma i både damernas och herrarnas bara parfymen som är annorlunda.

Skogsraah
0

#9 Det låter bra! Funderar lite på Urtekrams deo.  Och den finns lättillgänglig här dessutom 🙂

[Trevor_S]
1

Den är toppen, i alla fall enligt mig. Köpte en utan att veta att det var deras egna. Men som jag förstod det har de funnits redan sedan 1972 så deras produkter är väldigt bra idag. 😉

Såg någon som heter eco granatäpple som en kompis testat o gillar. De har även deostick som ska vara toppen men kladdar tydligen av sig på kläder men försvinner under tvätten.

veggie4every1
1

#6 Tycker absolut att du ska kolla in iherb. De har massor av veganska produkter att välja mellan.  Jag har aldrig haft problem med frakten och jag har skickat efter många paket. Skickar dig ett pm med lite mer info🙂

Väckarklocka

[Trevor_S]
0

Håller med veggie4ever1, iherb är jättebra.

Skogsraah
2

Tack för tips! Och oh, tusen tack veggie4every1 😃

grumpy19
0

Schampot jag använder just nu är en kaka (herbal formula) från Iherb (kanske den som #2 tipsade om?) och jag älskar den! Finns rätt många varianter att välja mellan, men den jag använder har fått flest recensioner och högst betyg! :-)

Medarbetare på vegan ifokus.

Skogsraah
0

#15 Det med schampokakor känns ju intressant. LUSH har många jag skulle vilja prova. Det enda jag hört om dem är att de kan bli rätt uttorkande mot håret. Jag har väldigt torrt och slitet hår och det sista jag behöver är något som torkar ut…

veggie4every1
0

#16 Då ska du vara försiktig med Lush tycker jag. Det är visserligen olika på olika hår, men mitt normala hår blev knastertorrt av den normala schampokakan även med balsam. De luktar ju jättegott men man vill ju har mer från ett schampo än bara doften. Iofs många som lovprisar Lush så det kanske funkar för dig.

Jag personligen är inte så imponerad av Lush överlag. Tycker de är dyra och använder icke skonsamma ingredienser i sina produkter. Men visst har de ett par goda parfymer, det kan jag inte förneka.

Den som #15 tipsar om är dock toppen, den är den jag menar i inlägg #2 🙂

Väckarklocka

Skogsraah
0

#17 Okej, tack för synpunkt! Med goda parfymer från Lush, menar du just deras parfymer då? 🙂 Håller på att sälja av mig min nuvarande säkert djurtestade parfym och ska förstås införskaffa en djurvänlig!

veggie4every1
0

#18 Jag tycker att de flesta av deras produkter luktar gott faktiskt. Men annars gillar jag inte kvaliteten på dom.

Väckarklocka

Skogsraah
0

#19 Jo att det luktar gott vet man ju! Bara när man går in i en Lush-butik känns det som att komma lite till himlen… hehe. Jag vet att deras schampon och balsam som inte är just kakor har fått jättebra omdömen. Det är ju just det där att det är lite dyrare då. Worth it or not liksom…

veggie4every1
1

#20 Jaa, eller hur…😃

Men de använder ganska mycket SLS i sina produkter och det är uttorkande och icke hudvänligt på mig. Dom har ju säkert några SLS fria också men jag har nog också blivit lite bortskämd med iherbprodukterna. Jag är van att få bra kvalitet, ofta ekologiskt, naturliga ingredienser och utan SLS till ett riktigt bra pris (så länge dollarn är skapligt låg).

Om du är ute efter goda parfymer så kolla Island Essence cologne på iherb. Ecco Bella är också bra och nu har ju Herban Cowboy kommit ut med nya parfymer också🙂

Men om jag inte hade iherb, då skulle jag nog handla från Lush ibland i alla fall för det finns ju inte så stort utbud på veganska grejer i Sverige annars.

Men du får prova dig fram bland alla produkter och hitta dina favoriter, det är ju väldigt roligt det med😃

Väckarklocka