Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 5735 ggr
[Synnerlig]
0

Kompost på balkong?

Jag har funderat mer och mer på att försöka odla så mycket eget det går på min balkong och det ledde till att jag började tänka mer på kompostering.

- Jag undrar om det funkar att ha en kompost på balkongen (inglasad. Jag kan öppna upp om jag vill men har alltid helt stängt på vintern) utan att det luktar en massa? :)

- Vilken typ av låda kan jag ha?

- Måste man ha maskar i sin komposten eller funkar det utan? Hur gör ni?

- Är det någon här som har kompost på balkongen?

- Hur lång tid tar det tills det blir jord som jag kan använda? :)

- Hur blir det på vintern?

Lär mig :D

Inkanyezi
1

Om komposten ger obehaglig lukt hänger mycket på vad du stoppar i den. Bara växtdelar som multnar brukar inte lukta illa, men om man tänker sig att kompostera matrester är det en annan sak. I så fall är väl det mest rimliga att se till att komposten ventileras ut från balkongen, genom att ge den en lämplig form. Man får ändå i så fall tänka på att inte lukta sopstation. En välskött kompost luktar friskt.

veggie4every1
0

#0 Nu är ju inte dina matrester animaliska, jag tänker att det kanske bidrager till att det inte blir så mycket problem med dålig lukt🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

tlover
0

Det ska finnas en tråd om folk som har kompost i lägenhet på hållbar livsstil.

En bra kompost luktar inte 🙂däremot bör du nog ha en låda som är tät så att det inte rinner ner kompostsaft på grannens balkong.

Vill vi kompostera även på vintern så gäller det att ha en isolerad kompost eller en som är nog stor (över 1 kubikmeter) kan funka om du bor i de varmare delarna av Sverige.

Du vill kanske också ha någon form av lock om du inte villodla maggots också 😉men något bra att täcka (tex nån slags mull, sågspån el liknande) hjälper ju såklart (däremot bör du vara försiktig med att ha för mycket sågspån för du kommer att få en för stor del kol i komposten antagligen).

Maskar är en av många miljoner olika organismer som finns i en kompost, dom är viktiga ja men inte ett lika stort måste som andra organismer om du själv håller komposten luftig (det är en av många uppgifter mask gör i en kompost) så kan det hända att det funkar ändå. (vi bor på gård så vi behöver inte tillsätta mask m.m.)

Hur lång tid det tar tills du har kompost (inte jord) som du kan använda beror på hur du gör, gör man enligt vissa metoder så har du färdig kompost på 18 dagar (men då rör man om mycket och har mycket att börja med) men annars så kan man använda det efter ca 1 år/1 säsong men helst ska det eftermogna en säsong.

På vintern så fryser komposten om du har en för liten/oisolerad/för ofungerande kompost eller om det är för kallt men den kommer antagligen att frysa senare än det mesta eftersom en frisk kompost är varm inuti.

Det finns massor som man kan läsa på när det gäller kompost mitt tips är att börja läsa hemsidor el böcker i ämnet. En vegansk kompost ligger i riskzonen att få brist på ett ämne som jag glömt bort vad det heter då de vanligaste källorna för det ämnet är gödsel el döda djur men det finns växtkällor tex baljväxter innan blomning m.m.

Kompost är ett gigantiskt ämne men som tur är så är det ett intressant ämne 🙂

l'm back

[Synnerlig]
0

#1 Okej! Vilken tur att jag mitt matavfall mest består utav växter :)

#2 Ja, så är det nog. Usch, tänk en köttbit som ligger och ruttnar, blä! :( Men som jag skrev ovan så består mitt matavfall utav rester från grönsaker, frukt, rotfrukter, baljväxter osv. Kanske lite kolhydrater i form av pasta och korn osv :P

Vet ni någonting mer som jag bör tänka på? Kan jag ha vilken låda som helst att ha min kompos i? Typ en plastlåda? :)

Maria
0

Det finns kompostmaskar som skyndar på arbetet också. Finns hur mycket som helst att läsa om du googlar.

/Maria

[Synnerlig]
0

#3 Åh, tack! Mycket matnyttig information som jag ska ta till mig. Men en del som jag inte riktigt är säker på om jag förstod är det där om när jag kan använda min jord. Är det färdigt att användas efter 18 dagar om jag rör runt mycket i det eller måste jag vänta i 1 år annars?
Ja, mycket intressant ämne, det måste kännas häftigt att se hur matresterna sakta men säkert blir till jord :)

tlover
0

#4 Det är nog bra med en plastlåda ytterst men inne i den har du en till lite upphöjd låda så om komposten skulle bli för blöt behöver inte komposten simma i kompostsaften.

