Man earth animation
En sevärd och tänkvärd tecknad kortfilm.
Kommentera gärna vad ni tänker när ni ser filmen🙂
Jag tänker att det stämmer. Det känns obehagligt och jag tror att det är detta världen vi känner till kommer att leda till om vi inte göra någonting åt detta. Sen tänker jag också att varför fick vi "fördelen" att kunna skapa stora ting? Knappast för att döda och förstöra jorden vi lever på. Meningen är ju att alla arter på planeten ska leva i harmoni och att vi ska ta hand om vår jord. Därför tror jag att vi med får tänkande- och skapande-talang ska hjälpa vår jord och alla de andra arterna som lever på den, att leva i harmoni med varandra.
#2 Bättre tror jag. Vi tillför jorden ingenting. Vi är egentligen parasiter skulle jag tro. Skulle t.ex. bina dö så kollapsar allt. Skulle vi dö så skulle jorden frodas. Så om vi vill betyda någonting för denna jord så måste vi göra någonting produktivt. Det är vad jag tror.
#3 Jag har inte riktigt grepp om heller vad vår funktion är. Men vi vet ju inte framtiden, kanske vi kommer att fylla en viktig funktion en dag. Det sägs ju att alla har sin funktion🙂
Vi har inte funnits så länge. Om jorden har funnits i 24 timmar så har den moderna människan funnits i 1 sekund. Vi har lyckats förstöra en hel del under den korta tiden förstås, det har ingen annan art lyckats med.
Det har ju varit fem massutrotningar som vi förstås inte hade något att göra med. Den sjätte säger forskare kan komma snabbare pga oss. Så livet kommer nog att blomstra igen en dag på jorden, utan homo sapiens sapiens🙂
Jag bara hoppas att vi kan lära oss att sluta behandla andra arter som våra ägodelar under den tiden vi finns på planeten.
If Not You, Who? If Not Now, When?