Sevärt på Netflix
I slutet på Synnerligs tråd om sitt vegan-tal så gled diskussionen över på Netflix, och för att inte gå fullständigt off topic i den tråden så tänkte jag starta en Netflix-tråd! Fokus är naturligtvis på filmer med veganism/djurrättstema. Jag tänkte inleda med att kort berätta vad jag sett, fyll gärna på och berätta vad du tycker! Tips på mer att se tas tacksamt emot!
Forks over knives (del ett) är nog ganska känd och behöver ingen presentation, men det finns även en del två samt extended version
. Har sett alla. Del två går ut på att två familjer får sina köksskåp rensade på dålig mat och får lära sig nya recept, extended version är hela klipp med experterna som är med i del ett, om man vill höra vad de säger när de får prata till punkt. Även om jag äter i huvudsak vegankost så kommer jag dock inte följa alla kostråden i filmerna, vill behålla olivoljan och vissa halv/helfabrikat även om det kanske är något sämre för hälsan.
Har även sett Fat, sick and nearly dead där sjuka feta män får hälsan åter genom att enbart leva på juicade grönsaker under långa perioder. Även om de inte går in så mycket på det så verkar de gå över till vegankost när de gått ner i vikt och fått bra värden. Inte så mycket vetenskapsfokus utan mer "detta funkade för oss".
Annars har jag sett Blackfish, om späckhuggare som mår dåligt i fångenskap och dödar folk, Milk? om huruvida mjölk är nyttigt (ger inget direkt svar, snarare en problematisering av mjölk med forskare som motsäger varandra). The end of the line handlar om överfiskning och hur fiske förstör ekosystem, varför odlad fisk inte är lösningen, och vad som behöver göras. Har dock några år på nacken så siffrorna och läget är kanske inte helt aktuellt men sevärd ändå.
Filmer jag tänkt se men inte hunnit ännu är the Cove om delfinfångst samt de två dokumentärerna vars namn jag glömt om varför bina dör ut. Någon som sett dessa och kan rekommendera eller avråda?
Jag blir så sugen på att skaffa Netflix nu😃
Jag har i alla fall sett The Cove. Jag skulle önska att Rick O'Barry förespråkade veganism istället och hjälpte alla djur, men jag har samtidigt full förståelse att han känner att han vill ägna sig åt att hjälpa delfiner.
Han känner sig medskyldig till exploateringen av delfiner eftersom det var han som tränade Flipper (tv-delfinen) och jag tror även att han var med vid fångsten.
Det är en superbra film. Rick tar på sig sitt fulla ansvar och han är helt fantastisk i sitt arbetet för delfinerna. Väldigt sevärd och gripande film. Jag har för mig att den vann en Oscar.
Flipper begick självmord och då förstod Rick vad han hade orsakat för lidande.
Han var i Sverige för ett tag sedan och demonstrerade på Kolmårdens djurpark utanför delfinariet.
Se filmen, många tummar upp👍
Tack så mycket! Då ska jag se den i helgen.
Forks Over Knifes är så bra!!
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
er den hemsk filmen Forks Over Knifes?…klarer ikke se sådane filmer, endel av scenerna etser seg i huvudet och jeg mår dårlig i flere veckor. Har sett The Cove et tag sen nu men fortsatt kan jeg se hur en delfin titter rakt i kameran ( det verkar som den titter rakt i kameran) och forsöker komme undan……
#5 nej den är inte hemsk! Man får inte se några djur i produktion, eller hur man ska säga. Har inte kunnat se exempelvis Earthlings för att jag vet att jag skulle må så dåligt. Inte direkt vad min psykiska ohälsa behöver… Men äter man kött och mejerier tycker jag det bör vara obligatoriskt att se de "hemska" dokumentärerna. Man ska veta vad man stödjer.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
har varit Vegetarian i mange år jobber med at bli helt Vegan, lite si så der går det med det projektet.
If Not You, Who? If Not Now, When?