sprutor
Hej igen nu kommer jag med en fundering. Ju mer jag läser här och pratar med andra så har jag insett hur mycket djurprodukter vi använder och framförallt jag själv. Hursomhelst -
Jag satt och pratade med en av sminköserna på jobbet och hon berättade att hon var jätteallergisk mot ägg och senare när vi pratade om ebola kom vi in på att hon inte kunnat ta några vaccin eller sprutor för att de innehåller ägg.
Så nu undrar jag hur ni tänker kring det? Ni kanske vet mer om det här än vad jag gör. Innehåller alla sprutor ägg?
Detta hade jag verkligen ingen aning om.
Medarbetare på bildredigering! :)
jag har ingen aning faktiskt, det är inget jag satt mig in i då jag ändå inte tar vaccin!
#0 Vaccin odlas ofta fram på ägg. Jag vet inte om all vaccin odlas på ägg, men influensa vaccin bland annat och barnvaccin. Vissa innehåller mer allergiframkallande ämnen än andra.
Men det bör nog inte vara omöjligt, om det prioriteras, att odla fram dessa vacciner utan ägg i framtiden.
En del vaccin innehåller också gelatin.
#0: Jag hade ingen aning om detta, men enda sedan jag blev Vegan så har jag ändå inte tagit några vaccin och knappt medicin över huvud taget :) Det är nog väldigt olika från Vegan till Vegan hur de väljer att göra när det kommer till mediciner tror jag. Själv så vet jag inte än hur jag vill göra. Jag har inte varit Vegan så länge (9 månader) och har inte funderat så mycket på medicin då jag som sagt knappt har behövt ta något.
Mycket annan medicin innehåller ju också animalier tex så är laktos ett vanligt bindemedel i tabletter eller kapslar som har gelatin i sig.
Nu är jag ju "bara" Ovo-vegetarian men jag har flera gånger fått äta mjölkprodukter (laktos) eller övriga djurdelar (gelatin) eftersom jag har div olika sjukdomar som inte riktigt ger mig något val (eller jag kan vara sängliggandes i smärtor men skulle det hålla på länge skulle nog folk inte bry sig om att göra vegetarisk mat åt mig eftersom jag har massa andra matintolleranser/allergier också så man kan inte ge mig vilken mat som helst.
Nu har ju just jag ett val till smärtstillande tabletter, nämligen ullkläder vilket jag väljer före medicin.
När jag står och väljer försöker jag se vad alternativet skulle vara (tex för mig är valet mellan kronisk stark smärta och kronisk smärta men hanterbart) och vad jag förstår så ska man sträva efter så lite användning av djur som möjligt som Vegan enligt han som myntade begreppet, så måste man ta medicin så måste man (så skulle jag varit Vegan annars så skulle jag fortfarande kunna kalla mig Vegan med ullkläder och medicin med gelatin/laktos i sig).
l'm back
Ingen behöver avstå från en livsviktig medicin som Vegan. Jag tror dock att alla veganer ser fram emot den dag då alla mediciner är utan animalier och icke djurtestade.
Okej tack för era svar! Väldigt intressant!
Medarbetare på bildredigering! :)
If Not You, Who? If Not Now, When?