hjälp med kostråd!
Hej! Jag har allergibesvär och eksem året om. Medicin hjälper inte, känns som att man spenderar pengar i onödan. Läste på en sida att mat brukar vara underliggande faktor till allergier. Man ska undvila animaliska proteiner och spannmål. Även snabba kolhydrater. Det blir någon slags vegankost och har ni några tips på maträtter, kommer bara på sallad just nu och det kan man inte leva på..
Jag har själv eksem som kommer och går och jag har inte kommit på någon bra lösning för hur jag ska bli av med detta.
Du kan hitta bra recept om du söker på en maträtt och lägger till "vegan" eller "vegansk" i sökningen :)
Annars är dessa bra sidor där du kan hitta veganska recept.
#0 Har du testat om du är glutenintollerant? Det kan orsaka eksem bland annat.
Du kan börja med att prova att äta glutenfritt och veganskt. Här finns många recept på det. Superbra sida verkligen.
Snabba kolhydrater är ju enkelt att undvika (allt vitt). Fullkornsris och quinoa är två bra glutenfria kolhydratskällor. Ät potatis med skalet kvar. Protein finns i det mesta, inga problem med det. Kikärter, bönor, linser, edamame, torkade sojabönor och sojaprodukter är bra källor bland annat🙂
Vad säger läkarna?
Tack för alla svar! Läkarna säger inget speciellt, de har gett mig sprayer mot allergin som inte hjälper. Eksemen vet de inte vad den beror på utan ger mig bara salvor och tabletter. Vill man få en förändring måste man ta tag i detta själv, sjukvården är inte till större hjälp…
#5 Det är bra att du tar tag i det själv.
Jag råder dig att göra ett glutentest om du inte redan gjort det. Fråga läkaren, men då ska du inte utesluta gluten för då blir inte testet tillförlitligt. Man kan också köpa det på apoteket att göra hemma, men det ska inte vara lika bra som provet man gör hos läkaren.
Jag vet de som blivit bättre från eksem genom att utesluta gluten. Men om du tål det så är gluten är bra proteinkälla. Så det är bra att veta🙂
Testa även andra värden samtidigt om du inte gjort det. B-12 och järn exempelvis.
#5: Sådär var läkarna mot mig med. Jag har varit hos läkarna och kollat mitt eksem två gånger och båda gångerna så har de inte vetat vad det beror på. Den sista läkaren jag pratade med sa att "du har väl bara en hud som har lätt att få eksem" vad nu det ska betyda. Så fick jag starka salvor på recept -_- Just nu försöker jag med att smörja mig med kokosolja varje dag. Än så länge har det inte hjälpt, men med tanke på att jag är van vid salvor som tar bort symtomen på en till två dagar, så får jag nog vara lite tålmodigare :) Jag har i alla fall läst att kokosolja ska kunna hjälpa mot eksem.
Jag hade problem med exem förut när jag åt stenfrukter, men det blev bättre när man slutade med det. Exem kan vara på grund av att man ätit något man inte tål under en längre period Matallergi/Födoämnesallergi. Finns lite fakta om man googlar på det.
If Not You, Who? If Not Now, When?