Vegan iFokus

Vegan

Etikett: veganprat
Läst 3480 ggr
Skogsraah
2

Malou von Sivers goes vegan

Är vi några stycken här som följer Malou efter Tio nu under veckorna hon provar på att vara Vegan? Tänkte att det kan vara roligt att diskutera vad som sägs, gästerna, vad de lyfter osv inom veganism 🙂

Jag tycker att veckan har varit bra! Men det är tydligt att det helst inte ska pratas om de etiska skälen till att vara Vegan. Det blir många kommentarer från Malous sida som "nu är ju inte köttindustrin här för att försvara sig". Det är mestadels inriktat på hälsa och kost. Då Renée Voltaire var där kallade hon de veganer som äter hel- och halvfabrikat för fuskveganer… Haha. Ja då är jag ett praktexempel av fuskvegan i så fall! Löjligt uttalande tycker jag.

Vill man ta igen veckans avsnitt kan man kika på TV4 Play.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[MikaelaR]
1

Man är ju inte fuskvegan bara för man äter hel och halvfabrikat så länge man inte äter saker med animaliskt innehåll!

Skogsraah
1

#1 Definitivt inte! Blev skitarg. Har diskuterats och hatats på mycket av diverse veganer. 

I övrigt sade Kitty Jutbring väldigt bra saker när hon var där och även Patrik Arve och Bea Szenfeld idag.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[LUV]
3

renée voltaire säljer ju dessutom varor som inte är veganska??

Skogsraah
2

#3 Det tänkte jag inte ens på! Haha, vad patetiskt. 

Ja det har varit mycket fokus på "hälsoveganer". Var jättebra det Kitty Jutbring sa: "Burgare, korvstroganoff. Man behöver inte vara Renée Voltaire-veganen."

[Trevor_S]
0

Men Voltaire har väldigt bra produkter som är riktade åt och för veganer bland annat och även för allergiker. Finax har exempelvis vetemjöl men även vetefria mjölmixar för de som inte tål vete eller vill undvika. Så man kan se allt på flera sidor. 😉

[LUV]
3

jag gillar också renee voltaires produkter, det jag menade var att det var ett konstigt uttalande när hon uppenbarligen själv inte äter helt veganskt (kan inte tänka mig att hon tillverkar produkter hon själv inte äter)

Skogsraah
1

#5 Jo precis! Har inte testat hennes produkter än, men det är säkert bra och så. Var bara ett dumt utlåtande då man ju förstår ÄR lika mycket Vegan fastän man inte spenderar så mycket tid i köket 🙂

[Trevor_S]
0

Så är mycket också okunnighet, många som tar upp kosten brukar oftast säga "jag äter också veganskt, älskar qourn" vilket då inte är vegetabilisk då den innehåller ägg. Man tröttnar lite, när man säger att det inte är veganskt får man alltid svaret "men oj, vad ska man då äta?". Precis som det inte finns renare produkter. 😉

[MikaelaR]
0

#8 Fast det är inte säkert att Renée menar just såna personer. Finns halv och helfabrikat som är 100 procent veganska, måste man vara en fejkvegan bara därför man äter det? svaret är nej.

Skogsraah
2

#8 Antingen har hon riktigt riktigt dålig koll eller så tycker hon helt enkelt att Vegan = hälsa. Det måste vara fullt hälsorikt och hemlagat varje mål.

Lol V Stein
2

Jag har kollat, tycker det är roligt att veganismen visas upp i mainstreammedia som något som kan vara bra på många sätt  och inte bara något extremt och konstigt. 

Vet någon vilken ost det är Mattias Kristiansson har med sig och som han säger är baserad på kokosolja?

Om någon missat det så finns det recept på all mat som varit med i programmen upplagda på recept.nu !

veggie4every1
3

Jag har inte sett programmen. Men kanske jag kollar på tv4 play om jag vågar. Är rädd jag kommer att slita av mig håret i frustration…😃

Från vad jag läser här så verkar dom inte veta vad en Vegan är. De har uppenbarligen inte läst definitionen.

Jag tillhör ju dom som inte uppskattar hur urvattnat ordet blivit.  Har svårt att tänka mig att Malou inte använder skinn, päls och annat som är icke-veganskt eftersom det bara verkar handla om kosten.

Malou von Sivers goes Vegetarian låter mer korrekt. Men eftersom det ordet också har förlorat sin egentliga mening och nu förknippas med komjölk och ägg så använder de ordet Vegan helt felaktigt istället.

Men jag ska väl inte dissa programmet utan att ha sett det…😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
0

#12 Förstår vad du menar! Jag har ingen aning om Malou använder skinn, päls och sådant nu under de här veckorna. Känns som att hon skulle få väldigt mycket kritik om hon gjorde det. Men håller med, det känns ju som att det bara är inriktat på kosten.

Dock visade de upp olika typer av veganska skor igår eller när det var, ändå rätt nice! Och det Mattias Kristiansson var där och hade lagade såg ju huuur gott som helst. Oreotårtan, omnomnom. Köttis-vänligt, om man säger så!

Ja jag tycker du ska kika 🙂 Fastän det är tråkigt med urvattnade begrepp tror jag ändå att detta får många svenskar att öppna ögonen.

veggie4every1
3

#13 Jaa ok, jag ska ta mig en titt🙂

(Håret växer förhoppningsvis ut igen)

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Skogsraah
1

#14 Det hoppas jag! 😉

[Synnerlig]
2

#11: På deras Facebook-sida så nämnde de att osten var Wilmersburgers ost :)

Lol V Stein
0

#16 Tack!