Annons:
Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 36458 ggr
tlover
2013-03-26 09:40

hemmagjord matfärg?

Fick sån lust att göra fakemarispankyckling nu när jag så att man kunde göra marsipan fake men hur kan jag färga den?

alltså nån som vet bra matfärgningar man kan göra själv.

Röbetssaft vet jag ska kunna göra saker rosa/röd (har däremot inte rödbetor hemma men nån annan gång… till jul kanske)

men vilka andra färger kan man göra?

gurkmeja för att få det gult? (eller smakar det för mkt)

hur gör man grönt?

andra färger?

hoppas vi kan hotta massa roliga sätt här :)

l'm back

Annons:
[TrevorS]
2013-03-26 09:47
#1

gult = gurkmeja

ska titta lite, har en lista, dock ej lika aktiv idag då några alternativ försvunnit.

Blått finns en blomma man kan blanda med gurkmeja som är ätlig

Vegosessan
2013-03-26 11:36
#2

Är inte karamellfärg veganskt?

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

tlover
2013-03-26 11:56
#3

ingen aning (tror nån röd ska vara E-120) men det kan vara kul att kunna göra helt själv eller ha alternativ om man inte har karamellfärg hemma (tex har jag ca 4,5 mil till affärn och kommer inte fara dit förrens efter påsk)

l'm back

[TrevorS]
2013-03-26 12:42
#4

Karmin oftast i röd karamellfärg stämmer det. Även sett gelatin i färgen, antar för de inte ska sikta sig.

[TrevorS]
2013-03-26 12:46
#5

Svart = collorit soya för färg och inte med smak. Finns även en utan soja som bara är bränt socker, smakar nada.

Vegosessan
2013-03-29 15:27
#6

Kanske lite rödbetssaft för röd/rosa färg?

Sen brukar man väl använda kummin för gul färg?

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

Annons:
tlover
2013-03-29 15:31
#7

kummin? den är ju brun

l'm back

Vegosessan
2013-03-29 16:07
#8

Jag kanske har fel för mig..

Kärlek, ärlighet & respekt. 
/vegosessan.

[TrevorS]
2013-03-29 16:19
#9

Kummin ger nog en ljusgrå/brun färg skulle jag tänka, men känns som den ger mer färg än smak. Dessa färger går bra att färga kakor och dessutom är smaken ej stark så den stör inte smaken man är ute efter i kakan, så varför inte baka en regnbågskaka?

Svart:

  • Colorit såsfärg, den utan smak.

Blå:

  • 1 dl lila kålhuvud, skölj och lägg i en kastrull och fyll på med vatten så det knappt täcker dem, koka i 30 minuter.
  • Mixa blåbär med lite vatten.
  • Mixa björnbär med lite vatten
  • Aubergine, skala av skalet och mixa skalet med lite vatten, filtrera genom kaffefilter.

Röd:

  • 1 dl hallon, skölj och lägg i en kastrull och fyll på med vatten så det knappt täcker dem, koka i 30 minuter.

  • Kan fungera med jordgubbar men inte lika röd färg

Gul:

  • Gurkmeja, koka upp i vatten, häll över och låt stå i cirka 20 minuter och silas av genom kaffefilter.

  • Häll över några matskedar kokande vatten över saffran och låt stå i cirka 10 minuter.

  • Rivna morröter som pressas ur vätskan, ger en ljusgul/ljusorange färg, kan dock bli ännu ljusare efter gräddning.

Grön:

  • Blanda blåbärsvätskan med gurkmejavätskan
  • Grönkål som mixas med lite vatten och silas av eller körs i juicemaskin, behövs bara någon tsk för att ge en stark grön färg.
  • Spenat kokas i lite vatten, mixas och filtreras genom kaffefilter.

Lila:

  • Skala och skiva en rödbeta och häll på vatten så de är täckta och koka tills vattnet fått en stark färg, sila av och låt svalna.

Orange:

  • Blanda Hallonvattnet och Gurkmejavattnet

Brun:

  • Lite kaffepulver i vatten
  • Lite kakaopulver i vatten
tlover
2013-03-29 16:41
#10

hade inte förväntat mig rödbeta under lila

l'm back

[TrevorS]
2013-03-29 22:15
#11

Det var det vi fick fram under testen med matfärger. Finns en gammal tråd om det. Den blir lite rosa-aktig och ibland helt vit efter gräddningen tyvärr, så man bör koka den och inte bara använda saften från den riven. :)

[Synnerlig]
2014-10-30 15:51
#12

Ser att den här tråden är gammal, men eftersom att jag behöver karamellfärg typ nu så passade jag på att ringa Dr Oetker som har de vanliga karamellfärgerna. Enligt han som jag pratade med så är alla färgerna veganska förutom den röda som innehåller löss. Inget gelatin i heller, det kollade jag också upp :) Så nu vet ni andra också det om ni inte hinner göra egen färg :)

[Trevor_S]
2014-10-31 08:24
#13

😉 Va bra att du kontaktade dem, bra att veta.

Annons:
[Synnerlig]
2014-10-31 08:53
#14

#13: Ingen orsak 🙂

Upp till toppen
Annons: