Egen yoghurt av nötmjölk
Jag har testat att göra yoghurt på sojamjölk och det funkar ypperligt men den hemmagjorda varianten är ju inte lika god som den köpta (Alpros smakar inte så mycket soja). Jag skulle vilja testa att göra på mandelmjölk men funderar på hur. Jag minns att jag såg ett videoklipp på YouTube men glömde naturligtvis att bokmärka den. Har letat men hittar den inte. Kvinnan i videon använde inte yoghurtkultur utan använde förtjockningsmedel (tror det var guarkärnmjöl). Hon gjorde frukt- och bäryoghurt med nötmjölk som bas. Är det någon som vet hur man gör och kan förklara eller vet vilken video jag menar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du blötlagt sojabönorna i saltat vatten? Det tar bort den där "otäcka smaken" eller vad man ska kalla den för. 😉
Mandelmjölk och kokosmjölk är de två som är lättaste om man vill göra med riktig yoghurtkultur. Finns att köpa en vegetabilisk på hjemmeriet (ska leta upp länk, är inte hemma så inte tillgång till min dator).
Guarkärnmjöl fungerar i för sig om man bara vill ha den som alternativ, men då blir det ju inte riktig yoghurt med kulturen.
Finns något recept här på ett alternativ där man kokar nötmjölk med majsstärkelse som man låter svalna och står i kylen under natten, på så vis får den en liknande konsistens. Dock får man inte den där yoghurtsmaken eller kulturen på det viset.
Annars kan man använda vegegel men ytterst lite under uppkokning för att få den tjockare när den svalnat.
Hittade annars denna som använder en kultur, men varning, använd inte chokladmjölk då fermenteringen kan gå riktigt illa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gjorde även en till enkel sökning på google och fann denna också utan kultur, men det är rå cashew, då de flesta här är ångbehandlade eller upphettad vid paketering så köp gärna ekologisk och råa.
Åh! Tack! Ska testa föreslagna varianter.
Har inte blötlagt sojabönorna i saltat vatten utan bara vanligt. En gång testade jag att koka dem i några minuter innan jag malde dem (fick tips att det kunde ta bort en del av sojasmaken). Själva mjölken såg ut som vanlig sojamjölk men yoghurten men det blev inte alls bra utan rinnig och ville inte mogna. Annars har det blivit tjockt och bra med sojamjölk, nästan som typ Turkisk yoghurt. Har köpt yoghurtkultur från England men jag tror att det är samma som Hjemmeproduktion säljer. Dock föredrar jag smaken på mandelmjölk så jag ville prova att få till en yoghurt på det.
Hemligheten många företag som tillverkar sojamjölk gör är att just blötlägga i saltat vatten, skölja dem länge innan man kokar mjölk på dem. Ibland kan det ta längre tid, har du använt yoghurtmaskin eller kör du termostekniken så den kommer upp till en bra temperatur den behöver? Såg du till att sojamjölken och kulturen hade samma temperatur? Är den ena kall och den andra rumsvarm kan den få en chock och bli inaktiv eller inte trivas.
Men den sista kan rekommenderas, va bara noga med att rengöra allt innan på ett bra sätt och sunt förnuft till hygien är bra. Har gjort en hel del fermenteringar, även olika filmjölkskulturer i sojamjölk samt mandel.
Har du testat än? 😃