Vegan iFokus

Vegan

Etikett: djurrätt
Läst 1706 ggr
[Synnerlig]
7

Enkel fågelmatare.

Nu när det blir kallare och snön kommer om bara någon månad så finns det någonting snällt man kan göra för alla fåglar som kommer att ha det kämpigt att hitta föda. Nämligen att göra en fågelmatare!

Jag har här ett enkelt recept på hur du kan göra en fågelmatare:

• En form. Du kan använda en muffinform, en kakform, en pappmugg etc.

• Ett sugrör. För att se till så att du har ett hål att trä ditt snöre genom.

• Snöre. Du vill kunna hänga upp din fågelmatare.

• Kokosolja

• Frön som t.ex. solrosfrön och pumpafrön

• Havregryn

Smällt kokosoljan och blanda ned dina frön och havregrynet. Häll nu detta i din form. Klipp en passande bit av sugröret och stoppa ned det i blandningen så du känner att du har nått botten. Låt nu detta stelna i kylskålet.

Nu när fågelmataren har stelnat så kan du ta bort sugröret, ta ut den ur formen, trä snöret igenom hålet och häng upp den på ett bra ställe :)

VildaVittra
2

Fågelmatare är ett väldigt effektivt sätt att sprida sjukdom och död bland fåglarna i vår natur. Det är i så fall bättre att sprida ut mat lite här och var i naturen/på tomten, så det inte blir så koncentrerat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thenewbreed
1

Det var en bra idé. Kan man inte göra fågelmataren fast göra den i mindre bitar och hänga upp lite överallt då?

Medarbetare på bildredigering! :)

veggie4every1
1

Jag tycker det låter toppenbra. Fördelen med sådana här mindre fågelmatare är ju att man kan göra hur många som helst och hänga upp över ett större område 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
2

Dock finns det lite tips här för att slippa sprida sjukdommar. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Viltsjukdomar/Faglar/

[Synnerlig]
3

#2 Du kan göra i mindre formar :) #3 Exakt. Man kan göra flera på en gång och gå ut och hänga upp :) #4 Jag tycker att jag har följt den där listan du länkade till rätt bra :) det ända är väl att de lär hänga i fågelmataren, även om jag har satt dit en liten bambupinne på undersidan som de skulle kunna sitta på/hänga i :/

[Synnerlig]
1

#2 Du kan göra i mindre formar :) #3 Exakt. Man kan göra flera på en gång och gå ut och hänga upp :) #4 Jag tycker att jag har följt den där listan du länkade till rätt bra :) det ända är väl att de lär hänga i fågelmataren, även om jag har satt dit en liten bambupinne på undersidan som de skulle kunna sitta på/hänga i :/

veggie4every1
1

Kul, har du någon bild hur den ser ut?🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Jag har hängt den högt upp och jag är en kortis så det var lite svårt att få en bra bild, men jag hoppas att man ser ungefär hur den ser ut :)