14 år?
Hej! Jag är en 14 årig tjej som vill bli Vegan, jag är redan Vegetarian sedan ett halvår tillbaka men tycker inte riktigt det räcker eftersom att jag vet hur djur blir behandlade och tycker det är hemskt. Problemet är att mina föräldrar inte låter mig bli Vegan för dom tror att jag kommer få näringsbrist och sånt, så jag behöver lite mer råd och jag skulle vilja veta vad några erfarna tycker om det.
#0 Det är bara att gratulera till ditt kloka beslut🙂
Om jag ändå haft din insikt när jag var 14 år, men jag brukar skylla ifrån mig på att det inte fanns internet på den tiden och att man inte fick någon upplysning😉
Nya veganer brukar jag rekommendera att börja med att läsa igenom veganskt startkit. Där finns väldigt mycket bra info. Eftersom du är ung och dina föräldrar har ansvar för dig så bör även de läsa igenom den informationen.
Tack så mycket för svar, det ska jag definitivt läsa igenom :-)
#2 Låter bra🙂
Är det något speciellt annars du undrar över eller är det mest allmänna råd du vill ha?
Om dina föräldrar tror du kommer att få näringsbrist som Vegan så behöver de mer information. De vet nog inte så mycket om den veganska kosten och menar säkert bara väl och är rädda om dig. Det finns mycket bra information att tillgå om de är öppna för det.
Visst kan man få näringsbrist på en vegansk kost, men det kan man få på all kost om man äter fel.
Tack igen för länken, sidan var superbra och jag kommer ha stor användning för den i framtiden :-D
Jag blev Vegetarian när jag var 12 och Vegan när jag var 16, och även mina föräldrar var oroliga för näringsbrist. Det jag gjorde var att läsa på, köpte boken "vegansk näringslära på vetenskaplig grund" av Björn Pettersson javascript:nicTemp(); och kunde sedan bemöta mina föräldrars argument samt planera väl sammansatta måltider. Vi bestämde att jag bara fick sluta med kött om jag såg till att äta bra och laga min egen mat, så jag följde med och storhandlade varje vecka och såg till att få hem de råvaror jag behövde. Gick till vårdcentralen då och då och tog blodprov så mina föräldrar såg att jag hade bra värden. Det funkade för mig, hoppas du fick lite tips och att det går bra för dig att övertyga föräldrarna!
If Not You, Who? If Not Now, When?