Tolkar jag deras svar rätt?
Nu var jag och mailade Chanel om min favoritparfym, Chanel N° 5, är vegansk.
Jag fick detta svar:
**"We thank you for your interest in la Maison CHANEL.
N° 5 does not contain any animal based raw material.
Please be assured that we comply scrupulously with the European Union’s regulations which, as you know, only authorise alternative methods to test cosmetic products and their ingredients.
Yours sincerely,
Kim
La Ligne de CHANEL"**
De säger ju att de följer reglerna inom EU och det är väl att vi inte får testa på djur, eller hur? Kan jag då tolka det som att denna parfym är vegansk? :)
Det står ju att dom varken djurtester eller har något animaliskt i parfymen så jag skulle tolka det som veganskt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1: Okej :)
#2 Men det är ju så med sådana här parfymer att de innehåller ofta mycket kemikalier. Dessa kemikalier används i andra produkter och testas då enligt kemikalieinspektionen.
Så det är tyvärr inte helt säkert att ingredienserna i parfymen inte djurtestas.
Kan du få ingredienslistan av Chanel så kan du kolla vad som används.
#3: Jag får kanske be dem om ingredienslistan. Men innan jag gör det så vill jag bara kolla igen vad ni tror :P De säger ju: "only authorise alternative methods to test cosmetic products and their ingredients." det borde väl betyda att de inte testar ingredienserna? Och sen om något annat företag väljer att testa just de kemikalierna för någon annan produkt borde väl inte göra så att chanel's parfym är ovegansk. Eller missförstod jag? :) Jag måste medge att jag inte direkt har så bra koll på det där med djurtester.
#4 Det betyder bara att du är medveten om att ingredienserna kanske djurtestas idag även om det inte är av chanel. Produkten kanske alltså innehåller djurtestade ingredienser och för djuren spelar det ju ingen roll vilket företag som testar.
För mig så är en parfym vegansk när den innehåller naturliga icke-animaliska ingredienser som inte djurtestas av någon.
Dock om en produkt (inte nödvändigtvis en parfym) innehåller ingredienser som någon gång testats på djur så är det inte samma sak förstås utan det är de pågående djurtesterna som vi inte vill stödja.
Det står ju såhär: Please be assured that we comply scrupulously with the European Union’s regulations which, as you know, only authorise alternative methods to test cosmetic products and their ingredients. Du kan försäkra dig om att vi noggrant följer Europeiska Unionens regler som, du nog vet, bara använder alternativa metoder för att testa produkter och deras ingredienser. Så står det om man översätter, och alternativa metoder är väl INTE djurtester? Det står ju klart och tydligt att både produkter och deras ingredienser testas på alternativa sätt.. Hur tolkar ni det? Jag tolkar det dom att parfymen i TS är vegansk.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#6 Det står "cosmetic products" alltså inte endast "produkter" utan "kosmetiska produkter". Kemikalierna är alltså inte alltid kosmetiska produkter utan används ibland i kemiska produkter som exempelvis målarfärg och djurtestas då enligt kemikalieinspektionen.
Men chanels parfym kanske inte innehåller några sådana kemikalier, det vet inte jag. Men den kan göra det. Det är bara det jag säger.
#5 Okej, jag förstår. Hm… Men hur tar jag reda på om deras ingredienser testas av något annat företag då? Om jag lyckas få en ingredienslista :P
Fast i och för sig… Då innebär det ju att alla produkter som jag använder och som företagen säger är veganska, kanske ändå innehåller ämnen som något annat företag testar… Då kan man ju inte lita på någon med andra ord? :S
#9 Jo, om produkten inte innehåller kemikalier eller animalier och företaget säger att den är icke djurtestad så måste man väl lita på det. Man undviker då i största möjliga mån i alla fall. Men helst ska ju produkten vara märkt. Fallgropen är tyvärr kemikalierna när det gäller den nya lagstiftningen om icke djurtestad kosmetika.
Ingen blir dock gladare än jag om chanel är veganskt :)
Om du får ingredienslistan så kan du kontakta kemikalieinspektionen och söka svar.
#10 Fast väldigt mycket innehåller ju kemikalier :P Då måste man ju köpa allt med naturliga ingredienser först och främst.
Jag har i alla fall frågat och bett om en ingredienslista :)
Jag hoppas veeeerkligen att de är veganska. Chanel no. 5 är ju som sagt min favoritparfym och jag skulle sakna den väääldigt mycket om den inte var vegansk och när min gamla tar slut :/
Jag tänker att allt man köper inte behöver vara kemikaliefritt (ibland finns ju inga andra alternativ), men när det kommer till hygien och kosmetika så bör hålla sig till mer naturliga produkter (med tanke på det Veggie skriver).
Men det vore givetvis roligt om det visade sig att Chanel inte använder djurtestade kemikalier i sina parfymer.
Jag vet inte heller om Chanel säljer sina produkter i Kina, men skulle tro det. Personligen undviker jag sådana företag eftersom de fortfarande måste (?) djurtesta sina hygien- och kosmetikaprodukter där.
Medarbetare på vegan ifokus.
If Not You, Who? If Not Now, When?