Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 4855 ggr
[NadjaIyona]1
1

Soya - farligt?

vad säger ni om alla rykten om att soya skulle vara farligt? Det finns massa "fakta" om att soya inte skulle vara bra för människor osv. Jag har också hört att baljväxter skulle vara lika dåligt? Det känns lite konstigt tycker jag, hormonerna i vanliga komjölk är ju mycket mera lik våran egen kropp än växterna. 

Så, något som vet någon lite mera pålitlig källa man kan kolla med?

veggie4every1
5

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[TrevorS]
3

#1. Du han föra mig att länka. Mycket är tyvärr påhitt, det spekuleras om just sojabönorna med hormoner att det ryktet kommer ifrån de som byter kön, men finns ämnen som inte är bra i just sojaprodukter (men även mycket fler källor) som kan påverka kroppen negativt vid könsbyte tillsammans med mediciner och/eller hormonet som flera måste ta för att allt ska bli lyckat. Så det är lite halvsanning men om man inte har allergier, liknande eller byter kön så är det not rätt lugnt.

[NadjaIyona]1
1

Tack, skönt att höra, då kan jag fortsätta njuta an soyan :)

veggie4every1
3

#2 Japp 🙂

#3 Du kan absolut fortsätta njuta av sojan. Det finnas ju hur många roliga sojaprodukter som helst, jag älskar soja. Man kan göra det mesta av den😉

Väckarklocka

KastKatt
0

Istället för att skapa en ny tråd tar jag upp den gamla. Ska precis sätta mig och läsa igenom pdf som länkas i början då detta är något jag undrat över länge.

Det är verkligen en hets emot soja, men de som för hetsen är köttätare, så hur vet man vilken sida som propagerar? Bah, att allt ska vara så klurigt :P

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Trevor_S]
6

Kort och gott är inget bra att äta tre gånger om dagen oavsätt om det är samma böna eller kött.

KastKatt
1

#6 men en gång per dag varannan/var tredje dag är helt okej alltså?

Greetings.

Legacy Mwari.

veggie4every1
0

Väckarklocka

veggie4every1
0

Lite mer från Michael om soja om man är intresserad :) http://nutritionfacts.org/index.php?s=soy

Väckarklocka

KastKatt
2

Tack Veggie4every1!

Greetings.

Legacy Mwari.

mayolica
0

Jag tror inte riktigt på att soja plötsligt skulle ha blivit jättefarligt? För ett antal år sen läste jag att soja skulle vara så väldigt bra och nyttigt,några år senare började det komma larmrapporter där dom varnade för genmanipulerad soja.🤢 Nu påstås det att soja är farligt Om några år kanske vi läser att det är bra med soja igen😐

~ mayolica ~

[Trevor_S]
0

Fast å andra sidan fermenteras den oftast om man tittar på de länderna där den används flitigt.

veggie4every1
1

Väckarklocka

jossan84
0

Det görs hela tiden studier som kommer fram till att olika livsmedel är farliga eller jättenyttiga. Just nu är mjölk farligt som var jättenyttigt förra veckan och snart kommer man kanske på något annat som är jättefarligt. Sen kommer man på att något är jättenyttigt och då blir det rusning efter det.

När det gäller växter innehåller många en liten mängs gift som ska hindra dem fråm att bli uppätna. Avocado tex. Så man ska inte överkonsumera något ;)

Nu är denna artikel lite larvigt skriven kanske, men den beskriver vad som är dåligt med bönor:

http://matmolekyler.taffel.se/2010/02/23/bonans-baksidor-forgiftning-fytater-och-fjartar/

Lol V Stein
0

Även Läkare för framtiden har en text om soja. http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/