Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2670 ggr
thenewbreed
1

Vegansk mat fort?

Hur gör ni om ni måste ha vegansk mat fort?

Jag som har svårt med humöret om jag inte äter ordentligt har lätt som blandkostare att köpa något i vilken butik som helst så jag orkar hålla uppe energin tills jag kan äta ett riktigt mål.

Hur gör ni veganer? Jag tycker det verkar så himla svårt att hitta ätbara saker. Största anledningen till att jag inte ens börjat med vegansk mat är för att jag har ingen aning om vad man äter. Jag är så jäkla kräsen med min mat också. 

Jag har svårt att se min livsstil som Vegan med tanke på hur mycket och varierat jag äter och hur lite tid jag har i min vardag.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Trevor_S]
2

Personligen brukar jag försöka finna något simpelt som finns i vanlig matvarubutik. Är ett stort fan av pasta och färsås, nu finns ju även de där röda linserna som kokas på bara 5 minuter, jag brukar hetta upp lite olja med linserna (torra) och kryddor och låta det steka i cirka 30 sekunder, hälla på krossade tomater och låta det puttra tills de blivit mjuka. Dock får man börja med att koka pastan då den tar längst tid. 😉 (mår inte så bra av vete så jag köper majspasta eller kikärtspasta på ICA)

[Trevor_S]
2

Som tips brukar jag oftast ge som man brukar äta innan och bara ersätta animalierna som köttfärs mot sojafärs/linser och kogrädde med havregrädde/risgrädde/sojagrädde.

Det tar inte längre tid än att tillaga än med andra saker. Som exempel, jag hade en tacofest och köpte hem sojafärs, jag hällde upp, kryddade och stekte tills de blev klart och serverade. Fick lite kommentarer om vad gott det varit och vilken tid det måste ha tagit att förbereda. Det enda var bara att jag gjorde maten när alla kom dit och det tog bara 15 minuter och under tiden hann jag även hacka upp grönsakerna.😉

[LUV]
2

det finns ju till exempel olika "nut-bars", eller bara rena nötter vilket ju är väldigt mättande!

[Trevor_S]
0

Korngrynsfärs är annars väldigt enkelt, dock förbereds det kvällen innan men sedan tar ugnen hand om dem.

thenewbreed
1

Alltås jag menar något man kan ta och äta på tåget direkt från en butik. Typ om jag springer in på pressbyrån och köper en macka eller så :)

Nötter är jag extremt allergisk mot.

[Trevor_S]
0

Aha, brukar finnas plockmat på ica och hemköp. Där står det vad allt innehåller och oftast även om det är i e-nummer. Subway hade någon macka man kunde beställa utan ost, men nu är jag osäker på om de penslar sina bröd med ägg(?)

Finns ju sådana där små yoghurtpaket som är sojabaserad, lite dålig koll på vad de heter. Tror någon annan här kan vara bättre på det. (är en nördig person som gör allt från grunden)

[LUV]
0

frukt
i många butiker finns det vegansk yoghurt i portionsstorlek

[LUV]
0

annars: se till att ha något du gjort hemma i väskan, det är ofta enklare

thenewbreed
1

Ja fast ibland kan man inte planera saker och då är det ju bra att veta vart man kan få tag på vegansk mat snabbt :)

Frukt hahha tänkte jag inte ens på, men det är ju självklart.

Paxxie
0

Jag brukar sällan köpa mat ute men när jag gör det i butiker brukar det oftast bli frukt eller ibland mer onyttiga saker, typ en liten chipspåse. Smörgåsar från affärer brukar ju tyvärr redan vara gjorda och packade så de är ju lite svåra.  Om man köper från t.ex grillkök eller pizzeria brukar man kunna be om att få utan animaliska produkter (själv brukar jag bara köpa pommes i sådana fall).

http://veganistan.se/ är en bra sajt annars, där kan man hitta olika butiker/restauranger med vegansk utbud i sin stad. :)

Lol V Stein
0

Frukt ihop med typ blåbärssoppa eller Oatlys fruktdrycker i småflaskor funkar bra tycker jag, om man behöver en sockerchock kan man alltid köpa mörk choklad.  Yosa sport, havregurt med fruktsmak, mycket praktisk i bägare med sked men den är ny och finns inte överallt.  Är man i centrala delarna av Stockholm kan man besöka tex Doctor Salad (sallader, chiapudding, raw avocado-chokladmousse mm), Blueberry Lifestyle har mättade smoothies och vissa veganska energibollar. Men det bästa är ju att planera!

tlover
2

Min man (blandkostare) köper helldre soyghurt än vanlig yoghurt om vi måste äta nått litet och snabbt ute.

Frukt och torkad frukt är ju också nånting.

Det finns nötfria bars ibland (jag tål inte heller nötter däremot tål jag kokos och vissa frön) och man kan göra egna som håller ett bra tag i rumstemperatur så man kan ha dom i handväskan om man vill. Jag har då köpt nått jag tålde på goodstores webbutik som jag hade i väskan tills jag behövde den, den var lite smått mosad men funkade ändå.

Ica/Coops salladsbar kan vara nått, i alla fall ibland.

Vissa butiker har ju smoothies i kyldisken också.

Sen finns det ju godis och liknande också 😈

l'm back

Saga85
0

Jag brukar köra på en drickyoghurt (Oatly), solroskärnor (både naturella och saltade) eller rostade, salta sojabönor. Sistnämnda kan dock bli lite torrt om man trycker i sig flera nävar på en gång.

Eller chips.

[Synnerlig]
1

När jag är ute på språng och vill ha något snabbt så brukar jag köpa detta: *Juice *Smoothie *Bröd (sånna där bullar som man kan plocka styckevis) *Frukt *Torkad frukt *Nötter *Sånna där frukt"bars" som egentligen är för barn. Minns inte vad de heter :P *Oatly drickyoghurt

[Synnerlig]
0

Just det, är jag sugen på något chokladigt så brukar jag köpa Oatlys chokladdryck 😛

thenewbreed
0

åh tack för alla tipsen :D

[LUV]
2

#15 åh ja, oatlys chokladdryck är så god!!

VildaVittra
0

Det finns en del barnmatsburkar som är veganska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lina Strindlund
0

Ja bananer är nog det bästa snabbmaten :D eller så Frosh smoothies som finns på pressbyrån. :) gott som tusan!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.