Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 3751 ggr
Salish
0

"Komma ut" som vegan

Hej! Jag flyttade hemifrån för sex veckor sedan och blev Vegan nästan direkt (mina föräldrar vägrade låta mig innan). Jag var Lakto-ovo-vegetarian tidigare. Förra gången jag var hemma för en månad sedan åt jag saker med mjölk i eftersom jag är fruktansvärt konflikträdd och inte hade sagt att jag var Vegan. Min mage mådde inte alls bra efter det. Nu ska jag hem igen till helgen och vill inte gärna äta icke-vegansk mat, och jag undrar om någon har något tips om hur jag ska berätta detta för mina föräldrar?

ShitGoose
1

Säg bara att du är Vegan.
Eller så håller du tyst och äter inget som inte är veganskt 🙂

Medarbetare på Sphynx iFokus

Salish
0

Lite svårt när i princip allt innehåller mjölkprodukter. Men alltså om det bara vore att säga "jag är vegan" så hade jag blivit Vegan för flera år sedan. Allt är "men det är ju ekologiskt", "du förstör ju för oss andra!" Osv osv

Lia
3

#2 Om ett av problemen är att du skulle "förstöra för andra", så ta med dig egen mat? Då kan de inte skylla på det i alla fall, för då påverkar inte din kost deras.

[rumelle]
1

Håller med #3, ta med dig egen mat i början. Det kommer kanske att bli lite gnäll och pikar men med tiden kommer de att fatta att du menar allvar och då kanske de även kommer att anpassa det de lagar när du är där så att ni kan äta samma mat tillsammans.

veggie4every1
4

#0 Om jag kunde förstå vad det är med en del föräldrar alltså…

Varför är de inte stolta och stöttande istället? Det är ju ett ställningstagande emot förtryck av de svagaste i samhället. De borde vara oerhört stolta över dig istället. 

Du förstör inte för någon, det är de som förstör och det är de som inte förstår.

Mitt långsiktiga råd är att utbilda dig så mycket du kan inom veganism, hälsa och djurrätt så att du alltid har svar på tal när ämnet kommer upp. De kan inte vinna en argumentation gjort på rätt sätt därför att det inte finns något hållbart moraliskt argument till förtrycket dom stöttar.

Kortsiktigt så håller jag med att det är bra att ta med egen mat och även att lära dig svaren på en del av de vanligaste frågorna och kommentarerna.

Andra goda råd i en argumentation med din familj är att aldrig bli arg, aldrig bli ledsen, var alltid saklig , var påläst i det du talar om, var konsekvent och känn dig säker i att det du gör och säger är rätt.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
1

Nu menar inte jag förstås att du ska gå dit och börja argumentera med familjen. Självklart inte. Men det är känns bra för en själv att veta att man har svar på tal om någon skulle starta en diskussion.  Familjemiddagar kan kännas mycket lättare på så sätt och det kan till och med finnas en och annan person där som tycker att man har något intressant att säga😉

Hoppas du får en trevlig middag och att de accepterar ditt val på ett bra sätt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Salish
0

Ja alltså jag ska ju vara där i en hel helg eftersom jag annars bor ganska långt bort. Och de kommer göra tårta och allt möjligt för en annan familjemedlem. Men eh, tack för tipsen hörrni! Jag ska försöka prata med dem utan att tappa tråden eller tappa bort vad jag egentligen vill få fram.

[Synnerlig]
0

#7: När vi firar kalas hos min mamma så brukar jag alltid få ta med mig egna bakelser. Är det bara fika så tar jag bara med mig ett par delicatobollar :P Men tycker de att du förstör så mycket så är det bara att du får ta med dig egen mat när du är hemma hos dem så kan de inte tycka att det är bökigt :) Och ha gärna svar på tal redo om de skulle säga något. När någon som är helt omöjlig gnäller på mig och inte verkar ta till sig det jag har givit de som svar så brukar jag tillslut bara svara: "Okej…", "Jahapp",  "Jaja" eller "Mmm", då brukar de oftast bli tysta och så kan jag få lite lugn och ro :P

Salish
0

Hmm jag får väl helt enkelt köpa havregrädde eller något då och försöka mig på min första veganska bakelse!

[Synnerlig]
0

#9: Kolla upp goda recept på t.ex. vegoriket.se. Jag bara älskar Banoffe pajen där :D Digestivebotten och kolasås, banan, grädde och choklad ^^