Jag tror det är så köpta plastkomposter fungerar nämligen, däremot ska ju inte komposten bli för torr heller, det är en balansgång det där.

l'm back

[Synnerlig]
0

#5 Jo, jag kan säkert hitta mycket om jag googlar själv. Men jag tänkte att det kanske fanns någon här som visste mycket om detta eller kanske någon som själv har kompost på balkong, som jag kan prata med  direkt :)

[Synnerlig]
0

#7 Hm… är det komplicerat att se till att komposten har så optimal miljö som möjligt?

aktagrottman
4

Ni är ju ganska så verklighets befriade.
En kompost som inte sköts korrekt stinker.
En köttbit som ruttnat stinker.
En grönsak som rutnar stinker.

Tro inte att animalier som sådanna luktar något värre en vegetabiliier som ruttnar.
Det är rutnandet som stinker om fel bakterier får arbeta.
Va alla är gjorda av kolväten och stinker således när vi börjar rutna.

tlover
0

#6 Egentligen blir det inte jord utan färdig kompost(jord innehåller mer mineraler/sten osv).

Det finns en speciell metod för att få kompost på 18 dagar men jag tror inte det är något du kan göra på din balkong, man behöver blandannat väldigt mycket kompost.

Gör du inte så mycket kan du nog använda den färdiga komposten efter 1 år men det är bäst om den får eftermogna lite, särskilt om du skulle ha tex kvistar eller lite annat svårkomposterat där i.

l'm back

tlover
0

#9 Optimal miljö är nog omöjligt 😃

Bra miljö går men det tar ett tag att lära sig både genom att läsa på och att lära sig av sina misstag.

l'm back

Inkanyezi
2

Ett ganska bra sätt att starta en kompost är att använda frisk kompost som bas för komposteringen. Om man letar lite ute i naturen kan man säkert hitta en hög självkomposterande löv, med maskar i botten. Om man tar en hink med kompost där, som innehåller mask, och börjar med den i sin kompost, kan den få en bra start.

Resten hänger på vad man lägger i. Komposten måste ha luftning, och det är bra om det finns fibermaterial i den. När man lägger i matrester kan det vara bra att dessutom lägga på lite löv eller gräs som man river utomhus, för att det inte ska bli för kompakt. Om det redan finns maskar från början behöver man inte vända sin kompost, men man kan behöva justera ventileringen för att den ska hålla rätt fuktighet. Om den skulle bli för torr får man vattna.

Jag vet inte vilka eventuella färdiga kompostlådor som kan finnas att köpa, men jag tycker att idén att ha en plastlåda som skydd för att eventuellt utläckt vätska ska hamna hos grannen inte är helt tokig. Själva komposten däremot ska släppa in luft, och då finns möjligheten att det läcker ut vatten. Om man använder en plastlåda ska den ha öppningar i botten, slitsar eller hål. Så om man snickrar ihop något själv, kan en ytterlåda som är större eller ett tråg under hindra att det kommer ut vätska som rinner ner till grannen. Om det är en genomskinlig låda eller ett tråg, ser man ju också om det har runnit ut vätska, så att man kan göra rent.

Komposten bör inte släppa in ljus, eftersom vi inte eftersträvar att det ska växa där, utan bara att bakterier och maskar ska bryta ner. Om det kommer in ljus, kommer det att gro tomater och annat, som kan fylla hela komposten med rötter och göra den svår att ta ut och använda.

Men i grunden handlar det om att sköta komposten, se till att den är lagom fuktig och varken för varm eller för kall - värme kan döda maskarna och ge oönskad lukt, och kyla gör att komposteringen avstannar. Om volymen på kärlet är tillräckligt stor gör det inte så mycket om komposteringen avtar eller avstannar under vintern. Den kommer igång igen när det blir lite varmare.

aktagrottman
0

Bokashi är troligtvis det smartaste smidigaste och snabbaste i lägenhet.

Helt luktfritt, och görs i syrefri miljö. För att rätt bakterier skall få bryta ner jorden.

[Synnerlig]
0

#13 Där fick jag lära mig mycket! Jag tar till mig det :)

[Synnerlig]
0

#14 Tack! Detta ska jag definitivt kolla upp :)

tlover
0

Jag har en bok om kompost jag kan kolla upp namn m.m på imorgon, där står det bland annat hur det funkar och olika komposter, bland annat en sån för "lägenhetsfolk" m.m

Den är lite gammal men det borde ju göra den billigare om man skulle hitta den.

l'm back

[Synnerlig]
0

#17 Ja, tack gärna! :)

Tant Grön
0

Jag har en maskkompost i källaren och vaktmästarna vet inte om den 😃
Enda gången den har luktat, var när jag slängde i fruktskal, och då blev det också fruktflugor. Då var jag lite nervös att någon skulle klaga. 😮

För att den inte skall lukta bör du blanda den med jord.  Strö gärna över lite jord då och då, t.ex. om någon krukväxt dött, så tar du den jorden.