Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 4950 ggr
[Synnerlig]
0

Tydligt svar?

Innan jag blev Vegan så tyckte jag verkligen om Original Gourmets klubbor i alla olika smaker. Jag var tvungen att fråga dem om de är veganska och fick detta som svar:

"Our 'Original' flavor lollipops can be considered vegan; because the glycerin comes from plants. However our Cream Swirl flavors do have dairy and they are made in the same facility and on the same equipment. Therefore, if you are asking for health reasons we must say there may have trace amounts of dairy. If your Vegan lifestyle is a choice, we do take measures to keep the runs separate and clean though."

Är det ett tydligt svar som man kan lita på tror ni? :) Blev lite osäker på att de inte sa ett tydligt "Yes, they're vegan…" utan svarade "…can be considered vegan…". Det är kanske bara jag som är nojig :P

Jag frågade sedan också om ingredienserna eller slutprodukten var testad på djur och det är de inte :)

Tjohalia83
1

Det dom säger är att originalsmakerna kan innehålla spår av mjölkprodukter, då de tillverkas i samma maskiner som klubborna som innehåller mjölkprodukter. Ingrediensmässigt är de alltså veganska, men har man mjölkproteinallergi så bör man hålla sig undan.

jagga-ewe
0

Men, det är väl jättetydligt? De innehåller inga animaliska produkter men tillverkas i en miljö som även hanterar animaliska produkter. Sannolikheten för att det ska finnas animaliska spår finns, men är liten. Om du ställt frågan utifrån ett hälsoperspektiv, dvs om du tex är svårt allergisk mot mjölkprotein, bör du undvika deras produkter, för de kan inte garantera att det inte finns spår av detta. Men om du är Vegan av andra skäl (livstilsval) så är det upp till dig. De gör vad de kan för att hålla de här olika produkterna åtskilda från varandra.

Med andra ord, de kan anses vara helt veganska men är det risk att du dör om du får i dig animaliska ämnen bör du låta bli. De vill inte kunna hållas ansvariga för att du lämnar in.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

veggie4every1
0

Precis, håller med de andra.  Äter du "spår av" vilket förstås inte alla veganer gör, så kan du äta godiset🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
0

#1 #2 #3 Jag förstod vad de skrev, det var bara just det där att de kan "anses vara veganska", då tänkte jag att de kanske undanhåller info, haha :P Men då var det bara jag som nojade. Jag är lite rädd att företag ska försöka lura mig eller något, haha :P

[Synnerlig]
0

Men då vet vi att Original Gourmet klubbor (förutom Cream Swirl-smakerna) är veganska :) Mina favoriter är Candy Apple och Cotton Candy!
Och om ni inte vet vilka klubbor det är jag pratar om så är det de där stora, färgglada klubborna som brukar finnas vid kassan eller den amerikanska avdelningen i mataffärerna :)

[Synnerlig]
0

Det är original-smakerna, de som är veganska, på bilden ovan.

veggie4every1
0

Jahaaa, finns dom i Sverige, det måste jag kolla efter. Aldrig fel med nytt godis😛

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
0

#7: Japp! Jag har än så länge bara sett de på ICA Maxi och ICA Supermarket där jag bor :) De syns rätt så tydligt, det ser oftast ut som på den enorma bilden ovan :P